Bioenergi

Lyfta vedpallar med kombinerad balgrip och pallgafflar?

8 inlägg 3492 visningar 2 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Lyfta vedpallar med kombinerad balgrip och pallgafflar?

Ent  
#848095Kör veden i häckar på lastpall eller i säckar på lastpall som jag fraktar undan med baklastaren. Hanteringen tilldrar sig bakom uthuslängan där det är lite knöligt och understundom vickar pallen, trots att jag drar ett spännband runt och förankrar i lastaren.

Då slog mig tanken att man borde kunna göra nån slags hydraulisk balgrips-liknande anordning som man vid behov fäster ovanpå gaffelstället och som man manövrerar med tredje funktionen. Det behöver inte vara särskilt kraftiga grejor eftersom tyngden vilar på gafflarna, griparmarna bara ska hålla balans på säcken eller häcken.

Är det någon som har byggt något liknande och som kan dela sina erfarenheter?

TS

Re: Lyfta vedpallar med kombinerad balgrip och pallgafflar?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848108Denna idé har funnits i mina tankar med(när en säck vält) men inte kommit till skott.
Allternativt tanken att fälla ner en klämma ovanför

alias  
gnisten83 skrev:Denna idé har funnits i mina tankar med(när en säck vält) men inte kommit till skott.
Allternativt tanken att fälla ner en klämma ovanför

Har inte detaljgranskat ramen mot själva lastarfästet på en balgrip - men vore det omöjligt att göra gafflar som ginge att häkta på denna?

Tänker mig både att de horisontella delarna av gafflarna skulle behöva gå ner minst en SJ-pallshöjd under klämmorna, samt att det nog vore bra om de vertikala delarna av gafflarna stack upp en bit ovanför lastarfästet, så att man kunde tilta upp gafflarna och att vedsäcken då får stöd av dessa.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Ent  
#848130Jag tänkte mig att göra en förhållandevis lätt ram för balgripen. Hydraultuberna är fästa i ramen. Själva griparmarna ska gå enkelt att ta loss för att göra ramen såpass lätt att man orkar lyfta upp den och fästa den ovanpå gaffelstället. Sen får man hänga dit griparmarna i ramen. Då kommer de upp till ungefär mitten på häckarna/säckarna. Och som sagt, armarna behöver inte vara superkraftiga eftersom de bara ska stödja säcken i sidled.

TS
Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848132Skulle det räcka med ett fast sidostöd? Ungefär som på kellfris storsäckslyft??

https://www.kellfri.se/lantbruk/redskap ... 3EQAvD_BwE

Ent  
#848135Det skulle förvisso kunna funka med fasta sidostöd... Eller åtminstone om sidostöden gick att justera och låsa i några olika lägen så att man någorlunda kan anpassa vidden beroende på om det är häck eller säck.

TS

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#848162https://www.kellfri.se/lantbruk/pallgaf ... med-fem-2a
Har funderat på modifiera nåt som denna med nån bredare bygel så den inte kan välta i sidled

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
gnisten83 skrev:https://www.kellfri.se/lantbruk/pallgafflar/griptillsats/16-jpg2n-griptillsats-till-pallgaffel-med-fem-2a
Har funderat på modifiera nåt som denna med nån bredare bygel så den inte kan välta i sidled

Det kanske funkar med den som den är, bara att klämma åt pallen ovanifrån...

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).