Bioenergi

Hugga för att flisa till sig själv

14 inlägg 4992 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hugga för att flisa till sig själv

Henrik.E  
#757876 Jag ska bygga pannrum och sätta in en ny flispanna i år så jag tänkte jag skulle flisa åt mig själv nu i början.
Har inget stort förråd till flisen just nu så tills vidare blir det bara förrådet bredvid pannrummet som kommer rymma
35-40m3 flis.
Har skaffat en Edsbyhuggen med hydraulisk matning som jag tänkte flisa med så jag kan fylla på förrådet vid behov själv.

Har huggit en del barkborreträd i vintras som jag tänkte flisa. Dessa ligger som långved i välta nu.
Har även fällt en del björk i vintras efter åkerkanterna som ligger kvar okvistat än.
Hur ska man göra med dessa ?
Vågar man kapa dom i 5 m längder som dom ligger med ris/grenar kvar och lägga upp dom i en välta för att torka ?
Sen flisa dom som dom ligger med ris och allt. Eller får man problem med stickor och kvistar sen ?
Är stammar på allt från 5cm till 25 cm som ligger där.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Bax  
#757884 Min Brukstugg klarade inte kvistar, det blev för mycket stickor och skit, jag kvistade och flisade bara stammarna.
En bekant syrfäller och kvistar av dom sen när dom är skapligt torra.
Björk kan ju också vara bra att randbarka några drag med motorsågen.

Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#757889 Är inte fliseldare själv men har några kompisar med anläggningar. Har inte hört om någon som fått det till att funka bra med flisad helstam utan att ha en flishugg med såll som bryter kvisten.

Användarvisningsbild

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Erre  
#757895
Bax skrev:Min Brukstugg klarade inte kvistar, det blev för mycket stickor och skit, jag kvistade och flisade bara stammarna.
En bekant syrfäller och kvistar av dom sen när dom är skapligt torra.
Björk kan ju också vara bra att randbarka några drag med motorsågen.

En bekant till mig fick problem med att små klena grenar inte blev sönderslagna och la sig dumt vid skruven och sabbade matningen. Så efter det kvistar han allt.

Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Mikko  
#757901 Om du matar flishuggen för hand så blir nog dom okvistade björkarna väldigt svåra att ta ur vältan.

Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Henrik.E  
#757919 Läser man lite om flishuggar verkar det skilja en hel del på hur bra dom funkar att flisa kvistar.

Har en extra huv till en likadan edsbyhugg fast äldre med mekanisk matning. I denna sitter det kvistbrytare innan utloppsröret.
Kanske blir bättre med kvistbrytare monterat men inte bra ändå så det är värt att hålla på med riset ?

Sen kanske det beror på hur bra matningen är till pannan också ?
Dom nyare pannorna har ju progresiv stigning på skruvarna, backar även om det blir stopp.
Sen slussmatare med klippande knivar.
Såg det fanns kvistbrytarknivar som tillbehör också som sitter på skruven ovanför slussmataren.

Hade tänkt mata huggen med kranen på skogsvagnen eller grip på grävaren så få ur det ur vältan är nog inga problem.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Bax  
#757920 Är det rätt sorts kvist/sticka som kilar fast då jä--ar är det stopp, spelar ingen roll om man backar, den bara följer med skruven och kilar ännu värre.
Men en panna med skruvar och sluss som klarar G50 så minimerar man risken.
Annars så tror jag Laimets skruvhuggar är bra på att få till fin flis utan stickor.

Ska du flisa ris så ska det sitta fast på stammen, hålla på och flisa löst ris är bara en massa arbete för luft, det tar liksom inget (tycker jag).

Användarvisningsbild

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Henrik-  
#757922 För några år sedan flisade vi okvistad Björk med egen hugg. Det gör vi inte igen. De tunna björkruskorna blev kvar och snurrade in sig i omröraren i förrådet. Nu hugger jag fallande ved och lejer för flisningen.

Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Tosca  
#757927 Allt är nog beroende på vad pannan klarar, och hur bra flis du kan göra.
Håller du alltid stålen vassa på huggen så klarar den att skära av riset med.
En granne handsållade all flis som han noga kvistat stamveden till tidigare.
Han hade en Norbergsstoker, så begränsningen satt där.
Jag fick lite problem av en bruksbalja av plast som fallit ner i flisen, skruven lyckades få med en plastbit på 10x15 cm som passade precis under slussen ovanpå sekundärskruven, så flisen bromsades upp.
Grenar kan komma med, uppemot 20 cm utan att det blir problem. Slussen klipper ganska bra.
Pannan är en ETA, så ganska tålig skulle jag säga.

Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Henrik.E  
#757943 Det är en ny Frölingpanna med 4 m omrörare så den ska klara G50 flis.

Hade inte tänkt flisa rent ris men hade velat slippa att kvista en del lövträd innan flisningen.
Är sånt man klipper runt åkerkanterna och traktorvägarna jag tänkte ta reda på. Lär man kvista allt så känns det som det blir för mycket jobb med att ta reda på sånt som är mindre än ca 8 cm i diameter.
Som det har varit tidigare så har jag kört ihop sånt och eldat upp det bara om det legat så att man vill bli av med det.
Är nog för liten mängd för att det ska löna sig att sälja sånt till nåt värmeverk men ändå är det nog så pass mycket så det skulle räcka till ens egna värmebehov.
Hade ju varit bra om man kunde ta reda på allt man städar undan.

Hade tänkt flisa en det bakar med och har hört att även såna kan ställa till problem med stickor.

Om man har en vibrerande sikt efter flishuggen då där allt som inte går genom gallret återförs till huggen igen.
Borde en sån funka när man flisar helträd med kvistar kvar ?
Brukar sitta såna siktar efter dom stationära huggarna på sågverk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Tosca  
#757958 Då bör det funka med okvistat löv för dig, bara du håller allt material rent och stålen vassa.
Jag använder en Farmi 260, den har någon slags kvistbrytare på utloppet, så det går att köra med lite slöare stål utan att stickorna blir för många.
Problemet jag upplever med bakar är inte stickorna, Farmin har en taggad övervals som tenderar att suga fast i materialet tyvärr.
Bakar ger väldigt fin värme i en vedpanna dock.

Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Henrik.E  
#757963 Så här ser kvistbrytarna ut som sitter i den äldre huggen med mekanisk matning.
Är det nåt liknande på Farmihuggen ?
1652385234_20220407_110808.jpg


Svårt bara att få nåt bra betalt av ved gjort av bakar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Mossebo  
#757982 Vi tuggar vår flis med en gammal ombyggd tugg ifrån ett sågverk som vi driver med en lastbilsmotor.
I början flisade vi bakar men som någon skrev så kan det ge stickor. Så vi nu säljer vi alla bakar så att det kommer hit en flismaskin å tuggar dem på plats å sedan kör iväg dem. Problemet var de allra tunnaste stickorna. De som inte är grövre än ett grässtrå. De klipps inte av på vägen in i stokern utan fjädrar ut när de ramlar ner i slussen å där fastnar de. Skulle tro du får samma problem med riset.
Nuförtiden flisar jag bara massaved... eldar i en gillespanna och har även en 4m fjäderomrörare till denna.
När vi tuggade med en gammal brukshugg efter traktorn så funkade bakar bra. Men den gjorde ju mycke finare flis. Men riset är jag tveksam till.. lägg i hög å sälj istället.

Avatar Fallback

Re: Hugga för att flisa till sig själv

Tosca  
#758021 De liknar kvistbrytarna i Farmi ja.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).