Bioenergi

Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

171 inlägg 42692 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
#785059
r93 skrev:
Erre skrev:
Vedproducent skrev:Ja egentligen kan man inte säga att Torbjörns omräkningstal är fel så vi får väl sluta hetsa upp oss över just det. Även om det ger en helt felaktig bild av verkligheten om man ska sälja just torr brasved 30 cm som dom flesta gör. Det anges ju ingen vedlängd eller om det är torr eller rå ved så då kan den i princip vara hur hög som helst. Stjälper man långved i en hög så blir det väldigt mycket luft. Många av dom här omräkningstalen Torbjörn länkar till kommer från skogliga mått i skogen. Stjälpt mått gäller där för spån, bark flis mm. Av någon konstig anledning finns det dom som tar det måttet och översätter till ett vedmått. Ingen vedlängd eller något. Skit in skit ut.

Nu har Liss gjort en väldigt ordentlig studie och den var ju också väldigt bra gjord tyckte Torbjörn. Men det var så länge han inte tolkade innehållet riktigt, Den redogör tydligt vad som är mätt och resultat.

Sen har vi Norge och nej axwell Mytting har jag aldrig hänvisat till för den boken har jag inte läst bara bläddrat i men den var inget för mig så det är också fel. Fick den förövrigt av en vedkund. Men till skillnad mot Sverige finns Norsk vedstandard som även vi dom större vedproducenter i Sverige följer. Det är noga ska ni veta. Längd grovlek och hur mycket det får vara av det ena och andra. Hur mycket ruttet mm. Deras branschstandard är tydlig vad vedsäckar mm ska innehålla. Tex 1 pall med en kubik stjälpt ved ska innehålla 0,5 fastkubik på bark. Alltså ett omräkningstal på 2,0 fastkubiken på bark torr 30 cm Björk. Här saknar jag Stegmaster som precis som jag vet exakt vad vi sysslar med när det gäller ved. Han vet lika väl som mig vad man får ut av en fastkubik. Har skickat den länken till Torbjörn också men antagligen vill han inte veta resultatet för inte ett ord om den. En standard för försäljning av ved som vi i Sverige inte är i närheten av att kunna visa. Nej här kör vi med något omräkningstal som gäller för spån, bark, flis i stället. Förutom vi som sysslar med det i större skala som följer norsk standard.

Så kan vi ta vikten. Prova väg 10 kubik färsk 30 cm björkved. Resultatet kan jag säga blir väldigt nära 425 kg kubiken stjälpt för 30 cm Björk. Ja då ser vi vad fastkubiken väger då med Torbjörns omräkningstal (det nya lägre 2,9)
2,9 *425 blir 1232 kg och av erfarenhet så sållar jag bort 4 procent sågspån, flis mm så då ska det läggas till 50 kg fub till.
Det blir då totalt 1282 kg fub som björkveden väger när den kommer på lastbilen. Är det någon som inte vet om det är rimligt eller inte så är det dags att gå en kurs nu om ni ska sälja ved.

Göra björkved kunde vara vinterns lönsammaste affär hörde jag Torbjörn säga. Se upp bara säger jag om ni följer hans råd och betalar 3-4 gånger massavedspriset för råvaran och tittar på hans omräkningstal. Ni kommer sakna väldigt mycket färdig ved om ni ska göra 30 cm björkved. Så det som skulle bli vinterns bästa affär kommer nog sluta med en av årets sämsta affärer om ni följer detta.

Om någon tror att jag inte vet vad jag sysslar med när det gäller ved så kan jag bara säga. Jag vet exakt vad jag sysslar med. Det finns ingen som kan få mig att ändra uppfattning om detta för jag vet vad som är sant och inte sant. Så för att vara lite tydlig igen så är detta bara för att hjälpa er. Ni som inte förstår bättre får gärna hoppa på mig och säga det ena och andra att det är fel. Det bekommer mig inte det minsta för jag vet vad jag sysslar med. Här är det flera som exakt vet hur det ligger till och det är inte vi som behöver hjälp. Det är ni om ni ska sälja ved och inte vet bättre än det som skrivs i artikeln.

