arvid53 skrev:Vad jag kan utläsa av Södras prislistor, så finns där inget pris på fub. Har tidigare avverkat o skotat ut detta sortiment i 3 m. Vilket var smidigt att lägga alla t rädslag o röta i.
aho skrev:Så här ser ut på Södras sida för prislistor, under Bränsleved hittar men enbart Grot och träddelar.
Sålde 3 meters bränsleved baserat på fub-mätning till Södra i augusti förra året, undrar om de enbart missat att få upp prislistan?
Sommar skrev:Verkar som det sker en förändring när det gäller vilket virke man kan använda. Jag har många toppbrott liggande kvar sedan vintern 2022 som behöver rensas upp. Pratat med två virkesköpare, en köper som bränsleved, en annan som rötved (men till hyfsat pris). Båda står för frakt och ev plogning, maskinfrakt (långt till väg, men en av köparna kombinerar med avverkning åt granne) och skotning står jag för. Vad jag förstår mäts bränsleved i watt, samt att resultatet för energimängd är oklar fram till mätningen. Svårt att få koll på helheten när det gäller resultatet. Hur tänker ni vad gäller energived?