SKOGSFORUM ARTIKEL 

Bioenergi

Stockmätning av ved - hur många fub?

159 inlägg 48696 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stockmätning av ved - hur många fub?

Vedproducent  
#837044 Hur mycket avdrag gjorde ni för barkskav tex? 39 procent i fastvolym har jag aldrig sett under alla mina år någonsin. Då var jag ändå virkesinköpare i 10 år och bläddrade i mätbesked dagligen.
Så hade ni vägt veden så hade ni också sett att ni ligger fel.

Användarvisningsbild

Östen A  
#837046 Vad kan man räkna med för procent fastvolym på björk?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Östen A skrev:Vad kan man räkna med för procent fastvolym på björk?

Den varierar såklart. Sällan den är över 50 procent och för några år sen låg snittet i Södra Sverige på 47 procent. Men 39 procent har jag aldrig sett. Det är möjligt att det finns men det var ju otrolig otur om man lyckats hitta något i såfall som är så extremt ovanligt och göra sina siffror efter det.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
#837048 I Finland (bioenergianeuvoja.fi) anges 2,5 som omräkningstal från m3f på bark till m3 stjälpt mått (använd google translate...):
https://www.bioenergianeuvoja.fi/biopol ... topuu/puu/

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837049 I standarden ns 4414 är den 2,0 på bark vilket alla större veförsäljare känner till.

adahlm  
#837050 Tror du råmaterialets grovlek har nån större betydelse för omräkningstal?
Borde ju bli en viss skillnad om man har 1000 klabbar i en 1.5m3 säck istället för 600st?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
adahlm skrev:Tror du råmaterialets grovlek har nån större betydelse för omräkningstal?
Borde ju bli en viss skillnad om man har 1000 klabbar i en 1.5m3 säck istället för 600st?

Det påverkar absolut. Därför vill man ha ett antal partier blandat för att få ett genomsnitt. Det räcker ju med ett enda litet fel som att det är tex 1 fub för lite så påverkar det siffrorna med 10 procent. Det är inte direkt så man kan kalla det vetenskapligt inte. Man småler lite när man hör ”unikt” som ordval.
Jo på ett sätt är det unikt men inte på det sättet som dom tror.

adahlm  
I Finland (bioenergianeuvoja.fi) anges 2,5 som omräkningstal från m3f på bark till m3 stjälpt mått (använd google translate...):

Det var just denna jag refererade till då tidigare.
Samma tabell har spökat redan länge här i landet och den har gett många nya vedförsäljare drömmar om lättförtjänta pengar.

1710532924_1000032662.jpg

Användarvisningsbild

Megafån  
Vedproducent skrev:
adahlm skrev:
totala vikten på färdig ved plus spån flisor mm ökat med cirka 200 kg fub

Varifrån denna 200kg? Slår man in 1fub - 1000kg i vedmaskinen kommer det ut 1000kg ved - spån o skräp.

Jo men om dom väger veden så väger den cirka 415 kg kubiken rå plus minus enstaka kg. Ta det gånger 2,7 i omräkningstal och lägg till vikten för spån flisor mm så kommer dom upp i nästan 1200 kg fub för råvaran vilket är helt omöjligt. Lika omöjligt är det att den färdiga vikten är 350 kg kubiken som det blir med deras siffror. Det här är en otroligt enkelt sätt att få veta exakt omräkningstal. Tråkigt för dom men vi vet ju hur det ligger till som håller på med detta.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar här. Är det att en kubik färdig ved i stjälpt mått väger 415 kg rå?

Därifrån vill vi sedan räkna ut hur mycket det blir i kilo i m3fub? 🤔

adahlm  
påverkar det siffrorna med 10 procent.

En annan 5% påverkan som jag märkte från egna testet var andelen spån o skräp.

Har man en maskin med mycket lite spån (palax etc) och ingen som helst renstrumma kan man sätta till 5% till omräkningstalet

Bosse1  
#837058 Här är en barkprutare undersökning skorpbark brinner den å

https://www.skogforsk.se/cd_20200120100 ... 5-2020.pdf

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Megafån skrev:
Vedproducent skrev:
adahlm skrev:
totala vikten på färdig ved plus spån flisor mm ökat med cirka 200 kg fub

Varifrån denna 200kg? Slår man in 1fub - 1000kg i vedmaskinen kommer det ut 1000kg ved - spån o skräp.

Jo men om dom väger veden så väger den cirka 415 kg kubiken rå plus minus enstaka kg. Ta det gånger 2,7 i omräkningstal och lägg till vikten för spån flisor mm så kommer dom upp i nästan 1200 kg fub för råvaran vilket är helt omöjligt. Lika omöjligt är det att den färdiga vikten är 350 kg kubiken som det blir med deras siffror. Det här är en otroligt enkelt sätt att få veta exakt omräkningstal. Tråkigt för dom men vi vet ju hur det ligger till som håller på med detta.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar här. Är det att en kubik färdig ved i stjälpt mått väger 415 kg rå?

Därifrån vill vi sedan räkna ut hur mycket det blir i kilo i m3fub? 🤔

Ja precis. En fub väger ju knappt 1000 kg när lastbilarna kör den. Klyver du sen upp veden och väger ved och spån mm så ska ju vikten bli identisk. Men det blir den ju inte det här fallet för slår man ihop vikten som dom inte vill väga så kommer du upp i cirka 1200 kg fub. Så som jag föreslog så skulle dom vägt från början så får man exakt omräkningstal. Exakt för det lilla partiet alltså, gäller ju inte som en sanning för det. Då behöver man otroligt mycket mer underlag.

adahlm  
#837063 Tror nog mer o mer nu på att de inte har över 400kg i en m3-lös.

Med smått virke klyvet i små bitar blir andelen luft i påsen mycket större att det märkbart påverkar omräkningstalen.

Robur Clivus  
#837064 Hittar ni samsyn i den här tråden så är ni mycket kvalificerade att ge er på Palestinakonflikten!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#837065 Onekligen har dom lagt ner arbete på detta så lite olyckligt kan man tycka att få ett parti som inte alls är så representativt. Inte för vedproducenterna i alla fall. Att vanligt folk till sin hemmaförbrukning kan ha sån ved är en annan sak. Så visst påverkar det vikten med så mycket tändved och klena bitar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).