Badger skrev:Håller med alla här om att veden har fler värden än rena pengar. En sak jag uppskattar är känslan av frihet. När man har ved att ta till är man oberoende av all sköns despoter som kan strypa el eller höja oljepriser med sina idiotier och ideologier. Det är värt mycket. Överväger att försöka få tar i någon form av stirlingpanna så jag kan omvandla ved till el också för husbehov när solen inte skiner på panelerna.
Andpers skrev:Zixten skrev:Men om du tycket att det är roligt att hugga ved så har du ju möjligheten att sälja den, och så fort du får mer betalt per kwh för veden än vad du köper elen för så är det ju bättre att sälja veden dyrt och värma kåken med el?
Det har du helt rätt i, jag tänkte inte på det.
Fast din hypotes bygger på att vedköparen gör en dålig affär, därför att om jag kommer att kunna köpa vedens energimängd till ett billigare pris i el, så lär vedköparen också kunna köpa så billig el... 🙃
tallen100 skrev:Många tycker ju att själva eldandet också är trevligt, och skönare värme blir det av en brasa, plus att gamla hus mår bra av att eldas i...
Så det finns många fördelar med vedeldning även om det inte sköter sej självt 😉
toker72 skrev:tallen100 skrev:Många tycker ju att själva eldandet också är trevligt, och skönare värme blir det av en brasa, plus att gamla hus mår bra av att eldas i...
Nu antar jag att du eldar i kamin eller nått i den stilen och det brukar vara trevligt i en liten stund tills det blir för varmt i rummet kamin sitter i om man ska få värme till rummen intill. Har själv bergvärme och vedeldning så märker ingen skillnad om jag eldar eller inte har 22 grader inne jämt och vill inte ha mera heller gör av med mellan 2 -20 m3 beroende på eldningslust och till våren kommer jag troligtvis försöka sälja en del ved på storsäck för har lite onödigt mycket som ligger och väntar på vedbacken så hoppas priserna ligger kvar.
Badger skrev:Håller med alla här om att veden har fler värden än rena pengar. En sak jag uppskattar är känslan av frihet. När man har ved att ta till är man oberoende av all sköns despoter som kan strypa el eller höja oljepriser med sina idiotier och ideologier. Det är värt mycket. Överväger att försöka få tar i någon form av stirlingpanna så jag kan omvandla ved till el också för husbehov när solen inte skiner på panelerna.
tallen100 skrev:toker72 skrev:tallen100 skrev:Många tycker ju att själva eldandet också är trevligt, och skönare värme blir det av en brasa, plus att gamla hus mår bra av att eldas i...
Nu antar jag att du eldar i kamin eller nått i den stilen och det brukar vara trevligt i en liten stund tills det blir för varmt i rummet kamin sitter i om man ska få värme till rummen intill. Har själv bergvärme och vedeldning så märker ingen skillnad om jag eldar eller inte har 22 grader inne jämt och vill inte ha mera heller gör av med mellan 2 -20 m3 beroende på eldningslust och till våren kommer jag troligtvis försöka sälja en del ved på storsäck för har lite onödigt mycket som ligger och väntar på vedbacken så hoppas priserna ligger kvar.
Jag menar egentligen eldning överlag, men nog tycker jag det blir skönare värme från en vedspis eller kamin än ett element oavsett om elementet är uppvärmt med ved eller el, men oavsett eldstad så får man ju en varm murstock på köpet om man eldar som både ger extra värme och får ett gammalt hus att må bra...
Tralsmo skrev:
De här med frihet som Badger beskriver tycker ja precis tvärtom.
Inte så att han har fel, därom är de ju så att man kan tycka helt olika. Helt okej .
För min del så är de ju ett jävla påhäng att varje morgon å varje kväll behöva hålla på med den chiten.
Ja åker på morgonen tidigt å kommer hem sent.
Å de ä ingen annan som gör de åt mig. När ja kommer hem så äju inte elda som står högts på listan.
Näää frihet enligt mig är ju å slippa krångla me värmen när man kommer hem från en styv arbetsdag å bara vill få lite mat i kroppen å sen vila.
Ja har full förståelse att andra tycker annorlunda.
jannee skrev:Den som har eldat med ved för att senare upphöra, nyttja luft/luft eller luft/vatten märker omgående vilken betydelse ett varmt murverk har på klimatet i bostaden.
Någon annan förklaring behövs inte, det är bara så.
Har du en panna med acctankar i källaren, eldar i denna får du en stor luftomsättning ett källarutrymme som delvis blir uppvärmt då från pannan men även från acctankarnas och murverkets spillvärme.
Just luftomsättningen ska man inte förringa.
En nackdel med ett pannrum i källaren kan vara att detta utrymme tenderar bli lite smutsigt/sotigt, framförallt om du är ovan vid att elda i en panna.
Själva har vi alla skogs och ladugårdskläder i pannrummet, alltid torra och INGEN "obehaglig" doft sprider sig i huset.
Tralsmo
Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna - mitt resonemang (smålänning).