Bioenergi

Bränsleved lämnad i skogen?

85 inlägg 35959 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränsleved lämnad i skogen?

HannuRöj  
#806071 Högstubbar tycker jag har mer betydelse än död träd som fälld och lämnat ligga på marken. Ligger ju redan nu mer döda träd på marken än någonsin efter den senaste istiden.
Jag är ganska övertygen att död gran har blivit för dominerande och därmed den snarare minskar än ökar mångfalden. Så det är inte fel att avverka varje gran och tall vid varje slutavverkning. Och i varje fall kommer stormarna att leverera mer vindfällor än vi snåla hinner städa.
Oavsett hur vi (skogsbruket) gör, kommer brist på övriga lövträd att fortsätta så länge viltstammen inte minskas radikalt. Kommer att bli ganska lång period utan äldre rönn, asp, sälg, lind mm.
Här i trakterna har ung asp försvunnit helt i senaste 25-30 år. Miljoner och miljoner röta småaspar kommer men varje av dessa blir betat. Har sett inte ett enda(!) frisk träd som hade möjligheter att växa upp ett stor och gammal träd.

Min åsikt är att ända sätt att gynna mångfalden tillräcktligt effektivt är att hindra arter som hotar den.

Amatörhuggare 62  
#806073 Ja högstubbar å kulturstubbar. Är bra tycker jag. Träd som dör , livsfarliga när man går å röjer. Hänt oss i röjlaget,blåsiga dagar att dom kommit fallande. Men än så länge, haft tur. Storänden, har då vart hackespettad, typ som bävergnag. Så inte mycke som hållit dom upprätta

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#806108 För att göra ett tydligen svårt ämne lite lättare, kanske. Så kopierar jag in text direkt från skogsstyrelsens hemsida angående döda granar.

Så hanterar du döda granskogar
Enstaka granar som varit döda en längre tid ska du som regel lämna kvar i skogen. Har du större områden med döda granar, eller om de utgör en säkerhetsrisk, kan det dock vara viktigt att avverka granarna.

Angrepp av granbarkborre har de senaste åren orsakat stora volymer döda granar i delar av Götaland och Svealand. Många angripna träd har avverkats, men inventeringar visar att miljontals kubikmeter döda granar står kvar i skogen.

Angripen skog som stått mer än en säsong blir bränsleved när den tas om hand, vilket ger ett lågt ekonomiskt värde, samtidigt som avverkningskostnaden ofta är högre än normalt. Avverkning ger inte heller någon bekämpningseffekt eftersom granbarkborrarna för länge sedan lämnat träden.

Så känner du igen döda granar
Angripna granar som har stått i tre till fyra år har tappat merparten av all bark, alla barr och finkvisten har trillat av.

Har du tillgång till en drönare kan du flyga över din fastighet och få en överblick över eventuella områden med döda träd. Uppifrån kan du tydligt se de döda granarna som är helt grå eller vita. I vissa områden kan du se även se flygbilder från 2021 i Mina sidor och i Skogsstyrelsens öppna karttjänster. I dessa bilder syns områden med döda granar tydligt.

Vad ska du göra med dina döda granar?
För dig som har granbarkborreangripna granar, som varit döda en längre tid, finns en rad faktorer att ta hänsyn till när du beslutar om vad du ska göra. Beroende på omfattning, var i landskapet träden står och dina egna mål med skogen, kan råden komma att skilja sig åt.

Enstaka döda granar spridda i skogen
Enstaka, utspridda granar som varit döda en längre tid, ska du låta stå kvar. Vi uppmanar ingen att städa sin skog. Det är viktigt med död ved och döda träd ska normalt sett lämnas kvar i skogen. Undantag är döda granar som står nära hus och invid stigar och cykelbanor som bör tas ner på grund av säkerhetsrisken.

Grupper av döda granar
Mindre grupper med döda träd kan ofta lämnas. Det kan dock vara viktigt att undersöka skogen runt om, eftersom det ofta blir nya angrepp i närheten av gamla. Om nya granar blivit angripna bör de avverkas och transporteras bort så snart som möjligt.

Lite större grupper, som fortfarande inte är så stora att lagen kräver återbeskogning, kan du välja om du vill åtgärda. Vill du använda skogen för produktion behöver de stående döda träden fällas och flyttas på för att du ska kunna återbeskoga och utföra skogsvårdsåtgärder. Tänk på att ta hjälp med att fälla de döda granarna eftersom det finns stora risker med avverkning av döda träd.

Om du som skogsägare är certifierad enligt skogsbrukscertifieringarna FSC eller PEFC så kan du behöva ta särskild hänsyn till just döda träd. Ta kontakt med din virkesköpare eller skogskontakt för att ta reda på vad som gäller innan arbetet påbörjas.

Större områden med döda granar
När skadorna är så omfattande att markens virkesproducerande förmåga inte tas till vara kräver Skogsvårdslagen återbeskogning. Föryngringsavverkningar på 0,5 hektar och större ska anmälas till Skogsstyrelsen. Precis som i mindre områden behöver de döda träden fällas och flyttas på innan åtgärder som till exempel plantering kan påbörjas.

