adahlm skrev:2% får jag det till beräknat på volymen,
Ja du har helt rätt. Det är jag som räknade på arean och det blir naturligtvis fel. Ja då blev det ju betydligt mindre men en underskattning är det.
adahlm skrev:2% får jag det till beräknat på volymen,
adahlm skrev:Men det är ju ganska teoretiskt att räkna med att stammen har såpass jämn avsmalning. Hursomhelst är det en av faktorerna som går åt fel håll i mätningen
Vedproducent skrev:Det är även bekräftat av Biometria att mittmätt volym underskattas.
Mittmätning
Vid mittmätning tas bara ett diametermått på stocken, dvs på stockens mitt. Volymen beräknas sedan som en vanlig cylinder. Metoden, som i internationella sammanhang benämns som Hubers funktion, är inte vanligt förekommande i Sverige. Däremot är det den vanligaste metoden i stora delar av Europa. Eftersom metoden inte skiljer på stocktyp kan man förvänta sig att den underskattar volymen på rotstockar med rotansvällning. I Norge hanteras rotstockproblematiken genom att flytta måttstället för mittdiametern 40 cm mot rotändan (Norsk Virkesmåling 2015).
Fredrik Reuter skrev:Vedproducent skrev:Det är även bekräftat av Biometria att mittmätt volym underskattas.
Vi tittade på detta innan vi startade vedprojektet och kom fram till att Skogsstyrelsen genom författning till skogsvårdslagen godkänner mittmätning av virke i Sverige. Vidare konstaterade vi att Biometria identifierat att det finns något sågverk i Sverige som fortfarande mäter in timret i mittmätt.
Biometria skriver vidare att mittmätning ger en mindre underskattning av volymen och föreslår ett påslag på 0,23 %. Mest härleds detta till rotstockar på grund av rotansvällning. Eftersom vi beställde björk från gallring så antog vi att rotstockar inte skulle vara majoritet i leveransen (till skillnad från vissa leveranser av sågtimmer) och vi bortsåg från 0,23 %.
Vi kan lägga till detta och ändra våra siffror men det kommer inte göra någon större skillnad för utfallet.Mittmätning
Vid mittmätning tas bara ett diametermått på stocken, dvs på stockens mitt. Volymen beräknas sedan som en vanlig cylinder. Metoden, som i internationella sammanhang benämns som Hubers funktion, är inte vanligt förekommande i Sverige. Däremot är det den vanligaste metoden i stora delar av Europa. Eftersom metoden inte skiljer på stocktyp kan man förvänta sig att den underskattar volymen på rotstockar med rotansvällning. I Norge hanteras rotstockproblematiken genom att flytta måttstället för mittdiametern 40 cm mot rotändan (Norsk Virkesmåling 2015).
https://www.biometria.se/media/5wln2rxw ... h-gran.pdf
https://www.biometria.se/media/ekub3gwo ... c-2015.pdf
Vedproducent skrev:Det måste ju vara en väldigt hög andel rotstockar när det är så klent. Korta träd fler rotstockar.
Fredrik Reuter skrev:
Biometria skriver vidare att mittmätning ger en mindre underskattning av volymen och föreslår ett påslag på 0,23 %. Mest härleds detta till rotstockar på grund av rotansvällning. Eftersom vi beställde björk från gallring så antog vi att rotstockar inte skulle vara majoritet i leveransen (till skillnad från vissa leveranser av sågtimmer) och vi bortsåg från 0,23 %.