LasseA skrev:Såg detta på Facebook:
Nyskapad & klyvd björkved 30 xm
Passa på att fylla upp vedförådet inför kommande höga elpriser
EJ torr utan behöver läggas i värme så den torkar innan eldning !
Ca 1,2- 1,3 kubik i varje stålbur
1500 kr / st
Betalas kontant !
Hämtas löst på kärra då stål uren EJ ingår !
Hema skrev:Vilket vedpris, gör det mer lönsamt att klyva upp massaveden?
Hema skrev:Jag var otydlig.
Jag gör mest ved av gran och har egen skog.
Men då jag inte är så insatt i omvandlingstalen, så vilket vedpris, skulle få skogsägare att hellre göra ved för massaveden?
Ja jo, jag är medveten om att myseldarna vill ha björk. Kanske finare ved, men skittråkig eld. Tacka vet jag gran som knastrar lite iaf.
Hema skrev:Jag var otydlig.
Men då jag inte är så insatt i omvandlingstalen, så vilket vedpris, skulle få skogsägare att hellre göra ved för massaveden?
Ja jo, jag är medveten om att myseldarna vill ha björk. Kanske finare ved, men skittråkig eld. Tacka vet jag gran som knastrar lite iaf.
Elis76 skrev:Hema skrev:Jag var otydlig.
Norra betalar c:a 450:-/m3fub för björkmassaved fritt väg inkl. tillägg och premier minus fraktavdrag till närmaste industri, barrmassaveden något lägre.
Södra betalar c:a 475:-/m3fub för björkmassa och c:a 435:-/m3fub för barrmassan oaktat tillägg enligt deras senaste pressmeddelande.
Regionala skillnader kan givetvis förekomma för både Norra och Södra beroende på olika faktorer.
Så skall Du köpa björk eller barr från privata skogsägare behöver Du betala i paritet med vad massavedsindustrin betalar.
r93 skrev:Det kan inte bli brist på ved i ett land som Sverige.
Just nu har vi brist på torr ved.
Troligtvis är marknaden i balans till nästa år, alla som kan kommer att hugga ved för glatta livet i vinter.
Vedproducent skrev:Hema skrev:Jag var otydlig.
Ja du sparar lite på transportkostnaden och så är granen några tior lägre pris som massaved. Så inom samma område får du sänka vedpriset med runt en 50-lapp. Så mellan 300-350 kr kubiken stjälpt för enbart råvaran. Så är det samma sak med produktionskostnaderna. Vilken ersättning för maskiner och arbete är du nöjd med? Det finns inget svar på som gäller alla.
Hema skrev:Vedproducent skrev:Hema skrev:Jag var otydlig.
Ja du sparar lite på transportkostnaden och så är granen några tior lägre pris som massaved. Så inom samma område får du sänka vedpriset med runt en 50-lapp. Så mellan 300-350 kr kubiken stjälpt för enbart råvaran. Så är det samma sak med produktionskostnaderna. Vilken ersättning för maskiner och arbete är du nöjd med? Det finns inget svar på som gäller alla.
Med dina förutsättningar, blir det massa eller ved för din del?