Bioenergi

Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

14 inlägg 4305 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

Elis76  
#788864 Entreprenörer i norr överger diesel innehållande biodrivmedel till förmån för blankdiesel för att maskinerna skall fungera i den norrländska kylan.

I Tornedalen tankar man redan sedan länge blankdiesel på Finska sidan om Torne Älv.

Hur många av er Nordsvenskar upplever samma problem som i reportaget nedan med era dieseldrivna fordon (bilar, skogsmaskiner, baklastare, traktorer, lastmaskiner, lastbilar etc.)?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/drivmedelsbolag-betalar-for-att-slippa-rapsinblandning



   TS
Användarvisningsbild

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

svampbob  
#788866
Elis76 skrev:Entreprenörer i norr överger diesel innehållande biodrivmedel till förmån för blankdiesel för att maskinerna skall fungera i den norrländska kylan.

I Tornedalen tankar man redan sedan länge blankdiesel på Finska sidan om Torne Älv.

Hur många av er Nordsvenskar upplever samma problem som i reportaget nedan med era dieseldrivna fordon (bilar, skogsmaskiner, baklastare, traktorer, lastmaskiner, lastbilar etc.)?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/drivmedelsbolag-betalar-for-att-slippa-rapsinblandning


Jag köper blankdiesel från Skellefteå bränslen. Jag har inte tid med allt tjafs som följer med inblandningen. Etanolen funkar ju inte heller när det blir kallt.

Ett annat stort problem är AdBlue i kylan. Jag har en bekant som körde i Gällivare förra vintern och båda hans grävmaskiner blev stående när det blev riktigt kallt. Det är ett stort avbräck om du står en vecka plus att du får dyra reparationer. Det skulle vara intressant att veta hur stor andel av maskinerna i Norrbotten som har AdBlue bortchippat.

Avatar Fallback

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788876 Är det någon priskillnad mot "vanlig" diesel med inblandat biobränsle?

Användarvisningsbild

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

hlb  
#788892 Kanske några ören högre för blankdiesel, men det kompenseras troligen av en aning högre energiinnehåll.

Avatar Fallback

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

tallen100  
#788896
hlb skrev:Kanske några ören högre för blankdiesel, men det kompenseras troligen av en aning högre energiinnehåll.

Ja och den där andra sörjan blir väl betydligt dyrare i längden om man räknar med alla bekymmer den ställer till...

Avatar Fallback

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788930 Tror skillnaden på blankdiesel och den gula är att den blanka är utblandad med 30% hvo...ska man har ren diesel så får man köpa grön vinterdiesel om jag fattat det hela rätt.
Jippie för reduktionsplikten.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788968
hajpojken skrev:Tror skillnaden på blankdiesel och den gula är att den blanka är utblandad med 30% hvo...ska man har ren diesel så får man köpa grön vinterdiesel om jag fattat det hela rätt.
Jippie för reduktionsplikten.

Är den gul är det rme = raps, hvo är färglös enligt min erfarenhet men kan vara skillnader. Hvo funkar bättre i kyla.

Avatar Fallback

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788984
Mikael skrev:
hajpojken skrev:Tror skillnaden på blankdiesel och den gula är att den blanka är utblandad med 30% hvo...ska man har ren diesel så får man köpa grön vinterdiesel om jag fattat det hela rätt.
Jippie för reduktionsplikten.

Är den gul är det rme = raps, hvo är färglös enligt min erfarenhet men kan vara skillnader. Hvo funkar bättre i kyla.


Ja så är det, den gula är utblandad med raps eller tallolja. Det jag menade var att de är många som tror att blankdieseln är ren diesel men tyvärr är ju även den utspädd men med hvo istället.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

toker72  
#788986 Vanliga dieselbilar går ju ok på mackdiesel som har inblandning vad skiljer mot entreprenad maskiner eftersom dom verkar ha problem ?

Användarvisningsbild

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

Grålle52  
#788987 I Värnamo kan man köpa blankdiesel hos PS.

Avatar Fallback

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#788995
hajpojken skrev: Det jag menade var att de är många som tror att blankdieseln är ren diesel men tyvärr är ju även den utspädd men med hvo istället.


Tyvärr? HVO är lika bra om inte bättre än "vanlig" diesel. Synd att det är så dyrt bara.

https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Avatar Fallback

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

hajpojken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#789022
toker72 skrev:Vanliga dieselbilar går ju ok på mackdiesel som har inblandning vad skiljer mot entreprenad maskiner eftersom dom verkar ha problem ?


Tror inte det är så stora problem längre med algbildning som de var när dom började blanda i raps i dieseln, det som är problem är om det blir väldigt kallt.
Det som jag ser som problem med inblandningen är dels sämre verkningsgrad=högre förbrukning och iom att hvo som dom blandar i "blankdieseln" är dyrare typ 34 kr/l med momsen så gör det ju att det blir ett högre pris på bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

Grålle52  
#789023 I bilen omsätts bränslet mkt fortare. Min grävare stod still i 3mån nu, och då väljer jag hellre blankdiesel. Bilen får gå på skiten från macken 😎

Användarvisningsbild

Re: Entreprenörer i norr övergår till blankdiesel

toker72  
#789101 Är inte dieseln billigare i Finland det är ju en bra anledning att åka över gränsen och tanka dieseln var i alla fall billigare i Finland i somras när jag var där

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).