lör 20 maj 2023, 10:50#801621
svampbob skrev:alias skrev:svampbob skrev:
Det är fortfarande så att det behövs kontrakt men med bristen som är nu så kan alla få ett avtal och börja leverera enligt det. Kompisen hade ett par hundra kubik liggande i skogen så han förhandlade fram ett kontrakt på den mängden.
Gissar att virket går till Dåva?
Hur ser GROT-marknaden ut uppe hos er?
Jag upplevde att den tog klart mer stryk norröver under ett antal år än vad den gjorde i söder.
MVH
Alias
Ja det är Dova men som jag förstår det så betalar de flesta värmeverken de pengarna.
Ja grot har varit helt dött men nu kommit tillbaka. Jag blev erbjuden 50 kr/ton härom veckan när jag sålde en större avverkning. Jag tackade nej men när jag är ute och åker så börjar jag se en hel del grothögar.
Då gissar jag att värmeverken där uppe inte har så stort grundflöde av GROT i sina bränsleflöden.
Prissättning av GROT i kr/ton var något nytt för mig. Avsåg det färsk eller torr vara (grön eller brun GROT)?
Det skiljer ju en del i både vikt och brännvärde på de båda sorterna.
Tror att jag fick 130 kr/MWh (får dubbelkolla när jag har pappren tillgängliga härnäst) netto för GROTen senast nu i vinter (då låg den i välta utmed bilväg), trots klart lägre brännvedspriser än 710 kr/m3fub (minus ca 100 kr/m3fub i transportkostnad?).
Spontant så tycker jag att 50 kr/ton låter väldigt lågt.
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain