Bioenergi

EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

13 inlägg 3455 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Hema  
#770988 EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar
https://omni.se/euparlamentet-vill-klas ... r/a/eJKPPR

Inget är säkert längre, förutom att folk kommer få frysa.



   TS
Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771003 Vad fasen är då förnybart ?

Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771015 Är det inte snart att förnya ryska gaskontrakt?

Användarvisningsbild

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

svampbob  
#771031 Kolsänkedårarna har hittat nya väderkvarnar att slåss mot.

https://www.di.se/hallbart-naringsliv/e ... -fornybar/

Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Robur Clivus  
#771032 EU har helt tappat det, https://www.energiforetagen.se/pressrum ... ohallbara/

Endera leder nuvarande kris till tillnyktring eller annars så lär Swexit åka upp på bordet.

Användarvisningsbild

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Mellberg  
#771034 Detta gäller ju bara groten men inte bränsleved eller spill från timmer och massaved. Borde innebära bättre betalt för vanlig bränsleved men även flis från Amazonas.

Här uppe tar man inte längre vara på groten, så det gör egentligen ingen större skillnad.

Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771035 OK, om det bara är grot som avses kan jag väl förstå hur man tänker.

Användarvisningsbild

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Fredrik Reuter  
#771043 Jag har nu spenderat mer tid i denna fråga och får revidera min förra text. Jag väljer att ta bort den eftersom det lätt kan tolkas fel.

Beslutet som EU-parlamentet tog igår baseras på en reviderad version av förslaget till det som kallas RED III. Tyvärr har man inte hunnit uppdatera denna text så förslag finns bara på EU-parlamentets sajt. Du kan läsa det själv här: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 317_EN.pdf

Man har röstat igenom att "Primary Woody Biomass" inte ska klassas på ett sådant sätt att det berättigar stöd. I Primary Woody Biomass (PWB) ingår GROT tillsammans med i princip allt som finns i och på ett träd. Tanken bakom detta förslag, som då inte kommer från EU-kommissionen, är att "det är dags" att kapa subventionerna för skoglig biomassa.

Utöver detta så har de även röstat för ett tak som säger att varje lands referensnivå utifrån hur mycket bioenergi som eldats i snitt mellan 2017 - 2022 även blir ett tak. Troligtvis är andemeningen med detta att EU:s skogar inte ska utarmas. Dels genom överavverkning för energiframställning och dels genom att plocka ut för mycket biomassa så skogen som kommer efter växer för dåligt.

Taket ska gälla fram till 2030 då en utfasning av PWB ska påbörjas.

Om beslutet skulle stå sig genom förhandlingarna inom EU framgent så betyder det troligtvis att eventuella skattebefrielser eller lättnader måste tas bort på denna typ av bioenergi samtidigt som statliga investeringsstöd, bland annat genom Klimatklivet, tas bort för denna verksamhet.

Enligt vissa politiker så är synen att man subventionerat bioenergi från främst skogen allt för mycket och att det nu är dags för en förändring. Utöver detta så läggs mycket fokus på att skogen ska ge långlivade produkter i framtiden och troligtvis att dagens värmeverk på sikt ska fasas ut mot något annat. Troligtvis är det geovärme, sol, vind och vatten som verkar gälla.

En passus verkar finnas för kraftvärmeverken och det handlar om hur mycket elproduktion man kan generera. Kanske kommer dessa glida under radarn (om beslutet nu står sig). Då kanske det inte påverkar de allra största verken i Sverige?

Men som sagt, sista ordet är långt ifrån sagt i denna fråga så det blir spännande att följa detta.

Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Bosse1  
#771059 Behöver vi ens nåt stöd för att flisa timmer med dessa priser på energin.
Hur mycket energi innehåller 1 fastmeter ? Hur mycket blir det på fullastad tradare med sågtimmer ?
Kanske mycket mer än de flesta tror 😉

Användarvisningsbild

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Fredrik Reuter  
#771063 Jag har ändrat min text ovan efter att ha spenderat förmiddagen i EU-parlamentets digitala katakomber. Läs igen, två inlägg upp.

Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#771072 1000:- fastmetern på timmer blir 2500 kWh. 40 öre per kWh värme, nog borde man kunna få 40% av värmen till elenergi? I så fall 1:-/kWh el för att elda prima talltimmer.

Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

Robur Clivus  
#771092
Fredrik Reuter skrev:Jag har nu spenderat mer tid i denna fråga och får revidera min förra text. Jag väljer att ta bort den eftersom det lätt kan tolkas fel.

Beslutet som EU-parlamentet tog igår baseras på en reviderad version av förslaget till det som kallas RED III. Tyvärr har man inte hunnit uppdatera denna text så förslag finns bara på EU-parlamentets sajt. Du kan läsa det själv här: https://www.europarl.europa.eu/doceo/do ... 317_EN.pdf

Man har röstat igenom att "Primary Woody Biomass" inte ska klassas på ett sådant sätt att det berättigar stöd. I Primary Woody Biomass (PWB) ingår GROT tillsammans med i princip allt som finns i och på ett träd. Tanken bakom detta förslag, som då inte kommer från EU-kommissionen, är att "det är dags" att kapa subventionerna för skoglig biomassa.

Utöver detta så har de även röstat för ett tak som säger att varje lands referensnivå utifrån hur mycket bioenergi som eldats i snitt mellan 2017 - 2022 även blir ett tak. Troligtvis är andemeningen med detta att EU:s skogar inte ska utarmas. Dels genom överavverkning för energiframställning och dels genom att plocka ut för mycket biomassa så skogen som kommer efter växer för dåligt.

Taket ska gälla fram till 2030 då en utfasning av PWB ska påbörjas.

Om beslutet skulle stå sig genom förhandlingarna inom EU framgent så betyder det troligtvis att eventuella skattebefrielser eller lättnader måste tas bort på denna typ av bioenergi samtidigt som statliga investeringsstöd, bland annat genom Klimatklivet, tas bort för denna verksamhet.

Enligt vissa politiker så är synen att man subventionerat bioenergi från främst skogen allt för mycket och att det nu är dags för en förändring. Utöver detta så läggs mycket fokus på att skogen ska ge långlivade produkter i framtiden och troligtvis att dagens värmeverk på sikt ska fasas ut mot något annat. Troligtvis är det geovärme, sol, vind och vatten som verkar gälla.

En passus verkar finnas för kraftvärmeverken och det handlar om hur mycket elproduktion man kan generera. Kanske kommer dessa glida under radarn (om beslutet nu står sig). Då kanske det inte påverkar de allra största verken i Sverige?

Men som sagt, sista ordet är långt ifrån sagt i denna fråga så det blir spännande att följa detta.


Bra sammanfattning Fredrik!

Men detta betyder väl även indirekt att dessa anläggningar ska in i EU ETS (Utsläppshandeln), och att de fått dessa utsläppsrätter gratis fram till nu?

Problemet med dessa inspel från EU gör att det är omöjligt för marknaden att våga investera i nya anläggningar, osäkerheten blir för stor. Sedan så vet man att även om förslaget avvattnas kortsiktigt i den fortsatta processen så kommer dessa idéer mala på i bakgrunden över tid.

Avatar Fallback

Re: EU-parlamentet vill klassa bioenergi som ej förnybar

norrskog  
#773407 Snabb växande träd skulle väl ypperligt kunnas eldas i stället för olja . Men klart. Så länge ingen forskare tar fram nya trädslag blir det svårt. Milvis med ödemark kan man se i Tyskland efter deras framfart med att få fram brun kol

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).