Bioenergi

Vedeldarekonomin är här

59 inlägg 20939 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vedeldarekonomin är här

svampbob  
macke skrev:Så du menar att priset på brännved är 710 kr fubben eller fattar jag fel.

Ja i princip så är det så. Han har ett skrivet kontrakt och levererar som skogsägare direkt till värmeverket. Värmeverket eldar upp virket så då räknas det väl som brännved.

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
#801605 Han står för intransporten och 710 kr är det som är kvar efter att timmerbilen har fått sitt.

TS

r93  
#801608 Det låter rimligt, hade min kompis hemma för en månad sedan, han får betala 400:- MW för flis nu.

Haken här nere är att det går inte att sälja direkt till värmeverken utan det måste upphandlas, för att eventuellt komma till bordet för att sälja utanför så krävdes det minst 4000 meter.

Detta är dock nästan tio år sedan då jag försökte med detta, då jag hade hemma en maskin för att rensa åkerskanter och liknande.

Användarvisningsbild

svampbob  
r93 skrev:Det låter rimligt, hade min kompis hemma för en månad sedan, han får betala 400:- MW för flis nu.

Haken här nere är att det går inte att sälja direkt till värmeverken utan det måste upphandlas, för att eventuellt komma till bordet för att sälja utanför så krävdes det minst 4000 meter.

Detta är dock nästan tio år sedan då jag försökte med detta, då jag hade hemma en maskin för att rensa åkerskanter och liknande.

Det är fortfarande så att det behövs kontrakt men med bristen som är nu så kan alla få ett avtal och börja leverera enligt det. Kompisen hade ett par hundra kubik liggande i skogen så han förhandlade fram ett kontrakt på den mängden.

TS

alias  
svampbob skrev:
r93 skrev:Det låter rimligt, hade min kompis hemma för en månad sedan, han får betala 400:- MW för flis nu.

Det är fortfarande så att det behövs kontrakt men med bristen som är nu så kan alla få ett avtal och börja leverera enligt det. Kompisen hade ett par hundra kubik liggande i skogen så han förhandlade fram ett kontrakt på den mängden.

Gissar att virket går till Dåva?

Hur ser GROT-marknaden ut uppe hos er?
Jag upplevde att den tog klart mer stryk norröver under ett antal år än vad den gjorde i söder.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

svampbob  
alias skrev:
svampbob skrev:

Jag upplevde att den tog klart mer stryk norröver under ett antal år än vad den gjorde i söder.

MVH
Alias

Ja det är Dova men som jag förstår det så betalar de flesta värmeverken de pengarna.

Ja grot har varit helt dött men nu kommit tillbaka. Jag blev erbjuden 50 kr/ton härom veckan när jag sålde en större avverkning. Jag tackade nej men när jag är ute och åker så börjar jag se en hel del grothögar.

TS

Nisse Husberg  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801620 Är det inte stor skillnad på materialet ? Vi har bästa priset för kvistade träd, litet sämre för helträd och bara en fjärdedel för toppar och stubbar (leveranspriser).

alias  
svampbob skrev:
alias skrev:
svampbob skrev:

MVH
Alias

Ja det är Dova men som jag förstår det så betalar de flesta värmeverken de pengarna.

Ja grot har varit helt dött men nu kommit tillbaka. Jag blev erbjuden 50 kr/ton härom veckan när jag sålde en större avverkning. Jag tackade nej men när jag är ute och åker så börjar jag se en hel del grothögar.

Då gissar jag att värmeverken där uppe inte har så stort grundflöde av GROT i sina bränsleflöden.

Prissättning av GROT i kr/ton var något nytt för mig. Avsåg det färsk eller torr vara (grön eller brun GROT)?
Det skiljer ju en del i både vikt och brännvärde på de båda sorterna.

Tror att jag fick 130 kr/MWh (får dubbelkolla när jag har pappren tillgängliga härnäst) netto för GROTen senast nu i vinter (då låg den i välta utmed bilväg), trots klart lägre brännvedspriser än 710 kr/m3fub (minus ca 100 kr/m3fub i transportkostnad?).

Spontant så tycker jag att 50 kr/ton låter väldigt lågt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Rossignol  
#801631 Om skogsägaren får 50 kr/ton och skotaren kostar 800 kr/h måste maskinen klara av att köra ihop 16 ton/h bara för att det ska gå jämt upp för skogsägaren. Hur mycket brukar de hinna med?

Användarvisningsbild

svampbob  
Rossignol skrev:Om skogsägaren får 50 kr/ton och skotaren kostar 800 kr/h måste maskinen klara av att köra ihop 16 ton/h bara för att det ska gå jämt upp för skogsägaren. Hur mycket brukar de hinna med?

Det var 50 kr netto

TS
Användarvisningsbild

Rossignol  
svampbob skrev:
Rossignol skrev:Om skogsägaren får 50 kr/ton och skotaren kostar 800 kr/h måste maskinen klara av att köra ihop 16 ton/h bara för att det ska gå jämt upp för skogsägaren. Hur mycket brukar de hinna med?

Det var 50 kr netto

OK. Hur många kilo blir det på en hektar gran resp tall på ett ungefär?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#801685 Tänk slutavverlning så är tall ca 1/4 grot av torrvikt och grangrot ca hälften av virkesvikten. Har du 250, säg skogskbm per hektar med torrvikt på säg 800 kg så leker vi 200 ton timmer o massa ngt högt killgissat och 50 ton grot om du får med varenda pinne i ett tallbestånd. Gran får man gissa själv och verkligheten beror på 3-4 otroligt olika variabler. Hur såg träden ut i beståndet, hur torrt och avbarrat är groten, hur långt är ett snöre.

Användarvisningsbild

koki  
#801999 Here in Latvia,
the price for chipped tree branches and small trees in port is 20 eur/m3 . That is about 1 m3 chips is equal 0.7 Mwh heat.
1mwh heat = 28 eur. But the average price in heating plants operating from wood chips is 120 eur/mwh. Firewood price min. 5 cm diameter and 3 meter lenght about 58 eur/m3.

Användarvisningsbild

svampbob  
#809980 Vedeldarekonomin fortsätter att rusa.

https://www.energinyheter.se/20230824/2 ... a-kraftigt
Jag blir förvånad över att ingen reagerar på en sådan extrem prishöjning.

- Inför värmesäsongen 2022/23 såg vi kraftiga prishöjningar på bränslesidan, bortåt 25 procent. Inte kunde vi då ana att prisökningarna för den kommande värmesäsongen skulle hamna på mellan 60 och 100 procent.

TS

Torleif  
#813409 En massa människor har sålt bort sin husbehovsskog och nu upptäcker de till sin oerhörda förvåning att huset inte värms upp av sig själv. Då försöker de köpa ved och så rusar priserna.

För några år sedan fick jag ofta höra att mitt husbehovsskogsbruk var gammaldags och rentav ett hot mot samhället och nationalekonomin. Att jag borde sälja skogen och köpa någonting vettigt till exempel en bil eller en resa för pengarna.
Nu är folk positivt nyfikna i stället. Utom en del som är avundsjuka på min rikedom.

Frågar man mig så är fler självverksamma småskogsbrukare en dellösnig på energikrisen

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).