Bioenergi

Elda med sälg

15 inlägg 12961 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elda med sälg

Kollis  
#793122 Hej.
Ska fälla en sälj. Går det bra att elda i vedspisen med sälj?



   TS
Avatar Fallback

Re: Elda med sälg

Hema  
#793123
Kollis skrev:Hej.
Ska fälla en sälj. Går det bra att elda i vedspisen med sälj?

Det brinner, men är lite osäker på om de knäppte eller ej. Men med luckan stängd är det inget problem uaf. Jag eldade upp en stor sälj i min kedddy-kamin utan problem. Tyckte färgen på veden var fin o vill minnas att det luktade lite trevligt med.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

Göt  
#793129 Visst går det att elda sälg den är tunghanterad som rå, Den väger väldigt mycket. Men efter den har torkat så brinner den bra, kanske lite väl fort. Hade en granne som tyckte att sälg var skitved och brukade köra ut den i skogen.

Avatar Fallback

Re: Elda med sälg

Brorsan  
#793149 All ved brinner när den är torr.
Slänger virke i skogen gör man bara om den är genomrutten.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

JensSkoog  
#793164 Sälg har en torrvikt på 519 kg på kubiken. Björk har 602.
Det ger 2589 Kwh från björk och 2235 från sälg, som gör den
bättre än lind, asp och gran.
Jag eldar gärna med sälg som känns bra hård när den har torkat skickligt.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

Sne4  
#793166 Sälgved kallas ju även för tjuvjägarved. Ska tydligen avge minimalt med rök. Ingen aning om den är bättre/sämre än annan lövved ur den aspekten, men lever den upp till sitt rykte så borde den duga väl i braskaminen. 😀

Avatar Fallback

Re: Elda med sälg

axwell  
#793221 Nä, sälg sprätter inte men gnistrar lite som ett svagt tomtebloss.

Avatar Fallback

Re: Elda med sälg

strumpa  
#793247 Jag har något vedslag i "spishögen" i år som jag tror är sälg. När det är mitt mellan nytänt och glöd så sprätter det som sjutton i några sekunder när man öppnar spisluckan. Det är som någon kör en vinkelslip där inne. Men två sekunder senare så brinner det lugnt igen.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

angantyr  
#793298 Eldar nästan bara med sälg. Fungerar mycket bra i vedspis och bastukamin men inte lika lätt att få igång som björk och barr. Rökdoften påminner om en cognacsmedwurst som jag förätit mig på som smörgåspålägg.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

sempamatti  
#793577 Som någon redan nämnt så ligger sälg i paritet med björk energimässigt - strax under. Sälg tillhör videsläktet och är i sin natur ett fint trädslag att elda med. Videris är något t.ex. samerna alltid dyrkat för att det går att få fyr på torrt som blött samtidigt som det ger en fin och stabil glöd. I övrigt är sälg ett mycket viktigt träd för nyvakna insekter och bin under våren.

Avatar Fallback

Re: Elda med sälg

Hema  
#793604
sempamatti skrev:Som någon redan nämnt så ligger sälg i paritet med björk energimässigt - strax under. Sälg tillhör videsläktet och är i sin natur ett fint trädslag att elda med. Videris är något t.ex. samerna alltid dyrkat för att det går att få fyr på torrt som blött samtidigt som det ger en fin och stabil glöd. I övrigt är sälg ett mycket viktigt träd för nyvakna insekter och bin under våren.

Jag har fullt med humlor i min sälg på våren, så det kan jag instämma i.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

stackenas  
#793611 Har fått lärt mig att sälg och rönn grövre än 10cm i brösthöjd är att anses som naturvärdesträd som inte ska lämna skogen på certifierade fastigheter. Dvs om de fälls för att gynna individer av samma art ska de ligga kvar på backen. Var ett par år sedan jag förnyade gröna kortet dock, kan vara annat nu.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

JensSkoog  
#793613 Finns mycket sälg här, som jag får röja ner om den inte ska ta över.
Men, jag kapar den gärna så det står kvar fyra-fem fot. Då blir det
snabbt mat för humlor och andra flygfän.

Användarvisningsbild

Re: Elda med sälg

Göt  
#793627 Rätt spännande med sälg några kubbar blev kvar ett tag när jag högg en gång några grova och några små, Det började växa ut nya kvistar ganska fort och de började rota sig har stor livskraft, brukar spara några för humlorna och binas skull det är deras första pollendrag på våren och ger en del nektar också

Avatar Fallback

Re: Elda med sälg

jockeGårdman  
#796960 När jag eldar sälg så brukar det sprätta ordentligt typ tomtebloss. I skogen får de ligga kvar När man röjer åker och hagkanter blir det ved.
Men det är lättköuvet och fint att jobba med

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).