sön 13 sep 2009, 01:28#67091
Tänker när jag läser inläggen här, detta är väl som med mycket annat som har med produktion att göra: Arbetet ska utföras på ett visst vis om det ska funka väl för alla inblandade i kedjan.
När det gäller "skit" i groten så finns det väl egentligen ingenting att diskutera: Groten ska vara fri från mineraljord, sten och metall. Att klara denna uppgift är väl egentligen inte särskilt svårt, och annars bör man kanske fundera på att elda upp riset på plats. Stålen hos en flis är inte skapade för annat ändamål än att hugga upp träd (-rester). Inte för att tröska igenom mineraljord och sten. Avståndet mellan huggstål och anhåll kan vara 0,6 mm. Stålen tål mineraljord lika bra som en motorsågskedja.
När det gäller "riktningen" så vill alla flisare att grovänden ska vara riktad mot den plats de står och arbetar. Detta är den enkla biten. Föraren av en huggbil vill ha vältan upplagd på sin högra sida, i förhållande till riktningen för avtransport. Efter att han flisat måste han klämma ned boggin. Bilen väger då ca 60 ton. Har vältan lagts på "fel" sida om vägen behöver han väg med god bärighet och en "större" vändplan för att vända (boggin nere, men jag vet inte hur stor vändplan han behöver, en OLASTAD containerbil tar sig runt på en plan med standardmått).
Till slut, frågeställningen "riktningen på vältan" så har jag samma uppfattning som någon tidigare: Tala med den som ska flisa. Oavsett i vilken riktning vältan läggs, bör groten läggas "parallellt" för att det ska flisningen ska gå snabbt, och det går då hyfsat bra att arbeta sig igenom vältan i "fel" riktning. Allra bäst är dock om flisaren får arbeta sig igenom vältan, i rätt riktning, i förhållande till riktningen på hur den lagts upp: Han vill börja arbetet där skotarföraren avslutat uppläggningen av vältan. (Detta är lika som att lasta av ett lass med "löshö", i en höfläkt, vilket jag klarade på under 5 min när jag var 13 år: Det ska ske i en viss ordning). Det knepiga är dock, att det inte finns ett enhetligt svar: Vissa flisare arbetar sig framåt, och en del "backar" (och har back-kamera) i samband med att de flisar. Så, alltså: Kommunikation!
Detta menar en som inte gärna, i något sammanhang backar, men möjligen hellre kommunicerar, nämligen:
Per-Erik