Bioenergi

Stapla nyhuggen ved.

5 inlägg 2423 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stapla nyhuggen ved.

Kollis  
#791794 Hej ,
Har fällt och direkt huggit upp björkved. Har staplat den utefter en vägg i byggnad typ magasin av äldre modell med måtten 6 ggr 24 meter.
Undrar om detta är ett misstag då någon i Forumet menar att det finns risk för mögel. Behöver jag flytta ut och lägga på hög?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Stapla nyhuggen ved.

Elis76  
#791795 Det finns alltid risk för mögel när man lagrar rå ved i icke ventilerade utrymmen - exempelvis inomhus i detta fall.
Bäst är att torka utomhus tills det är torrt nog att lagras inomhus.

Avatar Fallback

Re: Stapla nyhuggen ved.

jannee  
#791798 Stapla FÄRSK ved inomhus är att be om problem, Färsk ved behöver rikligt med luftombyte för att torka, annars riskerar du mögel.
Om du istället staplar veden utomhus slipper du oftast alla mögelproblem, när sedan veden börjar bli torr (månadsskiftet Juni - Juli) täcker du bara toppen med något - en presenning eller plåt.
.

Avatar Fallback

Re: Stapla nyhuggen ved.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#791799 Beror väl lite på när veden är huggen?
Vinterhuggen ved klyvd mars/april och lagrad i rushög i vedshulet har inte varit några problem.

Användarvisningsbild

Re: Stapla nyhuggen ved.

Kollis  
#791841 Tack för svar.
Veden höggs för en vecka sedan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).