axwell skrev:H3nkk4 skrev:Nej vi har väl inte det kanske. Jag kollade att för tillfället är Motorbrännolja billigare än eldningsolja. Det skiljer ganska mycket. Motorbrännolja är det som vi bönder kör traktorn på.
Är det "röd diesel" som är motorbrännolja, dvs den som många svenskar i gränstrakterna använder i sina dieselbilar?
Det påstås att det skulle vara mera "power" i den än i vår mjäkiga diesel. Tex att tomgångsvarvtalet skulle öka. Mina egna studier är inte tillräckligt omfattande för att ha någon bestämd åsikt.
Måste rätta mig själv lite om färdigkluven ved. K-Rauta hade en kampanj på 40-liters vedsäckar, 25 st a´40 lit kostade då bara 975 kr. Om det verkligen blir 1000 lit travat vill jag låta vara osagt.
Jo den är rödfärgad så att polisen lätt skall kontrollera om man kör med den i t.ex. bil som är olagligt.
Den är framtagen främst för jordbrukare, jag tror det är momsen eller en del av den som är slopad. Så man kan inte dra av den i beskatningen. Dom kör även med den i båtar.
Jag har inte hört något att det skulle vara mer "power" i den. Vi har aldrig haft den i nån bil heller.
Finns ju annars olika klasser av den.