Bioenergi

Bränsleved/rötved

10 inlägg 1255 visningar 4 följer Svara, dela mm...   

Bränsleved/rötved

Sommar  
#863493 Verkar som det sker en förändring när det gäller vilket virke man kan använda. Jag har många toppbrott liggande kvar sedan vintern 2022 som behöver rensas upp. Pratat med två virkesköpare, en köper som bränsleved, en annan som rötved (men till hyfsat pris). Båda står för frakt och ev plogning, maskinfrakt (långt till väg, men en av köparna kombinerar med avverkning åt granne) och skotning står jag för. Vad jag förstår mäts bränsleved i watt, samt att resultatet för energimängd är oklar fram till mätningen. Svårt att få koll på helheten när det gäller resultatet. Hur tänker ni vad gäller energived?

TS
Användarvisningsbild

Re: Bränsleved/rötved

toker72  
#863496 Har sålt några gånger och då har det mäts i fub som vanligt.

arvid53  
#868177 Vad jag kan utläsa av Södras prislistor, så finns där inget pris på fub. Har tidigare avverkat o skotat ut detta sortiment i 3 m. Vilket var smidigt att lägga alla t rädslag o röta i.

Användarvisningsbild

toker72  
#868179 Finns nog andra uppköpare om du vill sälja enligt fub.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#868182 Kvistad ved brukar mätas i fub. Grot och träddelar brukar mätas i MWh men det känns väldigt mycket lotteri.

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
arvid53 skrev:Vad jag kan utläsa av Södras prislistor, så finns där inget pris på fub. Har tidigare avverkat o skotat ut detta sortiment i 3 m. Vilket var smidigt att lägga alla t rädslag o röta i.

Kolla med din kontakt på södra, det har ju funnits ett brännvedssortiment, tycker nog att det bör finnas kvar....

arvid53  
#868207 Borde framgå på sidan där prislistorna finns.

aho  
#868208 Så här ser ut på Södras sida för prislistor, under Bränsleved hittar men enbart Grot och träddelar.
1737235529_soedra_prislistor.jpg

Sålde 3 meters bränsleved baserat på fub-mätning till Södra i augusti förra året, undrar om de enbart missat att få upp prislistan?

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
aho skrev:Så här ser ut på Södras sida för prislistor, under Bränsleved hittar men enbart Grot och träddelar.
1737235529_soedra_prislistor.jpg

Sålde 3 meters bränsleved baserat på fub-mätning till Södra i augusti förra året, undrar om de enbart missat att få upp prislistan?

Kryssar du för avverkningsuppdrag så finner du ett brännvedssortiment, men bara barr...

alias  
Sommar skrev:Verkar som det sker en förändring när det gäller vilket virke man kan använda. Jag har många toppbrott liggande kvar sedan vintern 2022 som behöver rensas upp. Pratat med två virkesköpare, en köper som bränsleved, en annan som rötved (men till hyfsat pris). Båda står för frakt och ev plogning, maskinfrakt (långt till väg, men en av köparna kombinerar med avverkning åt granne) och skotning står jag för. Vad jag förstår mäts bränsleved i watt, samt att resultatet för energimängd är oklar fram till mätningen. Svårt att få koll på helheten när det gäller resultatet. Hur tänker ni vad gäller energived?

Om man avser kvistad stamved (sortiment som oftast flisas på terminal/vid värmeverken) så är det normalt att priset anges i kr/m3fub, medan GRoT och träddelar (sortiment som oftast flisas på plats på skogsfastigheten) så är det normalt att priset anges i kr/MWh, men Södra brukar ange kr/m3s i sina prislistor.

MVH
Alias

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
FTG skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).