Bioenergi

Vedtork

27 inlägg 24048 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Torparn79  
#64099
Uvskogen skrev:Jobbade på ett vägbyggnadsföretag för flera år sen, kom och tänka på de stora rören som vi la under vägen för att djur skulle kunna passera (och traktorer med för den delen). Kanske sådan långa rör som du kan köra in med pall i skulle funka ute på vi kusten. Du skulle kunna få ett jäkla drag igenom och samtidigt regnskyddat. Måla du dem svarta sen så :smile:

Fast jag har tyvärr ingen aning om priset.

menar du dom galvade stålrören som har plan botten??
fruktansvärt dyra, men om man kommer över någon som utbytt så kanske man klarar sig med skrotpriset..

men principen är ju inte helt fel, såna där båghallar då, vet flera som har såna som ligghallar åt dikor, dom är väl inte så dyra..
eller växthus..??

Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64125 Ja, det var dem jag tänkte på, men de är dyra alltså, brukar vara så med väggrejor i och för sig.

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Bengt olsson  
#64239 Det skulle passa bra med några såna grova rör för att ställa pallar med ved i,plus att dom inte fångar någon vind pga att dom är runda. :grin: Men dom är säkert inte gratis!
Ang tälthall så håller jag på att montera ihop en nu som jag lägger tegelmönstrad plåt på taket istället för duk och plåt på gavlarna och sidorna.
Skulle ju funka med containers också utan gavlar skulle dra igenom bra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64246 Den här tråden lämnar mig ingen ro, här är ännu en ide 🧠 Nu lägger ju försvaret ner en massa grejor, här hos oss gräver de upp massor med tankar ur backen från reservflygfält. Borde med andra ord finnas gamla reservhangarer/hangarer över. Det skulle väl bli en alldeles utmärkt vedtork! Varför inte prova att ringa "Försvaret"?

Fick du sen en gammal drake i ena änden som drog på då och då :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Henrik Petersen  
#64247
Uvskogen skrev:Den här tråden lämnar mig ingen ro, här är ännu en ide 🧠 Nu lägger ju försvaret ner en massa grejor, här hos oss gräver de upp massor med tankar ur backen från reservflygfält. Borde med andra ord finnas gamla reservhangarer/hangarer över. Det skulle väl bli en alldeles utmärkt vedtork! Varför inte prova att ringa "Försvaret"?

Fick du sen en gammal drake i ena änden som drog på då och då :grin:


Jag ser 2 problem där 1: Hur mycket koster draken i bränsle pr. minut bare ungefär(och hur mycket koster draken).
2. hur i h...... holder man fast den for fult ös.
Ideen med hangaren är inte dum als.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Vedtork

orre  
#64395 Har läst för länge sedan om en tork där taket var av svart plåt och plasttak ca 50-100 mm ÖVER plåten.
Varm luft togs ut uppe i nocken.

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Bengt olsson  
#65367 Hej snackade med en kille som har en kylfirma idag,han hade några virkestorkar som han servade och dom hade avfuktare plus lite tillskottsvärme och det funkar tydligen bra.Har hittat ett isolerat skåp i närheten som är ca 5m långt och öppningsbar långsida på bigab ram till ett bra pris,det blir nog att jag köper detta och testar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedtork

johoo  
#65401 Hei
Jeg har en frysecontainer 20" med en elbjörn virkesavfukter. I taket har jeg installert 4 vifter. Får 5 storsekker inn i containeren og törketiden ned i ca 20% er ca 4 dögn. Strömforbruk for kompressoren er ca 1 kw og viftene 2 kw etter at varmen har kommet opp i 30 grader og tilsatsvarmen slukkes, kompressoren starter og avfuktningen begynner. Totalt strömforbruk for en container med ved er ca 350kWh. Jeg kjenner ikke svenske strömpriser, men her på Island tilsvarer det ca 150 svenske kroner. 5 storsekker har her en verdi på rundt 7000 kroner, så strömforbruket er en svimlende liten del av kostnaden.
Her er avfukteren
http://www.elbjorn.se/sv/produkter/produkt.asp?id=E8745063
Koster vel en 25000 kroner

Johan

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Bengt olsson  
#65460 Hej är 1,5m3 säckar som du ställt in och torkat.Hur blöt är veden när du ställer in den i skåpet (ca).
Vad är det för ved som går att få tag i på Island.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedtork

johoo  
#65485 Hei
Veden som vi setter i törk er ofte helt fersk. Avfukteren har overkapasitet i forhold til væskemengde, men det som betyr mest er gode vifter. Det er 1m3 sekker vi törker eller 120 40l sekker i en batch. Det er for det meste björk vi produserer. Prisen er höy, men trærne er små. Heldigvis er det forbudt å importere ubarket virke til Island utav redsel for å importere insekter og sykdommer. Det er jo godt for vårt marked!

Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66369
johoo skrev:Hei
Veden som vi setter i törk er ofte helt fersk. Avfukteren har overkapasitet i forhold til væskemengde, men det som betyr mest er gode vifter. Det er 1m3 sekker vi törker eller 120 40l sekker i en batch. Det er for det meste björk vi produserer. Prisen er höy, men trærne er små. Heldigvis er det forbudt å importere ubarket virke til Island utav redsel for å importere insekter og sykdommer. Det er jo godt for vårt marked!


Ja, och räcker inte veden till är det bara att borra ett hål i backen så kommer värmvattnet direkt :lol:

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Xon  
#67969 Kisaved har ju tillverkat nånting liknande som ni pratar om här. Finns på www.kisaved.se under Vedeldning.

"Efter första testet

Vårt första test är avslutat. Vi hade torken igång i nästan 6 dagar och torkresultatet blev godkänt med en ytlig fukthalt på ca 15-20%. Om vi klyver en torkad vedbit är fukthalten något högre. Vi ser även sämre torkresultat på de bitar som låg i mitten av korgarna.

Vi ställde in temperaturen i torkskåpet på 75 grader.

Än sä länge så är förbrukningen lite för hög, ca 5 kWh för en 30 liters vedpåse, men med några åtgärder så hoppas vi sänka den siffran. En omedelbar åtgärd är att vi ska isolera skåpet mycket mer, det läckte alldeles för mycket värme."

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).