fre 01 maj 2009, 22:55#57685
Ulf skrev:Nu har vi ju redan teknik som kan fixa iväg Schyman, ut i omloppsbana, till vilken planet som helst..Men vi har tydligen väldigt svårt att med teknikens hjälp, fixa fram en flishugg som pallar med lite föroreningar i materialet som skall flisas..
Vore det inte en liten utmaning för maskintillverkarna att uppfinna en sådan hugg/kvarn, som åtmistone tål en sten eller två..?
För nog är det väl lite skit, att en trumhugg är så känslig för förorenad GROT, så att man inte ens vill upparbeta den, vid blotta misstanken om att den inte är fri från lite jord..
Mvh. Ulf
Ja jag känner mig riktig stolt nu när jag löst det där problemet. Å på ett humant sätt. Ställt mot andra ideer som jag haft. Men jag har ju grunnat i så många år. Men jädra synd om dem där ute i den dära vintergatan. Kommer ju att bli värre förorenat och större problem än i groten!
Tror inte det är ekonomiskt vettigt att bygga en maskin som både klarar sten och som kan göra flis. Tror du inte lösningen är att arbeta rätt i varje led, UTAN att skylla på varandra?
Vill peka på några saker: Mig veterligen finns det INTE ett (plast?) -band som är märkt ”Metalldelar i området” som ska användas när man t.ex. förlorat en kvistkniv eller ett svärd! Och tänk om samtliga svärd var målade i en signalfärg. Tappar man ett är det ju då mycket enklare att finna. Sen kan man aldrig nå 100 %, men jag tror att detta område går att förbättra en hel del. Till gagn för många.
Ingen som känner till någon historia där ett svärd (klinga från röjsåg) eller liknande gått genom en flishugg? Någon som har fler tips hur man ska få detta att funka?
Skrattade gott för någon vecka sedan när jag läste ngt här på forumet. Det var tal om vikten av att torka groten. Och erfarenheter som ”Orre” har och som bildat grund för stor visdom är att: ”Bästa sättet är att ha den som julgran”.
Ler
/Per-Erik