ons 26 aug 2009, 00:03#65773
Sydveds Mariestadskontor anordnade en stubbrytningsdag i början av sommaren. Jag var där och kollade i egenskap av skogsägare och har dessvärre glömt det mesta av sådant som främst bör intressera entreprenören... Men då mina intryck från denna dag ändå kan vara av intresse så bifogar jag dessa.
Stubbrytning verkade vara en intressant metod för att markbereda och minimera risken för snytbaggeangrepp (då snytbaggarna övervintrar på stubbarnas rötter). Kanske kan det minska risken för framtida rotröteangrepp också. Omloppstiden skulle kunna förkottas några år. Stubbarna fick dock inte vara äldre än ca 3 år (räknat från avverkningsdatumet) för att de skulle hålla för en ordentlig hantering (äldre stubbar var vanligtvis alltför ruttna och gick sönder i hanteringen).
Stubben + de grova rötterna följde med vid stubbrytningen, medan smårötterna förblev kvar i marken. Då stubben innehåller en hel del växtnäring kunde en askåterföring vara behövlig.
Efter brytningen läggs stubbarna på ett upplägg för att torka, samt för att medföljande jord och stenar ska åka av. Enligt finska erfarenheter var det lönlöst att plantera gran på de gamla uppläggen på grund av rotröta.
Markägarna får i dagsläget inget betalt för stubbarna, men slipper å andra sidan bekosta en dyr markberedning. Om biobränslepriserna fortsätter att stiga, kan det bli aktuellt med en liten nettobetalning för åtgärden. Hygget bör vara minst 2-4 ha för att det ska vara intressant för entreprenören. Eventuellt kan flera grannar gå ihop för att tillsammans få tillräckligt stor areal för stubbrytning.
En sak som många besökare tycktes sakna var ett såaggregat monterat på grävmaskinen. Då det ofta blir en rejäl kal fläck efter stubbrytningen där de sådda fröna borde kunna gro i fred från ogräs under några år.
/Niklas
/Niklas