Sen återkommer säkert Torbjörn om marknadskontakterna som betalar 3-4 gånger mer för björkmassaveden som är vanligt enligt han. Jag vet ju hur det är.med den saken också.
Lycka till nu med era vedhögar och låt det bli en bra vedaffär i stället för årets sämsta. Använd ni ett omräkningstal på 2,1-2,2 för torr Björk 30 cm så slipper ni otrevliga överraskningar. Det är för att vara snäll jag hjälper er.

För egen del så tycker jag Torbjörns artikel ger en fullständigt fel bild av verkligheten. Men eftersom han inte heller talar om vad det gäller för ved, längd mm så ska jag inte säga något mer om omräkningstalet.
Nej nu får ni klara era omräkningstal utan mig. Nu har ni fått sanningen levererad gratis.

Tack vedproducent 👍


Instämmer!

En av forumets största profiler är producerar även ved, tänk om man hade gjort ett besök honom och pratat ved, tänk vad bra det troligtvis hade blivit!

Sedan håller jag med någon som skrev ovanför…. Dom här omräkningstabellerna blir man ju inte klokare av.

Tack! Ja det tror jag med att det skulle blivit. Torbjörn är väldigt duktig att skriva och få ihop fin text så med riktig fakta så hade det blivit toppen. Men nu finns inte det förtroendet kvar så jag är inte intresserad av något sånt.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785063
Eremiten 74 skrev:Angående omräkning mellan fub och stjälptmått som jag har 2,2 på, så kan jag ge mina siffror från i våras, jag köpte in 172 fub men björk massaved och fick av detta 381 kubikmeter stjälpt färdig kapat, jag kapade i varierande längder om 30, 40 och 50 cm, skulle tro att det var ca 1/3 av varje längd,
Angående pris/ värde på veden så är det några fler faktorer som spelar in anser jag.
Med det som är med i tabellen så räknas verkningsgraden på eldstaden till 100 % som jag tolkar det, så är det ju aldrig.
Stoppar man sedan in 1 kW i en luftvärmepump så kommer det väl ut ca 3 kW ??
Om man gör samma sak med bergvärme så kommer det väl ut 5 kW ???
Både ved handlare och skogsägare skulle kunna få bra betalt för ved i teorin, men sedan är frågan hur mycket ved man får sälja om man tar ut 1000 kr inklusive moms och där över ???
Men vist är det galna el priser, nu har jag haft ett fruktansvärt dålig el avtal under tre månader, men jag har betalat 5,60 kr/ kW inklusive moms i rörliga kostnader......
Ja jag har blivit lurad, eller man ska kanske säga jag missade att läsa det finstilta.....
Som tur är har jag vedpanna, så jag har haft bra betalt för min egna massaved de sista tre månaderna, typ 11 tkr/fub inklusive moms....

Var det 172 enligt skördare? Fick avverkat och gallrat ifjol ca 430 enligt skördare, 470 inmätt. Fick avverkat i vår, 100 enligt skördare, 125 inmätt. Så du kan lika gärna fått 190-200 m3

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

valtra mega  
#785088 Skördar mätningen stämmer om den är kalibrerad om.inte så kan den lika bra visa för mycket så kanske det var mindre virke i verkligheten

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

alias  
#785457
alias skrev:
Torbjörn Johnsen skrev:Artikeln om ved och omräkningstal tog skruv ordentligt. Det har sedan publiceringen i fredags framförts kritik mot hur jag har räknat. Kritiken har varit bred men jag uppfattar att den sakligt främst har handlat om vilket omräkningstal jag använt mellan m3fub (kubikmeter fast mått under bark) och m3s (kubikmeter stjälpt mått). Att det blir diskussion om just denna enhet är inte så konstigt.

När man letar efter omräkningstal från m3fub och m3fpb till m3s så hittar man ett brett spektra av nivåer. När man tittar på de andra omräkningstalen (t ex mellan m3fub, m3fpb och m3t) så ser det mer enhetligt ut och det finns “verifierade” siffror på Skogskunskap.se. I alla fall för rundveden. Vi kunde även använda Liss olika rapporter för att bekräfta att samma omräkningstal kunde användas för kluven ved som för rundvirke (långved) vid omräkning från m3fub eller m3fpb till m3t.

Däremot spretar det som sagt väldigt mycket när vi tittar på vilka omräkningstal som kan användas för m3s. Jag listar några av de källor vi tittat på här nedan men sammanfattar först vilka omräkningstal de anger för en m3fub omräknat till m3s:

Råd & Rön: 3,2
Wikipedia: 2,75 eller 3,19 (oklart redovisat om det är från m3fpb eller m3fub)
Skogssverige1: 3,29
Skogssverige 2: 2,64
Sandviks gård: 3,29
Jan-Erik Liss: 2,25
Vedmästarna: 3,0
Lidköpingsved: 2,6

Medel 2,9 m3s/m3fub

Råd & Rön (radron.se)

1 m3f = 0,35 m3s
1 m3t= 0,58 m3f
1 m3t= 1,6 m3s

Här anges inte om kubikmeter fast mått gäller m3fub eller m3fpb men generellt när det talas till konsumenter om fastkubik på sajter om ved så används m3fpb.

Om ovanstående omräkningstal avser omräkning från m3fpb så blir motsvarande omräkningstal från m3fub följande:

1 m3fub = 0,30 m3s
1 m3t = 0,5 m3fub
1 m3t = 1,6 m3s

Det här ger följande omräkningstal för m3s:
1 m3fpb = 2,86 m3s
1 m3fub = 3,2 m3s


Wikipedia (wikipedia.se)

1 m3s = 0,36 m3f (m3fub eller m3fpb?)
1 m3t = 0,64 m3fpb
1 m3f = 2,75 m3s

Det här ger följande omräkningstal för m3s:
1 m3fpb = 2,75 m3s?
1 m3fub = 2,75 m3s (eller 3,19 m3s?)


Skogssverige 1, svar på fråga (skogssverige.se)

1 m3s = 0,6 m3t
1 m3t = 1,7 m3s
(referens till Sandvikved.com)

Det här ger följande omräkningstal för m3s:
1 m3fpb = 2,83 m3s
1 m3fub = 3,29 m3s


Skogssverige 2, omvandlingstabell

1 m3pb = 2,33 m3s
1m3fub = 2,64 m3s

Sandviks Gård (sandvikved.com)

1 m3s = 0,6 m3t
1 m3t = 1,7 m3s

Det här ger följande omräkningstal för m3s:
1 m3fpb = 2,83 m3s
1 m3fub = 3,29 m3s


Pilotstudie avseende fastvolymprocenter i staplad och stjälpt björkved (J-E Liss)

Sid 13, avser 35 cm-ved. Jag har använt ett medelvärde från omräkningstal vid olika vedgrovlek och klyvningsgrad

1 m3fpb = 1,8 m3t
1 m3fpb = 1,94 m3s

Det här ger följande omräkningstal för m3s:
1 m3fpb = 1,94 m3s
1 m3fub = 2,25 m3s


Vedmästarna.se (vedmastarna.se)

“Vanligtvis motsvarar en kubik stjälpt ved 60-70 procent travad ved.”

Det här ger följande omräkningstal för m3s:
1 m3fpb = 2,6 m3t (2,4 - 2,8)
1 m3fub = 3,0 m3s (2,8 - 3,2)


Lidköpingved (lidkopingved.se)

1 m3fpb = 2,2 m3s (motsvarar 2,6 m3s per m3fub)

Det här ger följande omräkningstal för m3s:
1 m3fpb = 2,2 m3t
1 m3fub = 2,6 m3s



Jag pudlar när det gäller omräkningstalen för m3s och medger att det nog låg lite högt. Så jag ändrar nu och använder istället 2,9 m3s/m3fub (istället för 3,2) vilket motsvarar ett medel för de olika sajter jag tittat på och som redovisas här ovan. Att omräkningstalet från m3fub till m3s i princip skulle motsvara samma omräkningstal som från m3fub till m3t finner jag däremot inget stöd för någonstans. Det vanligast angivna, även på vedsäljarsajter, är att en m3s motsvarar 0,6-0,7 m3t. Där har jag nu ändrat från 0,6 till 0,7 i mina tabeller.

Artikeln på iskogen.se är nu uppdaterad med alla uppgifter, grafer och tabeller avseende måttenheten m3s ändrad enligt ovan. Övriga omräkningstal ligger fast då de dels vilar på solidare faktamässig grund och att jag heller inte uppfattat att kritiken avsett någon av dessa enheter.

Sedan måste man ha med sig att det inte finns ett exakt omräkningstal när det gäller att gå mellan enheter i vedvolymer. Räknar man om i flera steg, t ex från travmått rundved (som ju faktiskt är det man i praktiken mäter) till m3fub och sedan till m3s kluven ved så minskar säkerheten. Dessutom så krymper ved när den torkar så en viss volym när den är rå blir bara 90% så stor när den torkat vilket ju givetvis också påverkar omräkningstalen.


De där källorna skapade fler frågetecken än de rätade ut för mig!

Råd&Röns hemsida ger ingen ledning till hur man kommit fram till, eller varifrån man fått omräkningstalet 0,35. Känns som att ved kanske inte är det område där de har bredast kompetens, varför jag blir lite extra fundersam på var värdet kommer ifrån.

Wikipedias omvandlingstal är för flis och spån när man läser om "m3s". Längre ner på sidan, under rubriken "Omräkningsfaktorer" så anger man "Råd&Rön" som källa gällande omvandlingstal för ved i stjälpt mått kontra fast dito.

Tabellen/matrisen på Skogssverige2 är ju omvandlingstal för t.ex. flis.

Jag förstår inte hur uppgifterna hos Skogssverige1, Sandviks gård och Vedmästarna kan ge resp. angivet omvandlingstal i fetstil, förtydliga gärna vilka räkneoperationer som leder fram till dessa, @Torbjörn Johnsen.

Därtill är ju Skogssverige1 uppenbarligen en kopia på/hänvisning till
Sandviks gård - det blir väldigt konstigt att ta med samma källa/underlag två gånger när man beräknar ett medelvärde.

Jag upplever att det finns en stor risk för att man blandar ihop omvandlingstal mellan m3fub och m3s för flis och spån med det för ved. Problemet torde vara minst lika stort att skilja på om det är m3t för långved eller uppkapad (och sannolikt kluven) ved som avses.

I tabellen/matrisen i källan Skogssverige2 så kan man ju förutsätta att det inte är travat eller stjälpt mått för uppkapad ved som avses, då det inte är relevanta mått för storskogsbruket och förädlingsindustrin.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias


Testar att citera mig själv i hopp om att få svar från Torbjörn på min fråga markerad med fetstil.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

surjämten  
#785484 Bra tråd !
Meningen var ju att skapa diskussion vilket ju lyckats väl!
Med tanke på allt arbete från träd till vedträ tycker jag inte vedsäljarna är överbetalda!

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Torbjörn Johnsen  
#785485 Vedmästarna anger (liksom många andra säljare av torkad och kluven ved) att det går 0,6 - 0,7 kubik travat mått på en m3 stjälpt kubikmeter. Enligt omräkningstal från Skogskunskap för björk så går det 1,67 m3t på en m3fpb. Eller 1,94 m3t på en m3fub. Nu skriver Skogskunskap.se att omräkningstalen gäller rundved men tittar man på Jan-Erik Liss studie på sid 13 så anger han likande siffror som omräkningstal från m3fpb till m3 travad ved.
"Vältravad finkluven medelgrov björk, 35 cm längd: 1,71 m3t per m3fpb"

Därför utgår vi från att de omräkningstal som skogskunskap anger mellan m3fub eller m3fpb till m3 travat även är tillämpbart för omräkningen till travad kapad och kluven ved.

Med dessa omräkningstal till travat så ger t ex Vedmästarnas beskrivning av 0,6-0,7 m3s per m3t de omräkningstal som anges ovan.

1 m3fpb = 1,67 m3t
1,67 m3t/0,6= 2,78
1,67 m3t/0,7 = 2,39 m3s

Omräkningstal m3fpb till m3s= 2,59 (omräknat till 2,6)


1 m3fub = 1,94 m3t
1,94 m3t/0,6= 3,23
1,94 m3t/0,7 = 2,77 m3s

Omräkningstal m3fub till m3s= 3,0

När det gäller Liss omräkningstal från m3fpb till m3s så ligger de lägre än jämfört med många andra som jag länkat till. Enligt Liss redovisade värden så hamnar han på ett omräkningstal från m3fub till m3s för 35 cm kluven ved från "medelgrov björk" på 1,94 (2,26/m3fub), eller för "kluven klen björk 35 cm" på 2,11 (2,45/m3fub).

Liss omräkningstal från m3s till m3t ligger runt 0,8-0,9.

Eftersom omräkningstalen mellan m3fub/m3fpb till m3s spretar så mycket mellan olika källor så har jag valt att ta ett medelvärde av många olika källor. Men som tidigare sagts: Det finns inte ett exakt omräkningstal och det finns många felkällor. Men att det skulle vara samma omräkningstal från m3fub till m3t som till m3s finns det som sagt inget belägg för.

Vi funderar faktiskt allvarligt på att göra lite egna och med video dokumenterade försök fram i vinter. Att klyva upp lite björkved i vagn och storsäck och mäta hur det förhåller sig med fastvolym och omräkningstal. Det skulle vara klart intressant att göra så jag hoppas vi får till tiden för detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Torbjörn Johnsen  
#785486
surjämten skrev:Bra tråd !
Meningen var ju att skapa diskussion vilket ju lyckats väl!
Med tanke på allt arbete från träd till vedträ tycker jag inte vedsäljarna är överbetalda!


Jag håller helt med dig om att vedsäljarna troligtvis inte är överbetalda. Det var ju lite tanken med den här tråden också, att försöka utgå från ett marknadspris på ved när man säljer ved. Oavsett om det handlar om långved eller färdig ved. Och inte sätta vedpriserna i relation till massavedspriset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

jannee  
#785488 Vedtillverkarna, oberoende om man säljer i säck, storsäck, löst i container, men även de som säljer "vanlig" massaved är väl inte dummare än att de tar ut ett skäligt pris.
Är de underbetalda har de endast sig själva att skylla.
Marknaden kanske sätter priset men allt har att göra med efterfrågan kontra tillgång.
Här omkring säljs nu uppklyven borr och rutten gran för 400 kr/kubik stjälpt mått.
Alla är nöjda.

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785583 Det är väl bara ärliga bönder som fortfarande tar betalt efter vilka kostnader man har.
Skulle staten och kapitalet prissätta veden skulle priset följa ”energipriset” satt av olja och el ända ut i stugorna. Det skulle betyda att en vindstilla vinterdag med några avstängda reaktorer vore veden så dyrbar att man inte hade råd att elda. Bara på sommaren hade man råd att tända kaminen.
Hur mycket har kostnaden för vattnet i Trängsletdammen ökat efter Putin och corona?

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

svampbob  
#785589 Jag pratade med en vedtillverkare igår och han hade just lyckats komma över 12 buntar björkmassa.

Han uppgav att han hade betalat det dubbla mot förra året.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
#785595
Torbjörn Johnsen skrev:Vedmästarna anger (liksom många andra säljare av torkad och kluven ved) att det går 0,6 - 0,7 kubik travat mått på en m3 stjälpt kubikmeter. Enligt omräkningstal från Skogskunskap för björk så går det 1,67 m3t på en m3fpb. Eller 1,94 m3t på en m3fub. Nu skriver Skogskunskap.se att omräkningstalen gäller rundved men tittar man på Jan-Erik Liss studie på sid 13 så anger han likande siffror som omräkningstal från m3fpb till m3 travad ved.
"Vältravad finkluven medelgrov björk, 35 cm längd: 1,71 m3t per m3fpb"

Därför utgår vi från att de omräkningstal som skogskunskap anger mellan m3fub eller m3fpb till m3 travat även är tillämpbart för omräkningen till travad kapad och kluven ved.

Med dessa omräkningstal till travat så ger t ex Vedmästarnas beskrivning av 0,6-0,7 m3s per m3t de omräkningstal som anges ovan.

1 m3fpb = 1,67 m3t
1,67 m3t/0,6= 2,78
1,67 m3t/0,7 = 2,39 m3s

Omräkningstal m3fpb till m3s= 2,59 (omräknat till 2,6)


1 m3fub = 1,94 m3t
1,94 m3t/0,6= 3,23
1,94 m3t/0,7 = 2,77 m3s

Omräkningstal m3fub till m3s= 3,0

När det gäller Liss omräkningstal från m3fpb till m3s så ligger de lägre än jämfört med många andra som jag länkat till. Enligt Liss redovisade värden så hamnar han på ett omräkningstal från m3fub till m3s för 35 cm kluven ved från "medelgrov björk" på 1,94 (2,26/m3fub), eller för "kluven klen björk 35 cm" på 2,11 (2,45/m3fub).

Liss omräkningstal från m3s till m3t ligger runt 0,8-0,9.

Eftersom omräkningstalen mellan m3fub/m3fpb till m3s spretar så mycket mellan olika källor så har jag valt att ta ett medelvärde av många olika källor. Men som tidigare sagts: Det finns inte ett exakt omräkningstal och det finns många felkällor. Men att det skulle vara samma omräkningstal från m3fub till m3t som till m3s finns det som sagt inget belägg för.

Vi funderar faktiskt allvarligt på att göra lite egna och med video dokumenterade försök fram i vinter. Att klyva upp lite björkved i vagn och storsäck och mäta hur det förhåller sig med fastvolym och omräkningstal. Det skulle vara klart intressant att göra så jag hoppas vi får till tiden för detta.

Det har jag redan gjort. Lite mer än 300 bil och släp. Läs siffrorna på norsk ved.no så kanske ni också lär er något. Klyver man björkved med fastvolym tex 47 procent som är ganska normalt blir det 2,12 och det ligger ju på 2,1-2,2 för 30 cm Björk när den torkat. Men travat mått långved är ett dåligt mått och nu gäller diskussionen fub mot stjälpt volym ved.
Sen begriper jag inte att ni inte kan läsa en text och fatta innehållet. Vedmästarna tex skriver tydligt att 1 kubikmeter stjälpt mått motsvarar 60-70 procent travat. Du blandar in att det skulle vara långved av någon mycket märklig anledning. Men fatta det att det är upptravad ved som blir 60-70 procent. Vilket är helt riktigt att det är normalt. Så sluta blanda travad långved och travad färdig ved.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#785600 Det är lika bra att FoT får lista ut det själva. De vill inte förstå detta och det är så med Uffe och gallringarna i Finland eller vad de än tar för sig.
Du får ha en god jul och hälsa dina där hemma

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
#785601 Jag lägger in sidan här från Norskved.no

Så får vi höra vad alla anser om den. Torbjörn vägrar att läsa den för den passar inte in i hans siffror tydligen. Här står tydligt att fastvolymen för 20 och 30 cm är cirka 50 procent vilket blir ett omräkningstal från fastvolym till stjälpt eller lösvolym som dom kallar det på 2,0. Nu är det på bark.

Det här är alltså norsk standard som alla som säljer ved i Norge rättar sig efter i alla fall i lite större skala. Även många större vedproducenter i Sverige följer den. Dom ligger lite längre fram än våra tabeller för sågspån, flis mm. Finns mycket mer att läsa på den sidan också om ni söker.

https://www.norskved.no/malenheter-for-ved-1

Avatar Fallback

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Bosse1  
#785611 Vedproducent vad har du för vikt på de fyllda säckarna spisved vs halvmetern. är det nån skillnad ?
Senast redigerad av Bosse1 tor 22 dec 2022, 19:39, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Het vedmarknad ger rekordpriser för björken

Vedproducent  
#785612
svampbob skrev:Jag pratade med en vedtillverkare igår och han hade just lyckats komma över 12 buntar björkmassa.

Han uppgav att han hade betalat det dubbla mot förra året.

Fick den uppgiften skickad till mig också. Ändå var det mindre än en tredjedel av priset som var vanligt enligt Torbjörn.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).