ons 02 jun 2010, 23:15#93384
peejjoo skrev:Jag har jobbat 5 år i Ryssland som skogsmaskinförare och vet vad jag talar om. Transport av rundvirke går med tåg till hamn där det flisas direkt på kaj. Och man betalar skatt även i Ryssland. Virket kommer från lagliga avverkningar i nordvästra Ryssland i Karelen nära finska gränsen. Materialet vi handlar med är ungträd som omöjligt kan innehålla granatssplitter med tanke på ålder. och föroreningarna är domsamma som i Finland och i Sverige. All skog i Ryssland ägs av staten och man kan arrendera den längre perioder. Skogslagarna är stränga och återplantering är lagstadgad. Huggningen sker med europeiska skogsmaskiner såsom Ponsse,valmet Rottne och JD. Så mitt råd är att du skulle kanske kolla upp lite mer om vårt stora grannland i öst innan du säger att det är kriminell verksamhet.
En nära släkting har bott mer än tio år i Ryssland och vederbörande har berättat hur livet kan vara i detta genomkorrumperande och maffia styrda land.
Sverige ligger trea på ”Corruption Perceptions Index 2009”, Ryssland ligger på plats 146.
http://www.transparency.org/policy_rese ... 2009_tableEn snabb Googling visar på att öststaterna har en del kvar att göra för att nå upp till svensk standard.
1. Problem med granatsplitter
”Baltisk träpellets de säljer där råmaterialet är importerat från Ryssland och Ukraina med metallspån från granatsplitter”
”I timmersorteringen hos lettiska Vika Wood finns ett särskilt fack för
timmer som innehåller metallbitar från kriget, granatsplitter etc.”
2. Tvivelaktiga transporter eftersom Ryssland har ett dåligt utbyggt vägnät.
Exemple på hur ryskt timmer transporteras:
3. ” Och man betalar skatt även i Ryssland”
Visst finns det de som betalar skatt i Ryssland men det finns också de som inte betalar en kopek i skatt.
Det min släkting gjorde var att skriva sig i Ryssland så att vederbörande inte betalade någon skatt i Sverige, men inte en kopek i skatt i Ryssland heller…
Problem vart det dock vid ett tillfälligt besök i Sverige och svensk sjukvård skulle utnyttjas, det blev dyrt…
Visst kan det finnas verksamhet i Ryssland som går rätt till, dock finns det alltför många exempel på när det inte gör det.
Har själv praktisk erfarenhet av den Ryska korruptionen. På en bussresa till ST Petersburg så blev bussen stoppad på vägen av polisen som sa att vi inte åkte på en allmän väg. Dock löste en lagom stor peng i näven på polisen problemet…
Den som har mest korrekt information vinner.