Bioenergi

Bränsleved lämnad i skogen?

85 inlägg 35961 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bränsleved lämnad i skogen?

Elis76  
jannee skrev:I den skog jag fått maskingallra ligger det inte kvar högar eller bitar här och där. blir nog ändå en massa död ved så det räcker och blir över.
Vem är det som påstår att det är runt en fub/ha som är kvarlämnat.
Man kanske gör så i norr eftersom ni ändå får så dåligt betalt för ert virke.
Att sedan entreprenörerna har mage att upparbeta = ta betalt, för att senare är lämna det ?????????????

I norr lämnas inget kvar på det viset.

Vissa döda träd fälls och lämnas på plats, en del blir högstubbar medan resten körs ut som brännved eller används för att bygga överfarter över bäckar och diken.

Tralsmo  
jannee skrev:I den skog jag fått maskingallra ligger det inte kvar högar eller bitar här och där. blir nog ändå en massa död ved så det räcker och blir över.
Vem är det som påstår att det är runt en fub/ha som är kvarlämnat.
Man kanske gör så i norr eftersom ni ändå får så dåligt betalt för ert virke.
Att sedan entreprenörerna har mage att upparbeta = ta betalt, för att senare är lämna det ?????????????

Nu har du spårat fel Janne.

Man lämnar inga såna högar. Ide här fallet har nog nånting gått fel.

Ja tror på tåndemålas teori.
Skördaren har klantat sig å skotarförsren har plockat ut å lämnat kvar. Alldeles helt rätt isåfall.

Sen är de så att den massaved (eller eventuellt annat (som fanns tillhands)) som man måste lägga i spåren (markskoning) skall ju givetvis entreprenören ha betalt för.
Gäller även ris som skotas i känsliga partier(går på timkostnad).
ELLER ska vi entreprenörer betala för det tycker du??

Användarvisningsbild

1470  
#805829 För det första ligger ser då virket ut att ligga på ett hygge. Bedömningen av volymen gör jag av bilderna lite grovt. Vi kan väl vara överens om att alla högar är av död ved? Certifiering eller inte ska det ligga kvar för lagkraven. Men har man skrivit på certifieringen måste man väl veta vad man skrivit på? Lagen skrevs 1993 och fortfarande är många inne på städning. Samma människor skriker ofta högst på naturvårdsvurmarna fast man uppenbarligen här ger dom rätt! Dvs hänsynen är för dålig gentemot lagkrav och certifiering

Tralsmo  
1470 skrev:För det första ligger ser då virket ut att ligga på ett hygge. Bedömningen av volymen gör jag av bilderna lite grovt. Vi kan väl vara överens om att alla högar är av död ved? Certifiering eller inte ska det ligga kvar för lagkraven. Men har man skrivit på certifieringen måste man väl veta vad man skrivit på? Lagen skrevs 1993 och fortfarande är många inne på städning. Samma människor skriker ofta högst på naturvårdsvurmarna fast man uppenbarligen här ger dom rätt! Dvs hänsynen är för dålig gentemot lagkrav och certifiering

Jo ja håller med dig .

1fub per hektar tycker ja ä helt rimligt uppskattat.
Nu har ja dåligt ögonmått , därför säger ja inte mer.

Såsom virket ser ut så är de mesta dött föregående år.
Borde alltså va tillåtet att lägga i bränsleveden.
Men de kommer troligen inte upp i 10fub.

I första inlägget skrev ja att de nog skulle hamna i grabbens vedhög.
Där får ja nog revidera påståendet.
Tvivlar på att han vill ha de.

Några griptag är äldre å några bitar skulle nog platsa i massan men är inte värda att plocka ut.

Själv har ja varit noga med att följa dessa regler.
Ett billigt å enkelt sätt att främja biologisk mångfald ( har redan nämnt de).

"Tyvär". Ja hur skall man utrycka då?
För den biologiska mångfalden menar ja då.
Har bränsleveden blivit bättre betalt .
Nu kliar de väl i dom flesta fingrar att få lite bättre lön när man hugger å skotar baggaträ å vindfälle.

I detta fallet har man ju nog tagit de säkra för de osäkra å lagt de i högar på hygget.

Helt rätt enligt min mening men snyggt blir de ju inte.
De bästa är å bara fälla å lägga undan så man inte kör över de.

Man ska ha klart för sig att vi entreprenörer åker på revision med jämna mellanrum.

Användarvisningsbild

1470  
#805832 Har dessutom fått bannor vid en revision för att träden gått igenom aggregatet. Fick dock såga i bitar och lägga i lågatorg.

jannee  
#805833 Varför inte bara låta träden stå kvar ?
Varför upparbeta dem?
Är det bättre för den s.k. biologiska mångfalden?
Att det över huvud taget finns någon mångfald att prata om när man i forntiden tog vara på allt som gick att ta vara på ?
Inse att de skrivbordsprodukter ni hänvisar till gör att ni egentligen är ute på hal is?
Vet du med dig vilken nytta det gör ni ni gör som den s.k. "lagen" föreskriver ?
M.a.o. om träden får stå kvar gör de ingen nytta ?

