Jag tänkte att det ur ett konkurrensbevaknings-perspektiv kan vara intressant att redovisa dessa prisnivåer (utan att hänga ut någon enskild producent). Ni får ta det för vad det är. Öppna affärserbjudanden med helt "oförhandlade" priser men de kanske kan ge en indikation om hur marknaden ser ut?
Och framför allt: den här tråden kan ju vara till hjälp att följa utvecklingen och se om prisbilden förändras över tid.
De senaste priserna vi sett för torr, kapad och kluven björkved i småsäck 40 liter ligger runt 4,8 Euro/säck (DAP Stockholm). Det skulle med dagens kronkurs innebära nästan 55 kr/säck. Jämfört med tidigare i år så är priset marginellt lägre men det kan vara en effekt av stärkt Eurokurs.
När det gäller moms så är det 0% momspåslag på dessa priser men om man som näringsidkare köper och säljer vidare så antar jag att man måste redovisa svensk "importmoms" enligt omvänd momsskyldighet om allt ska bli korrekt? Hur det funkar om man skulle köpa ett billass som privatperson vet jag inte mer än att man får betala ett väldigt högt vedpris. Men det kanske är som i vedmarknaden för övrigt att den s k gråzonen är stor?
EDIT: kompletterat med information ang moms.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto