mån 24 aug 2009, 20:46#65725
Jeg har laget en sekkekanal i galvanisert tynnplate etter mål av Espegaards plastkanal, denne skal passe både til 40 og 60 liter sekker og jeg tror målene var 33x23 cm.
Jeg knekkte den i to deler og poppet den sammen, det går utmerket men pass på at det ikke er skarpe hjørner i skjøtene som sekkene kan hekte på, da blir de vanskelige å tre på. I toppen borret jeg hull og tredde tau igjennom slik at jeg har to tau-handtak å dra opp kanalen etter når sekken er full.
Det er også en fordel å ha noe å støtte sekken til på ene siden når du fyller, da unngår du også at den velter når du drar opp kanalen.
I ettertid ser jeg at jeg kunne hatt den bredere enn 23 cm, da 60liter sekkene jeg bruker (fra Felleskjøpet) blir litt romslige den veien og faller litt for mye sammen når jeg drar ut kanalen. Det andre målet på 33cm er passe i mitt tilfelle, da lengden på kubbene som regel blir et par cm +- i forhold til de innstilte 30cm.
Jeg kommer til å lage en ny som er mer tilpasset de sekkene jeg bruker, slik at de blir fastere og lettere å stable pent.
Stihl MS260 FB2 Jubileum
Jonsered 510SP
Dalen Vedmaskin 1254
Fransgård V3500
Case IH 895XL