mån 16 jan 2023, 10:52#788866
Elis76 skrev:Entreprenörer i norr överger diesel innehållande biodrivmedel till förmån för blankdiesel för att maskinerna skall fungera i den norrländska kylan.
I Tornedalen tankar man redan sedan länge blankdiesel på Finska sidan om Torne Älv.
Hur många av er Nordsvenskar upplever samma problem som i reportaget nedan med era dieseldrivna fordon (bilar, skogsmaskiner, baklastare, traktorer, lastmaskiner, lastbilar etc.)?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/drivmedelsbolag-betalar-for-att-slippa-rapsinblandning
Jag köper blankdiesel från Skellefteå bränslen. Jag har inte tid med allt tjafs som följer med inblandningen. Etanolen funkar ju inte heller när det blir kallt.
Ett annat stort problem är AdBlue i kylan. Jag har en bekant som körde i Gällivare förra vintern och båda hans grävmaskiner blev stående när det blev riktigt kallt. Det är ett stort avbräck om du står en vecka plus att du får dyra reparationer. Det skulle vara intressant att veta hur stor andel av maskinerna i Norrbotten som har AdBlue bortchippat.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman