Bioenergi

Vedpriser och vedtillverkning 2023

89 inlägg 61365 visningar 28 följer Svara, dela mm...   

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

elmis  
#795169 Nej, jag har ingen tabell.
Men vedpriserna måste ner till åtminstone 700:-/m³s för att det ska ligga i närheten av vad en värmepump ger i utbyte.
Snittpriset på el 2022 låg i elområde 4 på 161 öre plus avgifter, dvs ca 235 öre inkl avgifter.
Delar du detta på 4 (SCOP 4) så blir det ca 60 öre per kWh värme.
Med 85% verkningsgrad på pannan så ligger breakeven på ca 475 kr/m³s, räknat på 2022 års snittpris på el.
Senast redigerad av elmis ons 08 mar 2023, 21:07, redigerad totalt 1 gång.

LasseA  
#795171 För den då som inte redan har en värmepump utan behöver göra en nyinstallation,
undrar hur många år den måste gå först för att gå ihop?

jannee  
#795173 Har du endast ? en luftvärmepump kan det nog löna sig att elda med ved rätt ofta.
Scopvärdet är inte speciellt högt när temperaturen är minus 5 eller kallare.
Vid minus 10 och kallare är scopvärdet 1 eller ännu lägre, så visst lönar det sig att elda med ved, även om du får betala 1 000 kr/m3s, vilket jag tycker är ett bra (rätt) pris för mig men även för kunden.

elmis  
#795174 Med de siffror jag redovisade så innebär det en besparing på 18750 kr/år för en normalvilla (15000 kWh uppvärmning och 5000kWh hushållsel).
Så 1-2 år om man väljer en luft-luft värmepump, något längre för luft-vatten.
Senast redigerad av elmis ons 08 mar 2023, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

tallen100  
#795176 Det är nog skillnad på vedeldare och vedeldare.
För de som är "nya" vedeldare så är det väl en del besvär med ved som de inte är vana vid, även om den är kluven och klar så ska den bäras in/täckas, sen ska den bäras in i huset, och sen ska den tändas, och sen ska det läggas I eldstaden, aska ska bäras ut, o.s.v.
Skulle gissa att många av de nya vedeldarna är ganska trötta på vedeldning efter att ha eldat en vinter, så det ska nog ge en skaplig vinst för att de ska tycka det är värt besväret 🤣
Senast redigerad av tallen100 ons 08 mar 2023, 19:34, redigerad totalt 1 gång.

elmis  
jannee skrev:Har du endast ? en luftvärmepump kan det nog löna sig att elda med ved rätt ofta.
Vid minus 10 och kallare är scopvärdet 1 eller ännu lägre, så visst lönar det sig att elda med ved, även om du får betala 1 000 kr/m3s, vilket jag tycker är ett bra (rätt) pris för mig men även för kunden.

SCOP värdet är ett snitt över året, till skillnad från det man förr angav, COP, som var högsta möjliga värdet.
Sen är det ju mer ekonomiskt att ha tex bergvärme i Norrland istället för luftvärmepump, just pga kallare klimat.

elmis  
tallen100 skrev:Det är nog skillnad på vedeldare och vedeldare.
För de som är "nya" vedeldare så är det väl en del besvär med ved som de inte är vana vid, även om den är kluven och klar så ska den bäras in/täckas, sen ska den bäras in i huset, och sen ska den tändas, och sen ska det läggas I eldstaden, aska ska bäras ut, o.s.v.
Skulle gissa att många av de nya vedeldarna är ganska trötta på vedeldning efter att ha eldat en vinter, så det ska nog ge en skaplig vinst för att de ska tycka det är värt besväret 🤣

Jag har själv eldat med ved i 18 år, det var först nu när priserna 3-dubblats som jag började räkna på det på allvar.
Och som du påpekade så är det mycket extrajobb med ved, är det då även dyrare så är det ju inte så roligt längre....

