Bioenergi

Fundering om energived

13 inlägg 5750 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fundering om energived

Matts  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64024 Är i full fart med att gallra ur en gammal igenväxt åker med blandade trädslag. Mest björkar som jag tar till ved men även rätt mycke gråal som jag tänkte sälja som energived. Nu till min fundering: Där finns även x-antal sälgar. Duger dom till att slänga med i samma energivedshög som alarna? Tror säkert att dom duger till flis, men är det stor skillnad på kvaliteten eller är det ok att blanda olika trädslag i en leveranshög?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fundering om energived

GremoNiclas  
#64029 Jag tror det är ok att slänga med sälgen.
Vi blandar allt löv i energiveden, brukar inte vara nåt problem. Gissar på att alla trädslag går att köra som energived.
Vet dock inte om det skiljer sig något på leveransvirke och avverkningsuppdrag. Bäst att kolla med den du tänker sälja till.

Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

Matts  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64031 Tror knappast att det har nån betydelse om det är en leveranshög eller ej. Slutdestinationen är ju den samma...
Mängden sälg är trots allt inte så stor och ganska koncentrerat till ett ställe så ja kan utan större bekymmer sortera dem till en skild hög. Då får de själva avgöra.

Tack för hjälpen/matts

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fundering om energived

Skogshuggarn  
#64032 Håller själv på med ett snarlikt åkerprojekt, och de köpare som jag varit i kontakt verkar inte skilja nämvärt på de olika lövsorterna.
Åtminstonde inte mellan sälg/asp och björk.

Ett större problem är väl att man inte vill betala något för energiskogen om man säljer på rot, (inlejd klipp + risskotare)
Budet just nu ligger på 30:- ton för min del, trots att stora delar egentligen går att ta ut som ren massaved.

"Skitpengar", om ni frågar mig,,,,

Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

Matts  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64037 Nä inte går man mycket på plus när man säljer på rot. Däremot är det ju kul att det forfarande finns nåt område där det kan löna sig att hugga själv.
Nu känner jag att det börjar bli hög tid att sova en stund om man ska orka slåss mot myggen imorn :wink:
vi hörs/matts

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

grotförare  
#64100 jag har aldrig hört lr vart med om att dom brukar göra nån skillnad på de olika lövslagen. är juh ungefär samma värde i dom när de gäller flis.

Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64107 Det ska inte ha någon betydelse. Vet inte hur du kommer få betalt, men vanligtvis så får man ju betalt per ton torr ved/flis. Å då blir det per automatik bättre betalt för dom hårdare/tyngre trädslagen..

Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

Matts  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64144 Låter ju bra dehär! Huvudsaken att jag blir av me dom :grin:

Tack för alla svar :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

grotförare  
#64168
Matts skrev:Låter ju bra dehär! Huvudsaken att jag blir av me dom :grin:

Tack för alla svar :P



föresten vart i sverige håller du till?

Användarvisningsbild

Re: Fundering om energived

halvproffs  
#64186 Spara även någon stor sälg, för det är mycket viktiga träd för humlor och andra arter.

Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

Matts  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64252 Ok. Ska överväga att spara nån.

Håller till i österbotten, Finland 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64253
halvproffs skrev:Spara även någon stor sälg, för det är mycket viktiga träd för humlor och andra arter.

Just det! Humlor och bin med flera behöver sälgen på våren så spara några. Monokulturer har vi alldeles för mycket av i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Fundering om energived

orre  
#64394 Södra betalar enligt en äldre prislista 155 kr/m3 för energiveden
men för rensorterad ek och bok betalas 230 kr/m3(gissar att de kan ligga i samma trave)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).