Bioenergi

Bort med groten från hygget

3 inlägg 2550 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bort med groten från hygget

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78842 Det här vill jag se i skogen så man slipper risskotaren som kommer när det är som blötast.
http://www.lantbruk.com/nu-kommer-skord ... 2010-01-21
Då kan man markbereda omgående efter avverkning :-bd



   TS
Avatar Fallback

Re: Bort med groten från hygget

Fredde73  
#78844 Frågan är väl som alltid effektiviten...rent logiskt så låter det ju toppen att få allt gjort på en gång så att säga. Men tar flisningen för mycket tid från själva avverkningen ?

Avverka en gran och sen stå där och mata in riset i huggen med nåt kombi-aggregat mellan skördare och grip...det blir inte så många fällda träd / timme då. Tycker att det låter lite som "drivaren" som avverkar och lastar direkt på sej själv. Även det en fantastisk tanke i teorin men efter åtskilliga år verkar den ännu inte ha slagit igenom på allvar..

Blev lite tveksam till dom inplastade korvarna med flis också. Antar att det är samma princip som ensilagebalarna i jordbruket. Men hur hanterar man dom utan att plasten går sönder..färsk och rå flis instängd i plast med ett och annat hål efter gripen eller stenar på marken. Det låter som ett perfekt recept för att få massssor av mögel i korven. Vilket knappast uppskattas av dom anställda på värmeverket m.m. Och kan man elda plasten samtidigt som innehållet ?
Vem ska annars stå där med en rostig morakniv och skära plasten av 7000 korvar om dagen ?

God grundtanke som sagt men det finns frågor också. Och framtiden lär väl visa hur det gick..

Avatar Fallback

Re: Bort med groten från hygget

andersisnarstad  
#79927 Jag har med framgång sparat " långa toppar" vid slutavverkning dvs skördaren lämnar sista biten massaved påtoppen. Topparna får ligga och barra till sommaren. Topparna är lätta att skota ut från hygget och det blir rejäla lass. Riset från rundvirket som blir kvar är inget större problem när jag markbereder med min grävare. Med dagens priser på träddelar lönar detta system bättre än normal grot hantering.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).