Bioenergi

Ved-ilska!

38 inlägg 13555 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved-ilska!

Andpers  
#815880 Som Jannee påpekar: Effektiviteten i vedproduktionen är en faktor att räkna med.
Om det tar Anders på landet 200 timmar att jobba ihop ett års vedförbrukning och 100 timmar att göra YouTube-filmer som ger pengar till ett års elvärme, så tjänar just han på att inte hugga ved.
För en effektivare vedhuggare (och sämre "YouTubare") är dock ved fortfarande lönsammast.

Användarvisningsbild

Badger  
#815911 Håller med alla här om att veden har fler värden än rena pengar. En sak jag uppskattar är känslan av frihet. När man har ved att ta till är man oberoende av all sköns despoter som kan strypa el eller höja oljepriser med sina idiotier och ideologier. Det är värt mycket. Överväger att försöka få tar i någon form av stirlingpanna så jag kan omvandla ved till el också för husbehov när solen inte skiner på panelerna.

LesterCGarreth  
Badger skrev:Håller med alla här om att veden har fler värden än rena pengar. En sak jag uppskattar är känslan av frihet. När man har ved att ta till är man oberoende av all sköns despoter som kan strypa el eller höja oljepriser med sina idiotier och ideologier. Det är värt mycket. Överväger att försöka få tar i någon form av stirlingpanna så jag kan omvandla ved till el också för husbehov när solen inte skiner på panelerna.

Du kommer nog få se att diverse politiker med diverse marxistiska böjelser kommer att försöka ge sig på vedeldare

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Andpers skrev:
Zixten skrev:Men om du tycket att det är roligt att hugga ved så har du ju möjligheten att sälja den, och så fort du får mer betalt per kwh för veden än vad du köper elen för så är det ju bättre att sälja veden dyrt och värma kåken med el?

Det har du helt rätt i, jag tänkte inte på det.
Fast din hypotes bygger på att vedköparen gör en dålig affär, därför att om jag kommer att kunna köpa vedens energimängd till ett billigare pris i el, så lär vedköparen också kunna köpa så billig el... 🙃

Så länge köparna inte vet om att det blir billigare med el så går det att sälja veden! 😀 😀 😀

Skall lägga till att jag eldar med ved själv, och tänker fortsätta med det ett tag till, men den dagen pannan behöver bytas ut får jag ta en funderare på om det blir en ny panna eller någon form av värmepump (jord eller luft vatten)

Användarvisningsbild

toker72  
tallen100 skrev:Många tycker ju att själva eldandet också är trevligt, och skönare värme blir det av en brasa, plus att gamla hus mår bra av att eldas i...
Så det finns många fördelar med vedeldning även om det inte sköter sej självt 😉

Nu antar jag att du eldar i kamin eller nått i den stilen och det brukar vara trevligt i en liten stund tills det blir för varmt i rummet kamin sitter i om man ska få värme till rummen intill. Har själv bergvärme och vedeldning så märker ingen skillnad om jag eldar eller inte har 22 grader inne jämt och vill inte ha mera heller gör av med mellan 2 -20 m3 beroende på eldningslust och till våren kommer jag troligtvis försöka sälja en del ved på storsäck för har lite onödigt mycket som ligger och väntar på vedbacken så hoppas priserna ligger kvar.

jannee  
#815978 Har liknande som toker (jordvärme).
Nyttjar den sommartid och då för varmvattnet.
Övrig tid är det ved som gäller. När man eldar i pannan får man ett betydligt bättre klimat i källaren men även i övriga delar av huset.
En varm murstock betyder nog en hel del för inomhusklimatet och luftomsättningen.
Visst ved kräver lite arbete, smutsar lite och tycker man det negativa överväger det positiva väljer man självklart det som man trivs bäst med.
Har man egen ved är det utan tvekan det mest ekonomiska, om man inte säljer sin ved svart och då köper el för dessa pengar.
Man slipper då besväret med att elda, behåller ett rent och KALLT pannrum, får det svalt och fuktigt i källaren slipper betala sotaren.

tallen100  
toker72 skrev:
tallen100 skrev:Många tycker ju att själva eldandet också är trevligt, och skönare värme blir det av en brasa, plus att gamla hus mår bra av att eldas i...

