sön 01 dec 2024, 08:45#863493Verkar som det sker en förändring när det gäller vilket virke man kan använda. Jag har många toppbrott liggande kvar sedan vintern 2022 som behöver rensas upp. Pratat med två virkesköpare, en köper som bränsleved, en annan som rötved (men till hyfsat pris). Båda står för frakt och ev plogning, maskinfrakt (långt till väg, men en av köparna kombinerar med avverkning åt granne) och skotning står jag för. Vad jag förstår mäts bränsleved i watt, samt att resultatet för energimängd är oklar fram till mätningen. Svårt att få koll på helheten när det gäller resultatet. Hur tänker ni vad gäller energived?
Bioenergi
Bränsleved/rötved
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
sön 01 dec 2024, 09:43#863496Har sålt några gånger och då har det mäts i fub som vanligt.
lör 18 jan 2025, 17:39#868177Vad jag kan utläsa av Södras prislistor, så finns där inget pris på fub. Har tidigare avverkat o skotat ut detta sortiment i 3 m. Vilket var smidigt att lägga alla t rädslag o röta i.
lör 18 jan 2025, 17:56#868179Finns nog andra uppköpare om du vill sälja enligt fub.
lör 18 jan 2025, 18:04#868182Kvistad ved brukar mätas i fub. Grot och träddelar brukar mätas i MWh men det känns väldigt mycket lotteri.
lör 18 jan 2025, 19:16#868190
Kolla med din kontakt på södra, det har ju funnits ett brännvedssortiment, tycker nog att det bör finnas kvar....
arvid53 skrev:Vad jag kan utläsa av Södras prislistor, så finns där inget pris på fub. Har tidigare avverkat o skotat ut detta sortiment i 3 m. Vilket var smidigt att lägga alla t rädslag o röta i.
Kolla med din kontakt på södra, det har ju funnits ett brännvedssortiment, tycker nog att det bör finnas kvar....
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
lör 18 jan 2025, 22:27#868208Så här ser ut på Södras sida för prislistor, under Bränsleved hittar men enbart Grot och träddelar.
Sålde 3 meters bränsleved baserat på fub-mätning till Södra i augusti förra året, undrar om de enbart missat att få upp prislistan?
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Sålde 3 meters bränsleved baserat på fub-mätning till Södra i augusti förra året, undrar om de enbart missat att få upp prislistan?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
lör 18 jan 2025, 22:30#868209
Kryssar du för avverkningsuppdrag så finner du ett brännvedssortiment, men bara barr...
aho skrev:Så här ser ut på Södras sida för prislistor, under Bränsleved hittar men enbart Grot och träddelar.
Kryssar du för avverkningsuppdrag så finner du ett brännvedssortiment, men bara barr...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende!! SLÄPP ALDRIG GASEN!! // Zixten
lör 18 jan 2025, 23:08#868211
Om man avser kvistad stamved (sortiment som oftast flisas på terminal/vid värmeverken) så är det normalt att priset anges i kr/m3fub, medan GRoT och träddelar (sortiment som oftast flisas på plats på skogsfastigheten) så är det normalt att priset anges i kr/MWh, men Södra brukar ange kr/m3s i sina prislistor.
MVH
Alias
Sommar skrev:Verkar som det sker en förändring när det gäller vilket virke man kan använda. Jag har många toppbrott liggande kvar sedan vintern 2022 som behöver rensas upp. Pratat med två virkesköpare, en köper som bränsleved, en annan som rötved (men till hyfsat pris). Båda står för frakt och ev plogning, maskinfrakt (långt till väg, men en av köparna kombinerar med avverkning åt granne) och skotning står jag för. Vad jag förstår mäts bränsleved i watt, samt att resultatet för energimängd är oklar fram till mätningen. Svårt att få koll på helheten när det gäller resultatet. Hur tänker ni vad gäller energived?
Om man avser kvistad stamved (sortiment som oftast flisas på terminal/vid värmeverken) så är det normalt att priset anges i kr/m3fub, medan GRoT och träddelar (sortiment som oftast flisas på plats på skogsfastigheten) så är det normalt att priset anges i kr/MWh, men Södra brukar ange kr/m3s i sina prislistor.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
lör 08 feb 2025, 11:52#870732Aldrig sålt brännved tidigare men nu har jag en liten fläck utdikad myra där björken mer lr mindre dött på, funkar detta tror ni att sälja som brännved lr ska man bara kapa ned och låta vara?
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
Buster 400 -65:a
Grizzly 700 med Avesta 3,4
Grizzly 700 med Avesta 3,4
lör 08 feb 2025, 13:36#870740Bäst är det väl att kolla kraven med den tilltänkte köparen, det kan ju variera.
Att det håller ihop så att man kan lasta på timmerbil med vanlig kran är ett svar jag fått.
Att det håller ihop så att man kan lasta på timmerbil med vanlig kran är ett svar jag fått.
sön 09 feb 2025, 20:04#870856
Menar att bränsleved och rötved är samma sak.
Sommar skrev:Verkar som det sker en förändring när det gäller vilket virke man kan använda. Jag har många toppbrott liggande kvar sedan vintern 2022 som behöver rensas upp. Pratat med två virkesköpare, en köper som bränsleved, en annan som rötved (men till hyfsat pris). Båda står för frakt och ev plogning, maskinfrakt (långt till väg, men en av köparna kombinerar med avverkning åt granne) och skotning står jag för. Vad jag förstår mäts bränsleved i watt, samt att resultatet för energimängd är oklar fram till mätningen. Svårt att få koll på helheten när det gäller resultatet. Hur tänker ni vad gäller energived?
Menar att bränsleved och rötved är samma sak.
tis 11 feb 2025, 08:09#870971Lägger torrgran och al i bränsleveden. Finns inget krav på att den måste vara rutten.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar