Bioenergi

Föroreningar i grot

68 inlägg 20764 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58084 Buntningen är helt klart intressant som en alternativ metod,spec. där det är dåligt med avläggsutrymme.
Dessutom kan man använda typ åkrar,lägga över diken etc .
Visst det är en (dyr) maskin till men kanske en per distrikt lr så,se det inte som nån "frälsning" men här funkar det bra iallafall.
Bästa kvaliteten får man om riset ligger över sommarn o torkar,för att sen balas på hösten,direkt grönrisbalning med snö inblandad blir som nån skrev alldeles för fuktigt.
En nackdel med dom "miljövänliga" sisalsnörena är annars att mössen tycker dom är mums,så ibland är det inte kvar nåt av snörena när lastbilen kommer :D

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Skogsmange  
#58088 I finland vågar man nog testa lite nya grejer. Här i sverige ska projekten utvärderas till döds... Å så länge värmeverken har billig energived att elda med satsas det väl inte så hårt på nytänkande! Men det kan bli andra tider..

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

sködarförare  
#58581 Problemet med föroreningar i groten beror till stora delar på skördarföraren om han vet o kan köra grotanpassat.
Själv har jag kört grotanpassat under många år i slutavverkningar o jag gorde så att jag lade en grov topp på tvären o gärna över en stubbe o sen lade jag riset o övriga toppar över den fungerade perfekt inga föroreningar bra ventilation o lätt skotat.
Lägger man högen direkt på backen då får man problem.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

skotarjanne  
#58620 Det var mycke kloka ord om föroreningar i grot.Tar man bort den skit man ser när man lastar och lossar grot är man en bra bit på väg.Under mina sju år som grotpilot har jag fått betygsätta anpassningen av hyggena.och har alltid påpekat att de måste underröjas före grotuttag men det är för dyrt. Är det då billigare att skotning och flisning tar mycket längre tid ? Tror inte det, skördarförare och grotskotarförare måste få rätt förutsättningar att utföra sitt arbete så tror jag resultatet blir bra för alla parter. Jag hade fördelen att vi både skotade och flisade inom samma företag då tror jag man blir lite extra noga med renheten.Sen är det ju lika viktigt att tillvaratagandet av färdig flis sker på ett så rent sätt som möjligt då vissa pannor är känsliga för grus och dyligt. Det här ämnet kan nog stötas och blötas hur länge som helst men jag ger mig för den här gången.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

grotförare  
#58834
skotarjanne skrev:Det var mycke kloka ord om föroreningar i grot.Tar man bort den skit man ser när man lastar och lossar grot är man en bra bit på väg.Under mina sju år som grotpilot har jag fått betygsätta anpassningen av hyggena.och har alltid påpekat att de måste underröjas före grotuttag men det är för dyrt. Är det då billigare att skotning och flisning tar mycket längre tid ? Tror inte det, skördarförare och grotskotarförare måste få rätt förutsättningar att utföra sitt arbete så tror jag resultatet blir bra för alla parter. Jag hade fördelen att vi både skotade och flisade inom samma företag då tror jag man blir lite extra noga med renheten.Sen är det ju lika viktigt att tillvaratagandet av färdig flis sker på ett så rent sätt som möjligt då vissa pannor är känsliga för grus och dyligt. Det här ämnet kan nog stötas och blötas hur länge som helst men jag ger mig för den här gången.



mycket klockt skrivit skotarjanne! håller med dig om allt du skrev. de är klart att de blir mycket bättre gjort om man har både risskotarn å flishugg på samma firma.

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61059 att bunta groten på hyggen med lång basväg måste väl ge större vinst för en risskotare tar ju lite pats och är inte så effektiv om det är bas väg.
jag skotar grot just nu o den som är plantansvarig sa rätt ut att lite skit de tål flistuggern så bara plocka ut allt så det gå lättare att plantera. själv tro jag ju inte att flistuggsföraren har samma uppfattning :???: o jag vill ju inte skriva under med mitt namn om jag hade gjort som han ville.. bara att konstatera att det finns mycket kvar o göra inom detta ämne

Avatar Fallback

Re: Föroreningar i grot

Holger42  
#103330 avverkningsledare måste se till att det är underröjt.många avv.jag kör är inte under röjda avv.ledaren säger ofta att det inte finns något att röja skiftet är fint.något sådant har jag aldrig hittat.21år sluttavverkning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).