Bioenergi

Biobränsledagar i Umeå och Jönköping

4 inlägg 2843 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Biobränsledagar i Umeå och Jönköping

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71566
Biobränsledagen som ordnas på två platser i landet, i Umeå den 26 november och i Jönköping den 3 december, är ett slutseminarium för Skogsstyrelsens projekt Bioenergi och kompensationsåtgärder inom Landsbygdsprogrammet 2009.


http://svo.se/episerver4/templates/SNor ... x?id=43402

Någon som tänker sig dit?

//.D



   TS
Användarvisningsbild

Re: Biobränsledagar i Umeå och Jönköping

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71568 Skall ta och anmäla mig till det i umeå, sen får man se om man har tid att fara på det eller ej. Låter iallafall intressant!

Användarvisningsbild

Re: Biobränsledagar i Umeå och Jönköping

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71569 Min plan är att åka till Jkpg (från Halland).

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biobränsledagar i Umeå och Jönköping

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73768 Jag var på seminariet i Jönköping och tyckte det var mycket intressant.

Fokus låg på stubbrytning, och förändringar i näringsbalansen vid uttag av stubbar och GROT.

Som jag förstod det kommer man nu inleda arbete för att undersöka bioenergiuttag i klenare skog, och framförallt vad som kan göras för att få mer effektiva tekniska lösningar.

Det blev mycket baskatjoner, fosfor, kväve etc och man var inte helt överens i föreläsarleden. Det finns nog en hel del arbete kvar. Det verkade som att reslutat visade att det inte lönar sig att låta groten ligga kvar på hyggen för att barr skulle trilla av (följde med ändå till största del), och att näringsförlusterna säger att man skall ta ut stubbar och inte grot (som har den större delen näring).

Hursomhelst kan vi nog räkna med fler rapporter inom området.

//.D

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).