Bioenergi

Kvitto på brasved till privatperson?

9 inlägg 896 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Kvitto på brasved till privatperson?

Badger  
#902947Hej.

Har aldrig sålt något förutom till virkesköpare och då skickar skogsbolaget snällt ut avräkningsnotor och papper.

Nu har jag fått lite frågor från folk om att köpa lite brasved. Så jag funderar på hur man ska hantera det. Hur gör ni som säljer brasved till privatpersoner? Behöver man skriva ut kvitton på något vis eller räcker med utdrag från banksaldot till deklarationen om de betalar in via swisch?

TS

Re: Kvitto på brasved till privatperson?

jannee  
#902948Självklart ett kvitto där momsen är specificerad - ett måste både för köparen men inte minst säljaren.
Finns fler än du tror som får ont i magen när ved säljs till privatare.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#902949Ja naturligtvis ska ett kvitto finnas till säljaren och i bokföringen där alla uppgifter framgår tydligt.

Användarvisningsbild

Badger  
#902952Skriver ni bara ut namn och adress på ett papper med penna eller har ni typ kassaapparat?

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
Badger skrev:Skriver ni bara ut namn och adress på ett papper med penna eller har ni typ kassaapparat?

Jag skriver manuellt med dessa. Är kanske inte så många som gör så men jag tycker det är smidigt då väldigt många fakturor skrivs från bilen. Så ska du ha verifikationsnummer på varje faktura/kvitto också.

Användarvisningsbild

Elis76  
Användarvisningsbild

Badger  
#902957Tack, det är nog lagom att köpa ett litet block och ha i bilen för det blir nog max 10 vedaffärer om året så vill inte köpa något avancerat. Om det inte typ finns en app som man kan kan skriva kvitton och maila via mobilen.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#902966Papperskvitton slår det mesta i detta fall.

Det enda man behöver är en kulspetspenna. Kvittensblocket kan man ha i bilen eller i någon ficka. 😀

Karbonkopian är sedan ens verifikat när man bokför.

Användarvisningsbild

Stöttingfjället  
#903121Ta gärna ett prat med din bank så att de kan ordna så att köparen Swishar betalningen direkt till företags kontot. Det är bra att slippa kontanthanteringen.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).