Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 42753 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785777
Torbjörn skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, denna dag kan man nog utan överdrift hävda att personangreppen haglar här på Skogsforum. Det går ju att ha en saklig diskussion utan att anklaga för självskadebeteende...

Tja, det är ju ni som sätter nivån för personangrepp. Tycker du att detta påhopp är värre än de som uffe brukar använda?
Du som forumägare och moderator måste väl tåla den nivån du själv godkänner?

❤️

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Erre  
#785788
Torbjörn skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, denna dag kan man nog utan överdrift hävda att personangreppen haglar här på Skogsforum. Det går ju att ha en saklig diskussion utan att anklaga för självskadebeteende...

Tja, det är ju ni som sätter nivån för personangrepp. Tycker du att detta påhopp är värre än de som uffe brukar använda?
Du som forumägare och moderator måste väl tåla den nivån du själv godkänner?

Årets kommentarer. 😅

Det är kul och okej så länge man själv inte blir drabbad. 😉

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

jannee  
#785789 Det kan inte direkt kallas för personangrepp när någon påpekar att någon är ute och cyklar.
I detta fall med omräkningstal hit och dit får man ändå tar siffrorna med en nypa salt.
Erfarenhet väger dock betydligt tyngre än skrivbordsuppgifter som hämtas ur osäkra källor.
Är man 100 % SÄKER på sina uppgifter räcker det med att uppge dem EN gång för att senare låta besserwissrarna ordna bäst de vill.
m3t är ett mått som beror på en faslig massa olika parametrar = även stjälpt mått, där bl.a vedlängd spelar stor roll men även hur väl kluven veden är.
Jag tycker det bästa ändå är när man erkänner att man "kanske" inte har helt rätt i allt, fått fel info eller tolkat vissa data felaktigt - INGEN är nämligen perfekt eller har jämt rätt..

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

r93  
#785797
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, denna dag kan man nog utan överdrift hävda att personangreppen haglar här på Skogsforum. Det går ju att ha en saklig diskussion utan att anklaga för självskadebeteende....


Menar du på allvar att Ulf har fört en saklig diskussion?

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785830
r93 skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Ja, denna dag kan man nog utan överdrift hävda att personangreppen haglar här på Skogsforum. Det går ju att ha en saklig diskussion utan att anklaga för självskadebeteende....


Menar du på allvar att Ulf har fört en saklig diskussion?

🤣🤣🤣

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785963 Tittade på filmen.

En väsentlig faktor i hur mycket ved man kan producera. Är grovleken på råvaran. Vilken typ som ska göras. Olika längder om det skall användas till braskamin eller i en panna.

Pannveden är ju tacksam. Längre bitar o grövre klyva bitar. Där finns ju en hel uppsjö med önskemål. Normalt så behöver den klyvas till lite mindre bitar. Sedan är det någon med 25 cm.

Det bästa är om man har lämplig grovlek. Så man kan klyva en gång och inte behöver kasta tillbaka. Då växlas det mellan 3 olika knivar. 4,6 o 8-delsknivar.

Jo dom klena pinnarna brinner bra. Eldar dom själv utan att spräcka dom. Tar en jäkla tid o såga klent och sedan går klyven lika sakta för det.

När man köper in ved så kan det skilja en hel del på lassen. Allt från oröjd eller dåligt röjd förstagallring. Till grov slutavverkningsbjörk. Då gäller det o såga till rätt slutprodukt.

Var går gränsen till o jaga röjningsrester? Även om det är efterfrågan på ved nu.
Jag gjorde det för några år sedan. Det var i vägkanten så på det viset optimalt. Men det blev inte så mycket av det trots att det så lovande. Så jag la ner det. Mycket arbete per kubikmeter.

När jag hugger själv så drar jag ända ut i toppen. Men då blir det inte så mycket klent utslaget på det stora hela.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

svampbob  
#786031
Vedmaskin skrev:Tittade på filmen.

En väsentlig faktor i hur mycket ved man kan producera. Är grovleken på råvaran. Vilken typ som ska göras. Olika längder om det skall användas till braskamin eller i en panna.

Pannveden är ju tacksam. Längre bitar o grövre klyva bitar. Där finns ju en hel uppsjö med önskemål. Normalt så behöver den klyvas till lite mindre bitar. Sedan är det någon med 25 cm.

Det bästa är om man har lämplig grovlek. Så man kan klyva en gång och inte behöver kasta tillbaka. Då växlas det mellan 3 olika knivar. 4,6 o 8-delsknivar.

Jo dom klena pinnarna brinner bra. Eldar dom själv utan att spräcka dom. Tar en jäkla tid o såga klent och sedan går klyven lika sakta för det.

När man köper in ved så kan det skilja en hel del på lassen. Allt från oröjd eller dåligt röjd förstagallring. Till grov slutavverkningsbjörk. Då gäller det o såga till rätt slutprodukt.

Var går gränsen till o jaga röjningsrester? Även om det är efterfrågan på ved nu.
Jag gjorde det för några år sedan. Det var i vägkanten så på det viset optimalt. Men det blev inte så mycket av det trots att det så lovande. Så jag la ner det. Mycket arbete per kubikmeter.

När jag hugger själv så drar jag ända ut i toppen. Men då blir det inte så mycket klent utslaget på det stora hela.


Använder du 8-dels kniven till brasveden? Jag använder den endast till pannveden. Körde den ett tag på brasveden men tyckte att den inte klarade grövre än sexan med avseende på vad som måste kastas om.
Förra året sålde jag mycket av björken från en första gallring till en kille med en klipp. Det händer verkligen ingenting när man kör klent i en vedmaskin.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

80-90  
#786037 Jag brukar kapa 4 bitar innan jag skickar det genom klyven .. men under 10 cm tar tid

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786040
svampbob skrev:
Vedmaskin skrev:Tittade på filmen.

En väsentlig faktor i hur mycket ved man kan producera. Är grovleken på råvaran. Vilken typ som ska göras. Olika längder om det skall användas till braskamin eller i en panna.

Pannveden är ju tacksam. Längre bitar o grövre klyva bitar. Där finns ju en hel uppsjö med önskemål. Normalt så behöver den klyvas till lite mindre bitar. Sedan är det någon med 25 cm.

Det bästa är om man har lämplig grovlek. Så man kan klyva en gång och inte behöver kasta tillbaka. Då växlas det mellan 3 olika knivar. 4,6 o 8-delsknivar.

Jo dom klena pinnarna brinner bra. Eldar dom själv utan att spräcka dom. Tar en jäkla tid o såga klent och sedan går klyven lika sakta för det.

När man köper in ved så kan det skilja en hel del på lassen. Allt från oröjd eller dåligt röjd förstagallring. Till grov slutavverkningsbjörk. Då gäller det o såga till rätt slutprodukt.

Var går gränsen till o jaga röjningsrester? Även om det är efterfrågan på ved nu.
Jag gjorde det för några år sedan. Det var i vägkanten så på det viset optimalt. Men det blev inte så mycket av det trots att det så lovande. Så jag la ner det. Mycket arbete per kubikmeter.

När jag hugger själv så drar jag ända ut i toppen. Men då blir det inte så mycket klent utslaget på det stora hela.


Använder du 8-dels kniven till brasveden? Jag använder den endast till pannveden. Körde den ett tag på brasveden men tyckte att den inte klarade grövre än sexan med avseende på vad som måste kastas om.
Förra året sålde jag mycket av björken från en första gallring till en kille med en klipp. Det händer verkligen ingenting när man kör klent i en vedmaskin.


Ja om bitarna inte blir för stora. Annars är fyran bra när det är grövre. Ställer den lågt. Så under tvärkniven blir dom oftast lagom. Brukar kapa 2-3 bitar. Stoppa utmatningen. Slänga tillbaka och klyva ner i mindre. Man får justera så det passar. Sexan funkar bra till pannved. Är det grovt så är det bara sidobitarna som behöver sig en omgång till.

Är det övergrovt så blir det pannved med motorsåg o en vanlig vedklyv.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786041
80-90 skrev:Jag brukar kapa 4 bitar innan jag skickar det genom klyven .. men under 10 cm tar tid


Ja ska man ha det själv så kan köra lite oklyvt. Har inte testat o skicka med "rullingar" i säljeveden.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

marcus1  
#786071 Har läst igenom tråden och kommit fram till att intentionen med artikeln var nog bra men blev för invecklad när man började blanda in olika längder och måttenheter och dessas felmarginaler när man börjar omvandla.
Om man ska försöka börja sälja ved räcker det nog med koeficienten 2,1-2,2 m3 33cm spisved ur en 1 fast m3 på bark som vissa skriver.
Sen om man klyver 30 cm grov pannved eller 45 cm klen spisved så måste man ju justera koeficienten i båda ändarna.
Om jag köper massaved används skördarens mätlista eller kranvågsmätning.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
#786115
marcus1 skrev:Har läst igenom tråden och kommit fram till att intentionen med artikeln var nog bra men blev för invecklad när man började blanda in olika längder och måttenheter och dessas felmarginaler när man börjar omvandla.
Om man ska försöka börja sälja ved räcker det nog med koeficienten 2,1-2,2 m3 33cm spisved ur en 1 fast m3 på bark som vissa skriver.
Sen om man klyver 30 cm grov pannved eller 45 cm klen spisved så måste man ju justera koeficienten i båda ändarna.
Om jag köper massaved används skördarens mätlista eller kranvågsmätning.

Jo dom har inte förstått det här med omräkningstal och hur man använder dom. Dom skriver själva att samma omräkningstal kan användas för travad rundved och färdigkluven ved travat. Det säger egentligen allt. Att det blir grova fel då är helt självklart. En normal massavedstrave i Södra Sverige med Björk har ett snittprocent på 47 procent fastvolym i fub. En välstaplad vedtrave kan ha 70-75 procent. Räknar man samma värde då så blir felen gigantiska. Då blir det precis som i det exemplet jag länkar till.

Detta är absolut helt grundläggande att förstå om man ska syssla med ved och gör man inte det ska man syssla med andra saker.
https://www.skogssverige.se/hur-mycket- ... kluven-ved

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

jannee  
#786122 Om det var frågan om väl travad ved med en andel ved på 60 %, så förefaller dock ett utbyte på 17 kubikmeter staplat vara lite lågt. Det skulle nämnligen kräva en vedandel i de staplade 17 kubikmetrarna på (0,6 x 30)/17 = 106 %. Så bra staplar ingen! (Med 75 % vedandel i staplarna skulle det bli (0,6 x 30)/0,75 = 24 kubikmeter staplat.)
Ovanstående "uträkning" är för mig ofattbar.
Om jag skulle sälja ett billass klen björkmassa (från en tidig 1:a gallring) innehåller troligtvis 30 m3t (uppmätt på bil) ca 12 till 13 fub.
Kör jag detta genom vedmaskinen i 30 cm längder, staplar det senare NOGA lär det bli något runt 17 - 18 m3t

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
#786123
jannee skrev:Om det var frågan om väl travad ved med en andel ved på 60 %, så förefaller dock ett utbyte på 17 kubikmeter staplat vara lite lågt. Det skulle nämnligen kräva en vedandel i de staplade 17 kubikmetrarna på (0,6 x 30)/17 = 106 %. Så bra staplar ingen! (Med 75 % vedandel i staplarna skulle det bli (0,6 x 30)/0,75 = 24 kubikmeter staplat.)
Ovanstående "uträkning" är för mig ofattbar.
Om jag skulle sälja ett billass klen björkmassa (från en tidig 1:a gallring) innehåller troligtvis 30 m3t (uppmätt på bil) ca 12 till 13 fub.
Kör jag detta genom vedmaskinen i 30 cm längder, staplar det senare NOGA lär det bli något runt 17 - 18 m3t

Ja precis. Låter fullt rimligt. Det ör förmodligen en fastvolym på 40-45 procent på din klena björkved från en förstagallring. Då blir den travade volymen ved mindre än nör den har 60 procents fastvolym som rundved.

Men det Torbjörn säger är att omräkningstalet är samma för rundved och färdigkluven ved travad och då får dom samma volym 30 kubik travad färdig ved. Vilket är helt galet och orealistiskt. Ditt exempel 17-18 kubik travad ved visar precis det och är det lite grövre så blir det mer volym. Men det blir alltid mindre volym i korta vältravade bitar än volymen som rundved. Men Torbjörn inser inte det och skriver man kan använda samma omräkningstal för rundved och travad färdig ved. HELT FEL givetvis. Bara lite förtydliganden så dom förhoppningsvis inser hur galna siffror dom sprider ut. Tråkigt att lura folk för det kan bli riktigt dyr läxa för nybörjare som ska klyva ved. En riktig skitartikel med mest bara fel. Fattar inte att dom inte plockar bort den helt. Sprider ju bara lögner och lurar folk.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Helproffs  
#786129
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Om det var frågan om väl travad ved med en andel ved på 60 %, så förefaller dock ett utbyte på 17 kubikmeter staplat vara lite lågt. Det skulle nämnligen kräva en vedandel i de staplade 17 kubikmetrarna på (0,6 x 30)/17 = 106 %. Så bra staplar ingen! (Med 75 % vedandel i staplarna skulle det bli (0,6 x 30)/0,75 = 24 kubikmeter staplat.)
Ovanstående "uträkning" är för mig ofattbar.
Om jag skulle sälja ett billass klen björkmassa (från en tidig 1:a gallring) innehåller troligtvis 30 m3t (uppmätt på bil) ca 12 till 13 fub.
Kör jag detta genom vedmaskinen i 30 cm längder, staplar det senare NOGA lär det bli något runt 17 - 18 m3t

Ja precis. Låter fullt rimligt. Det ör förmodligen en fastvolym på 40-45 procent på din klena björkved från en förstagallring. Då blir den travade volymen ved mindre än nör den har 60 procents fastvolym som rundved.

Men det Torbjörn säger är att omräkningstalet är samma för rundved och färdigkluven ved travad och då får dom samma volym 30 kubik travad färdig ved. Vilket är helt galet och orealistiskt. Ditt exempel 17-18 kubik travad ved visar precis det och är det lite grövre så blir det mer volym. Men det blir alltid mindre volym i korta vältravade bitar än volymen som rundved. Men Torbjörn inser inte det och skriver man kan använda samma omräkningstal för rundved och travad färdig ved. HELT FEL givetvis. Bara lite förtydliganden så dom förhoppningsvis inser hur galna siffror dom sprider ut. Tråkigt att lura folk för det kan bli riktigt dyr läxa för nybörjare som ska klyva ved. En riktig skitartikel med mest bara fel. Fattar inte att dom inte plockar bort den helt. Sprider ju bara lögner och lurar folk.


Det är helt i deras linje här nu att skapa misstro mot även privatskogsbruket.. måste va surt när man förstör grunden med ett forum ist för att skapa ett till där dom kunde varit populistiska 👎

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).