Bioenergi

Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

18 inlägg 5460 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

Elis76  
#823080 Står det att läsa i Dagens Industri.

Vad säger Ni som är i vedbranchen, har efterfrågan minskat och är priserna under press jämfört med fjolårets eldningssäsong?

https://www.di.se/nyheter/efter-prisrallyt-lugnare-vedmarknad-vantas-i-vinter/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

svampbob  
#823099
Elis76 skrev:Står det att läsa i Dagens Industri.

Vad säger Ni som är i vedbranchen, har efterfrågan minskat och är priserna under press jämfört med fjolårets eldningssäsong?

https://www.di.se/nyheter/efter-prisrallyt-lugnare-vedmarknad-vantas-i-vinter/


Råvaran är fortfarande eftertraktad jag hörde idag ett bruk som klagade på att köpflisen hade gått upp 2,5 gånger i pris.

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

Vedproducent  
#823105
Elis76 skrev:Står det att läsa i Dagens Industri.

Vad säger Ni som är i vedbranchen, har efterfrågan minskat och är priserna under press jämfört med fjolårets eldningssäsong?

https://www.di.se/nyheter/efter-prisrallyt-lugnare-vedmarknad-vantas-i-vinter/

Har aldrig varit slut så fort som i år för mig i alla fall. Redan i Maj var all ved såld innan produktionen var avslutat och första leveransen var gjord. Visserligen så har jag bara runt 1400 kubik per säsong sista åren då jag vill ha mer tid i skogen. Men hela våren var helt galet.

Avatar Fallback

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

80-90  
#823116 Tror inte man kan höja priset så mycket men efterfrågan finns !! Jag har redan sålt slut på min ved som jag kör nu i vår . Ca 350 kubik

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

generationsskifte  
#823136 Nu är jag en liten hobbybonde som klyver och säljer. Men har 1 säck björkved kvar av 32 st 1,5 kubikssäckar. Förutom det har jag klyvt en del direkt på vagn och levererat. Så nog är det samma hets i år som föregående enligt mig.

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

Camaro1969  
#823494 Tycker det är dålig efterfrågan i år, jag har nog 10-12 storsäckar kvar..

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

Fredrik Reuter  
#823506 En bidragande orsak är troligtvis att elpriset är lägre denna vinter. Troligtvis är det många villor med värmepump i Sverige idag och ofta med en kamin eller två.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/efte ... -el-vantar

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

halvproffs  
#823509 Kan inte tillverka efterfrågan då jag bara hugger 60-70m per år så vi är några som hjälps åt att leverera ved.
Efterfrågan är minst lika stor som tidigare.

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

svampbob  
#823579 Förra årets panik var extrem och särskilt på vedmarknaden.

När jag hör vilka priser sågverken begär för sin flis så förstår jag att det är säljarens marknad.

Ang gasen så är priset fortfarande fem gånger högre i Europa än i USA. Det slår väldigt hårt mot industrins konkurrenskraft.

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

Elis76  
#823586 @svampbob

Bedömer Du att priset för flisen som sågverken säljer är i en fortsatt stigande trend?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

svampbob  
#823591
Elis76 skrev:@svampbob

Bedömer Du att priset för flisen som sågverken säljer är i en fortsatt stigande trend?


Jag är dålig på att bedöma sånt. Det är helt klart så att det är sug efter flis till kokerierna särskilt nu när Kemi är igång.

Det kan vara så att planerna på SCA & Holmen sågverket i Rundvik också har med åtkomst till i flis i beräkningen.

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

Teufel  
#825042 Hur bedömer ni efterfrågan på brasved utifrån vädret? Är folk förutseende eller googlar dom runt när kylan väl sätter in?

Avatar Fallback

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

jannee  
#825096 Har man TORR ved är det bara att ha is i magen.
Sålde ett lass ved till en konsument som verkligen var i ett skriande behov av ved.
Egentligen en rätt dråplig historia.
Kunden kom helt hux flux och undrade om jag (vi ) hade någon ved till salu. Hans kompis hade köpt av N N fått då ge 600 kr för säckved (blandved) 1,5 m3 säckar..
Nu var N N ved slut och denne hade tydligen nämnt att vi hade ved, om den var till salu eller inte var han dock osäker på.
Kunden ville köpa ett släplass = 4 M3s och räknade med att jag tog samma pris, visserligen då för ren björkved.
Men icke sa Nicke, 1 000 kr/m3s
Men ok, 800 kr, fast då utan kvitto = 3 200 kr för ett fullt personbilsläp.
Nää, det var för dyrt, gubben satte sig i en helt nästa ny Volvo, ringde tydligen frun, eller den som bestämde, steg ur bilen igen och ok han skulle acceptera priset - men mot kvitto.
Vi dividerade en stund och till slut insåg gubben att om han inte skulle köra hem i ogjort ärende fick han allt krypa till korset och betala.

Avatar Fallback

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

mankan9999  
#825606 Vedmarknaden i Småland är stendöd
Hur har ni övriga det?
Inte ett svar har två annonser på blocket Torr björkved I 40-literssäckar 75 kr st

Användarvisningsbild

Re: Efter prisrallyt: Lugnare vedmarknad väntas i vinter

svampbob  
#825646
mankan9999 skrev:Vedmarknaden i Småland är stendöd
Hur har ni övriga det?
Inte ett svar har två annonser på blocket Torr björkved I 40-literssäckar 75 kr st


Veden är slut sedan länge men telefonen ringer fortfarande i Västerbotten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).