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#805834 Helt rätt Jaane.När man i tidigare Svenskt skogsbruk tog hand om det som kunde användas till olika behov från skogen. Ja då skapades den biologiska mångfalden som vi skapade då, bla med sk hotade växter.

isteskog  
#805835 Dårskapen med certfiering har jag lämnat! Det finns tillräckligt med död ved ändå. Man tar ju bara reda på den som ligger lämpligt till. Eldar man med ved så är det en bra "sommarved" av dessa torringar. 😉

Tralsmo  
isteskog skrev:Dårskapen med certfiering har jag lämnat! Det finns tillräckligt med död ved ändå. Man tar ju bara reda på den som ligger lämpligt till. Eldar man med ved så är det en bra "sommarved" av dessa torringar. 😉

Dårskapen med certifiering kan man ju tycka va man vill om.
De här har ju me skogsvårdslagen å göra.

Frågan är ju om Janne har rätt?
Ja om de va bättre förr alltså?
Farsan höll ju efter Björken å allt annat som trillade omkull.
Han va känd för å sköta å hålla undan bråten i skogen.

Gallrade me Grålle å brosslade virket gjorde han.
Snyggt å redigt såg de ut ända tills de mesta av slutaverkningarna blåste ner i Gudrun.
Nää ja kräver nog lite bättre ekonomi än va han gjorde.

Baggaträ hadde han inga problem me.
Dom å lövet åkte i vedpannan.

Ja tror att just när de gäller biologisk mångfald så är vi på rätt väg inom skogsbruket men bättre kan de ju alltid bli.

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#805839 Vilka kubikinnehåll höll den stormfällda slutavverkningsskogen när den blåste ikull, finns möjligen info om det?

Tralsmo  
Ove Lindberg skrev:Vilka kubikinnehåll höll den stormfällda slutavverkningsskogen när den blåste ikull, finns möjligen info om det?

De kan du ge dig på att de finns.

I Gudrun var de 5500fub på min dåvarande fastighet, 103 ha produktiv. Det mesta va nog runt 100år.
( Farsan tyckte bättre om skog än om pengar)

På grannarnas mark ( som ja nu ochså äger) va de nog lite mer.
Låt säga 6000fub.
På de tillkommer ju per stormen som tog ca 600fub på min dåvarande fastighet.
På dom andra som ja äger nu blev de nog inte så mycke för dom ligger i lä i förhållande till min ursprungliga fastighet.

I söder, andra sidan länsgränsen (Kronoberg) rensade de ju betydligt mer.

Alltihop de där är ju föryngrat å växer så de knakar nu.

Mycke lövschit kommer de ju.
Ja ä inte förstjust i löv egentligen men de gynnar den biologiska mångfalden å är säkert bra för klimatet.
Samtidigt har ja fått uppfattningen att lövinblandng dämpar rötan i granen.
Fråga mig inte varför ja tror de. Ja kan inte förklara de å inte har ja några länkar heller.
Trot om ni vill?

Användarvisningsbild

1470  
jannee skrev:Varför inte bara låta träden stå kvar ?
Varför upparbeta dem?
Är det bättre för den s.k. biologiska mångfalden?
Att det över huvud taget finns någon mångfald att prata om när man i forntiden tog vara på allt som gick att ta vara på ?
Inse att de skrivbordsprodukter ni hänvisar till gör att ni egentligen är ute på hal is?
Vet du med dig vilken nytta det gör ni ni gör som den s.k. "lagen" föreskriver ?
M.a.o. om träden får stå kvar gör de ingen nytta ?

Varför har du certifierat dig om du inte följer det?

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
Tralsmo skrev:
Ove Lindberg skrev:Vilka kubikinnehåll höll den stormfällda slutavverkningsskogen när den blåste ikull, finns möjligen info om det?

De kan du ge dig på att de finns.

I Gudrun var de 5500fub på min dåvarande fastighet, 103 ha produktiv. Det mesta va nog runt 100år.
( Farsan tyckte bättre om skog än om pengar)

På grannarnas mark ( som ja nu ochså äger) va de nog lite mer.
Låt säga 6000fub.
På de tillkommer ju per stormen som tog ca 600fub på min dåvarande fastighet.
På dom andra som ja äger nu blev de nog inte så mycke för dom ligger i lä i förhållande till min ursprungliga fastighet.

I söder, andra sidan länsgränsen (Kronoberg) rensade de ju betydligt mer.

Alltihop de där är ju föryngrat å växer så de knakar nu.

Mycke lövschit kommer de ju.
Ja ä inte förstjust i löv egentligen men de gynnar den biologiska mångfalden å är säkert bra för klimatet.
Samtidigt har ja fått uppfattningen att lövinblandng dämpar rötan i granen.
Fråga mig inte varför ja tror de. Ja kan inte förklara de å inte har ja några länkar heller.
Trot om ni vill?

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#805850 Tralsmo hejsvejs kul att du svarar. Det var så klart mycket tråkigt med stormarna Gudrun o Per. Men det jag menade med min fråga var, har du möjligtvis några uppgifter. Vilket m3sk höll den 100 åriga skogen som blev svårt skadad vid ovanstående väldigt förödande stormar. Frågan ställs för att ev ta lärdom av era kunskaper.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#805856 Man kan inte annat än ”le” en smula kring de spekulationer som framförts om biologisk mångfald och den ”städning” som förekom ”förr i tiden.”..🙂 vad man inte ska glömma, eller medvetet bortse ifrån är att landskapet ”förr i tiden” såg diametralt annorlunda ut än i dag. I övrigt är förstås både stående och liggande död ved lika viktigt att spara då de gynnar organismer som är beroende av just den typen av död ved. I övrigt innefattar begreppet ”död ved” allt från grov ved ner till de tunnaste skotten där de senare har en direkt avgörande betydelse för de allra minsta vedinsekternas överlevnad.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar