Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 42962 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Sveved.se  
#786957 Om man fullständigt struntar i koldioxidutsläpp (timret fraktas två gånger) och inte vill ha lokal produktion så är det en tanke. Samtidigt så kanske det blir svårt att konkurrera med produktion direkt i Baltikum där de bara har en vägs fraktkostnad.

Skogsola skrev:Ser man till priserna på långved i Baltikum så har de definitivt ingen konkurrensfördel där, tvärtom. Däremot så kan en baltisk vedklyvare säkert jobba betydligt billigare. Kanske ska långveden skickas österut och importeras tillbaka färdigkluven?

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Torbjörn Johnsen  
#786976 Vedtillverkare i Estland ska konkurrera med de nordiska massabolagen när de ska köpa björk från t ex det estniska statsskogsruket. I februari i år betalade Södra ca 770 kr/m3fub för björkmassaved i hamn. I augusti betalade Billerud ca 1400 kr/m3fub för björkmassaveden. Estniska vedtillverkare dreglar över Norras prislista på björkmassaved för 360 kr/m3fub och undrar vem som blivit galen?
Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub

   TS
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

svampbob  
#786981
Torbjörn Johnsen skrev:Vedtillverkare i Estland ska konkurrera med de nordiska massabolagen när de ska köpa björk från t ex det estniska statsskogsruket. I februari i år betalade Södra ca 770 kr/m3fub för björkmassaved i hamn. I augusti betalade Billerud ca 1400 kr/m3fub för björkmassaveden. Estniska vedtillverkare dreglar över Norras prislista på björkmassaved för 360 kr/m3fub och undrar vem som blivit galen?
Billerud köper björkmassaved för 1400 kr/fub


Jag provade att ringa inspektorn på Norra idag men han svarade eller ringde tillbaka. Har dom suttit i krismöte hela dagen? 🤔
Jag kände mig nöjd med de 530 jag fick för massan ändå tills ikväll då jag fick höra att en bekant fick 575.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Elis76  
#786982
svampbob skrev:Jag provade att ringa inspektorn på Norra idag men han svarade eller ringde tillbaka. Har dom suttit i krismöte hela dagen? 🤔
Jag kände mig nöjd med de 530 jag fick för massan ändå tills ikväll då jag fick höra att en bekant fick 575.

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna @svampbob - Har Du sålt björkmassaved till en köpare för 530:-/m3fub medan en bekant fick 575:-/m3fub från samma.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

svampbob  
#786986
Elis76 skrev:
svampbob skrev:Jag provade att ringa inspektorn på Norra idag men han svarade eller ringde tillbaka. Har dom suttit i krismöte hela dagen? 🤔
Jag kände mig nöjd med de 530 jag fick för massan ändå tills ikväll då jag fick höra att en bekant fick 575.

Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna @svampbob - Har Du sålt björkmassaved till en köpare för 530:-/m3fub medan en bekant fick 575:-/m3fub från samma.


Jag sålde ren barrmassa och min bekanta blandar löv och barr i sin leverans.
Ikväll har jag skotat fram ett lass barr och ett björk men lagt i skilda vältor.
Jag behöver björken för egen ved.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

valtra mega  
#787015
Sveved.se skrev:
Grålle52 skrev:Sveved.se säljer såvitt jag förstår björkved för 4475kr/m3. Patetiskt att höra hur jobbigt du har det. Eller är du satt på att sälja ved med tvång?


1 kubik stjälpt mått kostar 2385 kr (motsvarar 15 säckar 40-liters). Vilket är något lägre än de stora vedleverantörerna i Stockholm. Jag tar heller inte betalt extra för att bära säckarna dit kunden vill ha dem och brukar bjuda på tändved. Många andra tar extra betalt för det. Ganska rejält dessutom.

Vad behöver man tändved till om veden är torr

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Sveved.se  
#787141 Det finns människor som är ovana och vill ha tändved för det känns tryggare att få igång brasan. En del vill starta kakelugnen långsamt med mindre pinnar för att inte spräcka kaklet. Min ved är alltid mellan 15-20%.

Vad behöver man tändved till om veden är torr[/quote]

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

adahlm  
#787153
1672909174_2023-01-05_10-58-43.jpg


Att hugga upp björk i början av 2022 och sälja som brännved 2022-2023 var nog bland de lönsammaste huggningarna härtills,
Men nästa höst är nog ett väldigt stort frågetecken för brännvedens del.
- Finns det råvara tillgängligt
- Till vilket pris?
- Många husägare kommer att hugga upp egen ved från egen/grannens skog
- Många mindre skogsägare kommer att börja med småskalig vedförsäljning
- Elpriset är troligen billigare nästa höst-vinter.

Så stora frågan blir väl att skall man satsa fullt ut på vedproduktion2023 eller skall man ta ett mellanår?


Angående omräkningstabeller etc.
- Alla dessa tabeller är mycket riktgivande, felmarginalen kan vara upp till 10-20% beroende olika faktorer,
- De enda måttenheter som borde användas inom vedmarknaden borde vara:
- m3FPB
- m3lös
- 40L

Vad gör man med FUB egentligen? Barken på ett träd varierar för varje träd och även här är omräkningsfaktorn riktgivande. Kör man med maskinmätt FPB så vet man ganska exakt att man får ut 2,1 - 2,15 m3lös (33cm) för varje maskinmätt m3FPB, Kör man 25cm, 40cm eller 50cm så är omräkningsfaktorn nåt helt annat.

Att mäta travar, famnar, fubbar o dylikt borde man ha lämnat kvar på 90-talet

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Fredrik Reuter  
#787154
adahlm skrev:
Att hugga upp björk i början av 2022 och sälja som brännved 2022-2023 var nog bland de lönsammaste huggningarna härtills,
Men nästa höst är nog ett väldigt stort frågetecken för brännvedens del.
- Finns det råvara tillgängligt
- Till vilket pris?
- Många husägare kommer att hugga upp egen ved från egen/grannens skog
- Många mindre skogsägare kommer att börja med småskalig vedförsäljning
- Elpriset är troligen billigare nästa höst-vinter.

Så stora frågan blir väl att skall man satsa fullt ut på vedproduktion2023 eller skall man ta ett mellanår?


Eller inte!

I denna kontext så får man som skogsägare ställa denna fråga till sig själv: har jag råvara tillgängligt i min skog?
Priset för råvaran avgör om du vill förädla till ved själv eller sälja långved.

Personligen tror jag inte majoriteten av husägarna (någonsin) kommer hugga sin egen ved. Vi är en udda minoritet som har gillar att arbeta i skogen.

Om många mindre skogsägare startar upp småskalig vedförsäljning så kommer det påverka marknaden, hur mycket vet nog ingen idag men det kan vara intressant att diskutera.

Vissa experter och till och med myndigheter tror att elpriserna kommer hålla sig höga även nästa vinter. Ref: https://www.dn.se/ekonomi/hoga-elpriser ... situation/

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

surjämten  
#787157 Tror inte man behöver bekymra sig över att efterfrågan på ved drastiskt kommer att minska nästa år ( adahlm )
Har man möjlighet o lust att framställa ved är det ju mkt lönsamt jämfört med att sälja till industrin.
Blir det en kall nästa vinter kommer det att bli som vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

svampbob  
#787158 Vi kan lugnt räkna med tio goda år för veden om inte EU går in och stoppar vedhuggning och vedeldning.

Visst rustar Europa nu genom att bryta och elda kol som aldrig förr. Tyskarna har just fått igång sin första flytande anläggning för att ta emot LNG naturgas nedkyld till flytande fas och transporterad med båt. Det är ingen billig lösning. Tyskland har nu också börjat prata om att öppna upp för att börja fracka egen naturgas men det lär väl hur som helst dröja ett antal år.
Jag såg häromdagen en rapport som spådde att elstödet i Tyskland skulle kunna uppgå till 7% av BNP!!!!

Själv kommer jag nog att minska på veden då jag inte känner att jag har tid.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#787456
svampbob skrev:Vi kan lugnt räkna med tio goda år för veden om inte EU går in och stoppar vedhuggning och vedeldning.

Visst rustar Europa nu genom att bryta och elda kol som aldrig förr. Tyskarna har just fått igång sin första flytande anläggning för att ta emot LNG naturgas nedkyld till flytande fas och transporterad med båt. Det är ingen billig lösning. Tyskland har nu också börjat prata om att öppna upp för att börja fracka egen naturgas men det lär väl hur som helst dröja ett antal år.
Jag såg häromdagen en rapport som spådde att elstödet i Tyskland skulle kunna uppgå till 7% av BNP!!!!

Själv kommer jag nog att minska på veden då jag inte känner att jag har tid.

EU kommer nog att möta stora protester om de börjar rota med veden. Ved är stort nere i Europa.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

grankarlsson  
#788976 Så bedrövligt synd att man gick på skogsstyrelsens rekommendationer på 80-talet och i stort sett utrotade björken men man lär sig . Lyssna "aldrig " på dom som säger att deras ord är den enda sanningen.
Nu finns det så dåligt med avvbar björk och har inte råd att hugga den som står det behöver ju finnas till å fröa av sig till nästa succesion skog.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

surjämten  
#788994 Åker en hel del efter olika vägar i mellannorrland.
Slås ofta över hur mycket björk det finns efter vägarna.
Alldeles vitt på många ställen.
Ingen annan som tänkt lika??

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Torbjörn Johnsen  
#789001 Jo, jag har tänkt precis detsamma när jag åkt vägsträckor som följer älvdalarna i Norrland. Utefter det igenväxande odlingslandskapet finns det mycket fin björk. Även Mellan vägen och älven brukat det växa mycket björkskog. Det kanske inte är så stora arealer sammanhängande skiften men tillsammans måste det bli en del. Dessutom förefaller mycket av den här björken ha perfekta ved-dimensioner. I alla fall när man ser det på håll.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).