jannee  
#795181 Har själv panna men hört av en del att de tycker klimatet inne blir BÄTTRE när de eldar med ved än det blir av luftvärmepumpen - kan inte vidimera dessa synpunkter.
Annars kan det väl inte vara speciellt jobbigt att handskas med lite ved.
Eldar du en till två brasor/dag, har två korgar som vardera rymmer behovet för två dagars eldning + aska ut en gång/vecka eller varannan.
Du bör ha två korgar som rymmer två dagars vedbrand för du får betydligt mer effekt ur veden om den får vara inne ett par dagar innan du eldar upp den.

tallen100  
jannee skrev:Har själv panna men hört av en del att de tycker klimatet inne blir BÄTTRE när de eldar med ved än det blir av luftvärmepumpen - kan inte vidimera dessa synpunkter.
Annars kan det väl inte vara speciellt jobbigt att handskas med lite ved.
Eldar du en till två brasor/dag, har två korgar som vardera rymmer behovet för två dagars eldning + aska ut en gång/vecka eller varannan.
Du bör ha två korgar som rymmer två dagars vedbrand för du får betydligt mer effekt ur veden om den får vara inne ett par dagar innan du eldar upp den.

Nej inte för de som är vana att elda med ved, men för de som inte behövt lyfta ett finger för värmen förut så är det nog ett ganska stort besvär.
Titta dej runt omkring, folk orkar ju inte ens klippa gräset själva längre, dyra robotklippare som surrar hela tiden ska det vara hur liten gräsplätt de än har.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#795185 Värmeolja kostar 1,45€/l och innehåller ca 10kW. Även det gör 1,57 kr/kW. 😮

LesterCGarreth  
#795189 De som säljer för 1400 m3s(stjälpt om jag fattat rätt) får de något vidare sålt då? Men om man bara ska ha någon kubik så kvittar ju priset egentligen.

Det här med höga priser på ved kan nog var fluga, men att energipriset ska ner det kan vi se i stjärnorna efter.

Hema  
#795211 Jag tycker inte riktigt att det går att jämföra luftvärmepump mot vedkamin. Det är en annan typ av värme.

Jag köpte nu i vintras en ny pump med två inomhusenheter, upplever inte att räkningen sjunkit. (Den gamla hade sagt bye bye)

Dock kan det bero på minst två saker. Blivit sämre på att elda och har fått en högre all-around temperatur i huset. Lätt att bli bekväm tyvärr.

Användarvisningsbild

Camaro1969  
elmis skrev:
jannee skrev:Har du endast ? en luftvärmepump kan det nog löna sig att elda med ved rätt ofta.

SCOP värdet är ett snitt över året, till skillnad från det man förr angav, COP, som var högsta möjliga värdet.
Sen är det ju mer ekonomiskt att ha tex bergvärme i Norrland istället för luftvärmepump, just pga kallare klimat.

glöm att du har scop på över 4 på en luftvärmepump mööjligen i sydligaste delen av sverige

när man behöver värme får man va glad om den ger över 2

och den klarar inte ens av att hålla huset varmt när det är kallt... så du behöver elradiatorer eller annat med

blir rätt tokigt att räkna som du gjort alltså :)

jannee  
#795235 Veden måste bli ganska dyr innan den konkurreras ut av några andra energikällor.
Jordvärme är ett alternativ så länge strömmen inte kostar skjortan.
Luft - luft eller luft - vatten blir kostsamt framförallt när det blir kallt.
När folk får sina elräkningar och sedan jämför dem med de för några år sedan tror jag många tänker om, gärna blir villiga att bli lite obekväma och börja stödelda med ved.
Har du bara tillgång till en godkänd eldstad är det bara latheten som förhindrar folk från att stödelda.

80-90  
jannee skrev:Veden måste bli ganska dyr innan den konkurreras ut av några andra energikällor.
Jordvärme är ett alternativ så länge strömmen inte kostar skjortan.
Luft - luft eller luft - vatten blir kostsamt framförallt när det blir kallt.
När folk får sina elräkningar och sedan jämför dem med de för några år sedan tror jag många tänker om, gärna blir villiga att bli lite obekväma och börja stödelda med ved.
Har du bara tillgång till en godkänd eldstad är det bara latheten som förhindrar folk från att stödelda.

Har du några siffror?? Känns som dagens vedpriser e väldigt höga m tanke på real effekt

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).