tis 10 feb 2009, 10:42#50357
Det finns nog ett visst fog för larmrapporterna, När jag växte upp under 40-50 talet var det i vår by alla fastigheter som eldade med ved, 1962 köpte jag ett hus av av kommunen nyss renoverat med en kombipanna för ved och olja då kostade oljan
158 kr/kubik, även fast jag hade skog så är man ju bekväm, det blev naturligtvis olja som eldades. Under 60-talet började det Svenska bondesamhället att avvecklas för att övergå till det mer moderna idustrisammhället, samtidigt mer eller mindre tömdes många byar på folk som flyttade in till centralorter och i mina hemtrakter exporterades till de uppväxande industriorterna i andra delar av landet, det var under den tiden vi tappade kunskapen att elda med ved, sen kom oljekrisernas år under 70-80 talet med höjda oljepriser, många som aldrig tidigare eldat med ved började men hade inte kunskapen hur man förfar. I dag när kommuner tar betalt per kilo för soperna är det mycket av dessa som åker in i pannan eller braskaminen mjölkpaket, plastförpakningar osv.
och naturligtvis i en tätort där man är sammanpackad som i en råttkoloni så blir det problem, i våran by där det är nästan ett skotthåll mellan gårdarna blir problemen inte lika stora, men här ser man också det är inte alla som eldar riktigt för det mesta är det att veden inte är torr.