Nu antar jag att du eldar i kamin eller nått i den stilen och det brukar vara trevligt i en liten stund tills det blir för varmt i rummet kamin sitter i om man ska få värme till rummen intill. Har själv bergvärme och vedeldning så märker ingen skillnad om jag eldar eller inte har 22 grader inne jämt och vill inte ha mera heller gör av med mellan 2 -20 m3 beroende på eldningslust och till våren kommer jag troligtvis försöka sälja en del ved på storsäck för har lite onödigt mycket som ligger och väntar på vedbacken så hoppas priserna ligger kvar.

Jag menar egentligen eldning överlag, men nog tycker jag det blir skönare värme från en vedspis eller kamin än ett element oavsett om elementet är uppvärmt med ved eller el, men oavsett eldstad så får man ju en varm murstock på köpet om man eldar som både ger extra värme och får ett gammalt hus att må bra...

Tralsmo  
Badger skrev:Håller med alla här om att veden har fler värden än rena pengar. En sak jag uppskattar är känslan av frihet. När man har ved att ta till är man oberoende av all sköns despoter som kan strypa el eller höja oljepriser med sina idiotier och ideologier. Det är värt mycket. Överväger att försöka få tar i någon form av stirlingpanna så jag kan omvandla ved till el också för husbehov när solen inte skiner på panelerna.

Nu ska ja till att börja me säga att ja varit negativ till ved i alla mina kommentarer här på forumet hitills.
Så är de inte egentligen.
De ja irriterat mig på genom alla åren ja eldat med ved är hur alla tjatat om hur mycke pengar ja tjänar på de.
Inte ett chit ja tjänat på de enligt min egen uppfattning.
Ja borde satsat pengarna å tiden på saker ja tjänat bättre på å dom har varit många kan ja säga.

De gjorde ja för 6 7 år sen. Jo de va pellets.

Till saken:
Naturligtvis är de roligt å göra ved.
Att de kommer ut ur skogen är inget ja räknar på vedpriset.
De ska ju göras för skötselns skull. Om man gör ved eller säljer de till kokarna spelar ju ingen roll de ä ju priset som avger.
Kostnaden har man ju oavsett å skötseln är ju mer värd hur man nu än väljer å göra den.

För min del så blir de ordentliga investeringar oavsett berg, jord eller ved eldning om de ska bli hyfsat hanterbart.

De här med frihet som Badger beskriver tycker ja precis tvärtom.
Inte så att han har fel, därom är de ju så att man kan tycka helt olika. Helt okej .

För min del så är de ju ett jävla påhäng att varje morgon å varje kväll behöva hålla på med den chiten.
Ja åker på morgonen tidigt å kommer hem sent.
Å de ä ingen annan som gör de åt mig. När ja kommer hem så äju inte elda som står högts på listan.

Näää frihet enligt mig är ju å slippa krångla me värmen när man kommer hem från en styv arbetsdag å bara vill få lite mat i kroppen å sen vila.

Ja har full förståelse att andra tycker annorlunda.

Användarvisningsbild

toker72  
tallen100 skrev:
toker72 skrev:

Jag menar egentligen eldning överlag, men nog tycker jag det blir skönare värme från en vedspis eller kamin än ett element oavsett om elementet är uppvärmt med ved eller el, men oavsett eldstad så får man ju en varm murstock på köpet om man eldar som både ger extra värme och får ett gammalt hus att må bra...

Vad gör den varma skorsten för nytta den delen av året som luften är som torrast ?

Användarvisningsbild

Badger  
Tralsmo skrev:
De här med frihet som Badger beskriver tycker ja precis tvärtom.
Inte så att han har fel, därom är de ju så att man kan tycka helt olika. Helt okej .

För min del så är de ju ett jävla påhäng att varje morgon å varje kväll behöva hålla på med den chiten.
Ja åker på morgonen tidigt å kommer hem sent.
Å de ä ingen annan som gör de åt mig. När ja kommer hem så äju inte elda som står högts på listan.