Användarvisningsbild

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Tapper skrev:Avverkningen är på ca 7ha. Jag är ej certifierad. Jag har såklart pratat med virkesköparen och han ska ta en titt på det som ligger kvar. Men det kanske är så att det räknas som död ved som de ej får ta ut?
Kanske man ska försöka köra ut det med fyrhjulingen och sälja som ved.

Låt det ligga till insekterna.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Torbjörn Johnsen skrev:Mycket av detta är kopplat till certifieringen. Den är frivillig för skogsägaren och ger som motprestation några tior eller tjugor mer betalt från virkesköparen. Väljer man att certifiera sig så får man inte enbart mer betalt för virket utan förbinder sig också till en del åtaganden.

Jag kan tycka att skogsägarna borde använda certifieringen mer som förhandlingsvapen. Industrin behöver certifierat virke och då finns möjlighet att även få betalt.

Jo valet om man vill vara certifierad eller ej är ju mitt eget som skogsägare.
Vill jag ha ersättningen får jag bita ihop med regelverket man accepterat och låta entreprenörerna göra sitt jobb efter regelverket.
Jag tycker heller inte om allt och en av mina fastigheter,som har en annan delägare står därför ocertifierad.
Efter att Södra höjt ersättningen börjar det kosta men jag vill inte sätta vare sig Södra eller entreprenören i problem.
Skogvårdslagen uppfyller jag med råge.
Jag har lite svårt att se certifierade grannar städa av både fällda torrträd,högstubbar och evighetsträd som blåst ner utan att tjäna mer än att man fått chansen att ”visa att man minsann gör som man vill”😉

tallen100  
#806169 Det är väl upp till var och en, men tycker ved som finns "lättillgänglig" gör mer nytta I spisen än att det ska stå eller ligga och ruttna i skogen, det är slöseri så länge någon vill ha och behöver ved.
I skogen finns nog död ved så det räcker ändå. 😉

Användarvisningsbild

Göt  
#806174 Blir väl inte så bra om miljögubbarna kommer på att man får betalt för certifieringen och sen inte lämnar kvar det som man kanske ska göra, kan nog gå ut över alla skogsägare

Alvarsson  
tallen100 skrev:Det är väl upp till var och en, men tycker ved som finns "lättillgänglig" gör mer nytta I spisen än att det ska stå eller ligga och ruttna i skogen, det är slöseri så länge någon vill ha och behöver ved.

Helt enig bara att gå ut i skogen och titta nån brist på död ved föreligger inte.

Användarvisningsbild

1470  
#806180 Ja det är bäst att göra som man vill och ge miljörörelsen rätt… sedan när kraven höjs för att skogsägare inte gjort som de sagt sig göra kan ju de som ”gjort som de velat ” ta åt sig äran 😳

jannee  
#806194 Det är INTE gratis att certifiera sig, egentligen ej heller gratis att var det, de pengar borde man få igen när man säljer certifierat virke, vilket man tror att man får men när andra som ej är certifierade får lika mycket eller lite undrar man va f*n man håller på med.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Göt skrev:Blir väl inte så bra om miljögubbarna kommer på att man får betalt för certifieringen och sen inte lämnar kvar det som man kanske ska göra, kan nog gå ut över alla skogsägare

I grunden bryr jag mig inte om miljörörelsens krav eller synpunkter men när de stora kunderna av våra produkter i världen ställer tydliga krav så inser de flesta var det sitter.
Ingen kan blunda för marknaden kräver.
Men visst blir det både trubbigt och opraktiskt när man ställer krav utan förståelse för vad som är praktiskt.
Tycker trots allt det mesta går att leva med och med de högre tilläggen idag är det för de flesta svårt att avstå 😉

Alvarsson  
#806209 Så är det.

isteskog  
tallen100 skrev:Det är väl upp till var och en, men tycker ved som finns "lättillgänglig" gör mer nytta I spisen än att det ska stå eller ligga och ruttna i skogen, det är slöseri så länge någon vill ha och behöver ved.

Håller med tallen! Eldar man med ved så tar man reda på det som ligger bra till iaf! Finns ju annat som ligger vrångt till som insekterna kan hålla tillgodo med. Finns då ingen brist på död ved i mitt område ..... 😁

Användarvisningsbild

Sjögården  
#806244 Men visst är det så man måste resonera och merparten av hänsynen kan med fördel lämnas i svårbrukade områden med långa skotningsavstånd och besvärliga markförhållanden.
Inledningen av tråden handlade om en avverkning där man försökt att göra det bästa av situationen med att placera torrstockar på lämpligt sätt för att följa både lagstiftning och certifiering, vad jag kunde se.
Tyvärr har många av oss skogsägare har så svårt att se dessa vedhögar till ingen nytta och blundar för helheten.
Och vill kanske inte förstå goda ambitioner hos entreprenören som garanterat är bättre utbildade i frågan än vi vanliga skogsägare som skrivit på ett certifieringsavtal utan att tänka till vad det egentligen innebär.
Heder till bra diskussion i denna tråd med vilja att lära och förstå varandras argument👍

Tralsmo  
#806461 Så här ska de ju se ut (?).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar