Bioenergi

Gallra Björk till ved redan nu?

17 inlägg 4790 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra Björk till ved redan nu?

Pålle82  
#772256 Hej. Bor i södra Halland o funderar på att börja hugga lite Björk redan nu till ved. Dock så kommer den ju inte att klyvas förens runt påsk nästa år. Tror ni att den börjar ta värme/blir dålig?
Mvh/pålle



   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772294 Jag tycker det borde funka.

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

morco  
#772298 Jag brukar vänta till november men skulle egentligen vilja börja tidigare för att hinna med allt.

Tänker att vattenhalten i stammen är lite högre tidigare på hösten men frågan är vad det gör, klyver man senvinter/ tidig vår så torkar det otroligt fort.

Det jag däremot undrar är om det fortfarande är så varmt att björken börjar bli dålig? Björken är ju kass att lagra okluven…. Vad tror ni om det?

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

jannee  
#772302 Avverkar du NU, men klyver som först till våren, tror jag i alla fall, att veden inte blir så bra.
Vänta i alla fall tills löven fallit.
Björk speciellt tycker jag har väldigt lätt för att försämras och med dessa milda och blöta vintrar kommer den garanterat att i alla fall mögla.

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

80-90  
#772320 Ingen fara alls !! Kapat å kluvit Björk huggen i aug -sep många gånger på våren efter å inga problem med den

Användarvisningsbild

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

sundelius  
#772326 Enig med 80-90

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

tallen100  
#772329 Går utmärkt, många tycks tycka/tro att björken blir förstörd om den ligger i välta mer än ett halvår.
gör man lite spår i barken så kan den ligga i välta över två vintrar om så är utan att veden blir nämnvärt sämre, näver och bark lossar däremot vid klyvning men det ser jag som en fördel 😉

Användarvisningsbild

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

generationsskifte  
#772333 klöv nyligen upp lite björk som legat i välta ihop med gran i över 14 månader nu, var inga som helst problem 👍

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#772359 Inga problem att hugga nu och kapa klyva till våren. Hur skulle det annars hinnas med. Frystorkar lite under vintern.

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

jannee  
#772366 Det är en avsevärd skillnad på virket om du tar hem (massa)veden eller låter den ligga i skogen till våren.
Den eller det som ligger på backen i skogen far väldigt illa under en blöt vinter när temperaturen bara pendlar runt nollan.

Användarvisningsbild

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

svampbob  
#772384 Det är stor skinnad på hur intakt nävret är. Nu när jag kör den genom skördaraggregatet så torkar den rätt bra i vältan på våren. Mauellhuggna kvistfria rotstockar torkar däremot väldigt dåligt på egen hand.

Användarvisningsbild

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

Vedproducent  
#772388 Det beror nog på vilka krav man har på veden. Jag vill helst vänta till lövfällningen. Har tagit några lass ett år från mitten på Augusti och på en del av det såg man en märkbar försämring. Men när inte ens alla som gör veden ser det så är det nog inte så många kunder heller. Men en försämring blir det. Över sommaren skulle jag inte ens tänka tanken att låta björken ligga som stockar för då blir den riktigt dålig. Såklart går det att elda den med men du kan inte skryta om att du säljer perfekt ved för det är det inte. Sen är det precis som alla skriver en fördel att rispa barken som ett skördaraggregat gör.

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

80-90  
#772398
Vedproducent skrev:Det beror nog på vilka krav man har på veden. Jag vill helst vänta till lövfällningen. Har tagit några lass ett år från mitten på Augusti och på en del av det såg man en märkbar försämring. Men när inte ens alla som gör veden ser det så är det nog inte så många kunder heller. Men en försämring blir det. Över sommaren skulle jag inte ens tänka tanken att låta björken ligga som stockar för då blir den riktigt dålig. Såklart går det att elda den med men du kan inte skryta om att du säljer perfekt ved för det är det inte. Sen är det precis som alla skriver en fördel att rispa barken som ett skördaraggregat gör.

Det håller jag inte med om på nått vis !! Tycker inte jag ser skillnad på det !! Men kanske det beror på att vi får höst lite tidigare i Värmland??

Användarvisningsbild

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

Vedproducent  
#772400
80-90 skrev:
Vedproducent skrev:Det beror nog på vilka krav man har på veden. Jag vill helst vänta till lövfällningen. Har tagit några lass ett år från mitten på Augusti och på en del av det såg man en märkbar försämring. Men när inte ens alla som gör veden ser det så är det nog inte så många kunder heller. Men en försämring blir det. Över sommaren skulle jag inte ens tänka tanken att låta björken ligga som stockar för då blir den riktigt dålig. Såklart går det att elda den med men du kan inte skryta om att du säljer perfekt ved för det är det inte. Sen är det precis som alla skriver en fördel att rispa barken som ett skördaraggregat gör.

Det håller jag inte med om på nått vis !! Tycker inte jag ser skillnad på det !! Men kanske det beror på att vi får höst lite tidigare i Värmland??

Det är ju ganska stor skillnad på mitten av Augusti och nu. Tror nog inte man behöver oroa sig för om man börjar lite nu. Men annars känns det rätt väl på lukten om inte annat när det inte är riktigt bra. Men är väl lite pedant kanske när det gäller veden. En skillnad blir det. Men det är väl lite som en finsmakare när det gäller tex viner. Dom flesta ser eller känner ingen skillnad på samma sort (inte jag heller). Men är man ute efter detaljer så ser man och märker det när man hållt på med det mycket.

Avatar Fallback

Re: Gallra Björk till ved redan nu?

80-90  
#772401 Låt oss vara eniga i att vi är oeniga i detta 👍😂👍

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).