Bioenergi

Vedpriser och vedtillverkning 2023

89 inlägg 55593 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vedpriser och vedtillverkning 2023

Fredrik Reuter  
#794353 Det är hög tid att diskutera vedpriser och vedtillverkning för 2023. Vi är nu inne i mars och det är nu som många påbörjar årets vedtillverkning. Allt sedan Rysslands invasion av Ukraina och energikrisen så har ved åter blivit hårdvaluta. Det handlar om att många konsumenter ser till andra energikällor när ex. elen blivit dyr och då är ved populärt.

Även om man inte vet så finns det skäl att tro att vedkonsumtionen kommer bli hög även nästa vinter. Därför vore det intressant att i denna tråd diskutera hur ni som är vedproducenter lägger upp er verksamhet inför kommande vinter.

Vedpriserna (torr björkved 30 - 35 cm) verkar annars hålla i sig på höga nivåer. En snabb marknadsanalys innan jag startade denna visar att vedpriset på första sidan på Blocket idag (2 mars 2023) i snitt ligger på 1400 kr/m3s. Då handlar det om torr björkved antingen i storsäck eller löst levererat. När man räknar bakåt för att se råvaruvärde för en vedproducent så blir det intressanta priser.

Om man antar att omräkningsvärdet mellan m3fub och m3s är 2,5 och sedan drar bort moms och ytterligare 10 % i krympning så betingar 1 m3fub björk idag ett värde på ~2.500 kr. Detta om man får betalt 1.400 kr stjälpt mått. Med just denna kalkyl så kan alltså vedtillverkning vara en mycket god affär just nu. Men uträkningen är omdebatterat så med det sagt kan det bli intressanta diskussioner här i tråden.

Sedan tidigare finns en längre artikel i ämnet på iSkogen.se: https://iskogen.se/skogsbruk/vedpriser- ... ttenheter/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

mwilliamsson  
#794354 Hej Fredrik,

Tack för en bra podd 😊. Jag har precis sålt Björk på rot till en privatperson som ska ha det till ved. Vad skulle jag kunna ta betalt för detta (Västsverige)?

Med vänlig hälsning,
Martin

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Fredrik Reuter  
#794357 Tack!

Såklart jättesvårt att svara på din fråga. Dels har det att göra med om det är en gallring som köparen ombesörjer avverkning eller inte på. Det är många aspekter som spelar in. Om man tittar på ett pris som motsvarar vad skogsindustrin betalar för björkmassaved (idag ca. 500 kr/m3fub) så är det rejält för lågt enligt mig just nu och även sett ur brännvedssynpunkt.

Skäligt pris (också till brännved), vore ett björkmassavedpris på minst 1000 kr/m3fub. Men det är min åsikt, det finns säkert flera!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Fredrik Reuter  
#794358 Vid 1000 kr/m3fub så motsvarar detta 40 % av förädlingsvärdet ovan (2.500 kr/m3fub). Skäligt eller inte kan vara en intressant punkt att diskutera i denna tråd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Badger  
#794359 Är inte vedboomen över nu när folk fått sitt elstöd? Känns som att det var en Putinvinter, priserna lär nog bli normala igen. Hur stora regionala variatoner är det förresten? Låter som Stockholmspriser det där.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Ryds Gård  
#794360 Din frågeställning är mycket intressant.
Jag väntar hem en Alstor 840h i maj och avser förstagallra 50 hektar granmark. Frågan är om det ska bli klentimmer och massaved eller om det ska hamna i Hakka Pilken och bli brasved. Hur ser priserna på ren/övervägande barrved ut?

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Bad Apples  
#794364 1400 kr är normalpris i mellanskåne nu. I skogsbygd.
I somras låg det på 1200

Företagare har inte fått ngt stöd

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Ewol  
#794368 Jag är rätt säker på att årets vedpriser kommer att sjunka rätt rejält, tror det kommer att börja högt för att sedan sjunka.

Anledningen tror jag att det nu för stunden finns lönsamhet i att göra och sälja ved, att många ökar produktionen och många nya aktörer stora som små kommer in.
Begagnatpriserna på Vedmaskiner talar dessutom för det, helt sinnessjuka priser på begagnade vedmaskinerna nu, såldes en begagnad Hakki Pilke 1x38 på en auktionssida för 220tkr för ca en månad sedan.

Med det sagt så dubblar jag min produktion för i år i hopp att få ut en slant innan vi är tillbaka på tidigare priser. 😎

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Brodd  
#794371 Känns som att det skiljer väldigt mycket mellan södra och norra Sverige.
Här i södra Norrbotten säljer man fortfarande björkved för 600kr/kbm i säck.
Så då borde det vara ganska lättförtjänta pengar att "importera" det till södra Sverige och ändå tjäna en hacka.

Håller själv på med en gallring nu och får lös ganska mycket björk som jag ska göra ved av, men vad ska man ta för den?
känns som 600 är ganska lågt.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

80-90  
#794376 Kommer å bli spännande å se !!! Tyvärr är det många oseriösa som e igång m ved igen .

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Nullan  
#794380 Vedpriset torde bero på tillgången av elektricitet/naturgas och vedproduktionen.
Elpriset följer naturgasen har jag hört, alltså klumpar jag ihop dem.
Amerikanerna är sugna på att tjäna en hacka på att ha sprängt Nordstream genom att sälja LNG.
Flera andra aktörer kommer också jobba på för att få hit gas och tjäna deg.

Jag kan inte se annat än att vedproduktionen ökar.

En kollaps i vedpris tror jag inte på, men det kan säkert sjunka några hundralappar/m3 till nästa vår.

Kriget oroar mig. Ytterst få jobbar för fred, jag tror det kommer eskalera. Då kommer vi ha betydligt större problem än vedprisers uppgång och fall, men vedpriset kommer definitivt bli påverkat på flera sätt av det eländet.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

JoelStrandberg  
#794391 Håller till i Småland och inte jagat material till vedfabriken i år.
Tycker den blivit för dyr i inköp och den oroliga marknaden i år får mig att inte vilja chansa om prisdumpen kommer huxflux . Mina maskiner är betalda , klyver o säljer några 100 kubik om året när tid finnes så i år tänkte jag hålla igen o ha ”semester” på helgerna 😅 🚜 🌳 🌲

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

generationsskifte  
#794395 Har tänkt klyva upp runt 50 kubik björkved och har i princip redan sålt hälften till bekanta och bekantas bekanta. Kommer lägga mig mellan 800-1000 kr kubiken har jag sagt till dom och ingen har klagat på det.

Avatar Fallback

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

jockeGårdman  
#794409 För att få fram ett rimligt värde så kan man lanske räkna att varje steg i processen dubblar värdet. Om färdig ved kostar 1400 kr så är den värd hälften okluven i längder på gården. Hälften av det när den avverkad i skogen. Max hälften av det när den står oavverkad.

Användarvisningsbild

Re: Vedpriser och vedtillverkning 2023

Torbjörn Johnsen  
#794468
jockeGårdman skrev:För att få fram ett rimligt värde så kan man lanske räkna att varje steg i processen dubblar värdet. Om färdig ved kostar 1400 kr så är den värd hälften okluven i längder på gården. Hälften av det när den avverkad i skogen. Max hälften av det när den står oavverkad.


Ja, så kan man nog tänka. Det fina med vedproduktionen är att skogsägaren själv kan behålla alla "värdeökningar" i alla steg om man jobbar direkt mot kund👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).