Näää frihet enligt mig är ju å slippa krångla me värmen när man kommer hem från en styv arbetsdag å bara vill få lite mat i kroppen å sen vila.

Ja har full förståelse att andra tycker annorlunda.

ja, om man inte är född med ett miljardarv eller med ett efternamn som drar in pengar av sig självt så är det ingen som är så fri att man kan ligga på rygg och inte göra något alls. Men vad jag menar är att jag uppskattar friheten att veta att jag inte måste köpa någon fossil energi där pengarna går rakt in i någon diktaturs krigsföring eller vad fan de nu är de håller på med för förtryck när jag eldar med egen ved. Om bara traktorn gick på el också så kunde jag vara helt fri från kopplingar till diktaturstater. Men fri från arbetet att släpa in veden och få fyr på den är man inte. Där är vi överrens. Dock har jag ändrat inställning en del till arbete. I min ungdom drömde jag om att slippa allt fysiskt arbete och bara jobba med skallen. Men med åren har jag kommit fram till att det är i många delar bättre att trötta ut kroppen än att ta stryk mentalt i en det sociala spelet med chefers nycker i akademiskt arbete, få kontorsrygg, musarm och liknande problem. Lättare att tvätta en smutsig kropp är skit man fått in i sin knopp.

Tralsmo  
#815999 De är väl ungefär där ja kommit fram till ochså.
Därav mitt ställningstagande.
Minst pengar ut å mest pengar in har alltid företräde.

jannee  
#816001 Den som har eldat med ved för att senare upphöra, nyttja luft/luft eller luft/vatten märker omgående vilken betydelse ett varmt murverk har på klimatet i bostaden.
Någon annan förklaring behövs inte, det är bara så.
Har du en panna med acctankar i källaren, eldar i denna får du en stor luftomsättning ett källarutrymme som delvis blir uppvärmt då från pannan men även från acctankarnas och murverkets spillvärme.
Just luftomsättningen ska man inte förringa.
En nackdel med ett pannrum i källaren kan vara att detta utrymme tenderar bli lite smutsigt/sotigt, framförallt om du är ovan vid att elda i en panna.
Själva har vi alla skogs och ladugårdskläder i pannrummet, alltid torra och INGEN "obehaglig" doft sprider sig i huset.
Tralsmo
Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna - mitt resonemang (smålänning).

Användarvisningsbild

toker72  
#816004 Och den som minskat vedeldandet och installerar ventilation som ventilerar hela året märker vilken skillnad det blir när man har ventilation hela året även den tiden på året när källaren är som fuktigast och man eldar ca 1 gång i veckan.

Tralsmo  
jannee skrev:Den som har eldat med ved för att senare upphöra, nyttja luft/luft eller luft/vatten märker omgående vilken betydelse ett varmt murverk har på klimatet i bostaden.
Någon annan förklaring behövs inte, det är bara så.
Har du en panna med acctankar i källaren, eldar i denna får du en stor luftomsättning ett källarutrymme som delvis blir uppvärmt då från pannan men även från acctankarnas och murverkets spillvärme.
Just luftomsättningen ska man inte förringa.
En nackdel med ett pannrum i källaren kan vara att detta utrymme tenderar bli lite smutsigt/sotigt, framförallt om du är ovan vid att elda i en panna.
Själva har vi alla skogs och ladugårdskläder i pannrummet, alltid torra och INGEN "obehaglig" doft sprider sig i huset.
Tralsmo
Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna - mitt resonemang (smålänning).

Imycke har du rätt Janne.

Ja har varit me sen 70 tal å konsterar att numera är de stora inkomster som ger rikedom.
Kostnaderna har mindre betydelse om man bara placerar dom rätt.

tallen100  
toker72 skrev:Vad gör den varma skorsten för nytta den delen av året som luften är som torrast ?

Det är inte torr överallt.
I källare/grund och på vind blir det ofta fukt vintertid, en varm murstock håller undan fukten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).