Bioenergi

Aktuella priser på GROT

51 inlägg 38712 visningar 22 följer Svara, dela mm...   

Re: Aktuella priser på GROT

bgsentr  
Amatörhuggare 62 skrev:Hur sjutton får dom eld, på färsk grot ?
Fotogen
Måste bli mycket aska.
Det har man märkt i pannan, om man råkar lägga i något nyhugget.
Men är nog hetare, på ett värmeverk

På 80 talet körde vi bara färsk grot🤷‍♂️
Är det överskott på grot brukar de prata om höga Nox-värden så då måste den vara torr och avbarrad, vid brist på grot är det aldrig någon som pratar om Nox 😊

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#825342 Grönt grot samlas väl ytterst sällan från vanliga skogsavverkningar pga näringsförlusten, men vägbyggen och motsvarande städning passar det bra. Att grotet behövs inte lagra och låta torka är ett fördel på tätorter.

Att torka och lagra rätt är ju a och o med grotet. 😀 Virket kan travas i och på diken och vägkanter, men grotet ska ha ett jämn och bra ställe.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#825352 Genomblöta grangrenar brinner förvånads bra, bara att kasta i höga och tända med torr ved på toppen. Bara de är helt färska.
De som är svarta och blöta och har redan möglat kräver nog minst lika mycket ensilageplast och spillolja som prosessvärme. 🫣

Användarvisningsbild

halvproffs  
#825362 När jag var ung grabb på tidigt 60tal fick jag hjälpa till att plocka kott från fina tallar som var fällda. Kottarna samlades i jutesäckar som ruskades rejält vid mognad och fröna samlades in för att sås sen.
Sen på vårkanten blev det att göra risbrasor. Jobbigt men spännade tyckte jag. Hände att jag fick heta barr singlandes på mig som brändes.
Då var det inte tal om grotanvändning så groten blev gödsel åt marken.

norrskog  
#825377 Nu är det okjebrist och Skellefteå kraft med sin miljöpolitik vädja om att hushåll ska spara varmvatten och värme. Hur är det med de snabbväxande träden vi så väl behöver i detta land ?

Användarvisningsbild

svampbob  
norrskog skrev:Nu är det okjebrist och Skellefteå kraft med sin miljöpolitik vädja om att hushåll ska spara varmvatten och värme. Hur är det med de snabbväxande träden vi så väl behöver i detta land ?

Skicka en länk.

Åtminstone tidigare så var det så att när det höggs på Skellefteå krafts skog så behöll man massan för att flisa och elda själva.

hfab  
#825470 https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Y7fvHtelov

Inslag på SR
Länk till svampbob.

Användarvisningsbild

Landbogården  
#826251 I Skaraborg ligger GROT-priserna runt 200kr per kubik flisat exklusive utkörning hos ett flertal aktörer.
Jag har även erbjudits 170kr netto per utkörd kubik flisat och klart+eventuell prishöjning om priset hinner stiga ytterligare innan flisningstillfället.

Med omräkningstalet 2.8 innebär detta att 1m3 ved som hamnar i flishögen blir ca 2.8m3 flis.
1m3 ved i flishögen har därmed värdet 560 kronor (200*2,8).

Användarvisningsbild

Slommehagen1  
#838006 Jag det är intressant när man börjar räkna på det har själv kollat med det lokala värme värket dom betalar 375 kr per mwh levererat för mig kostade 100kr kubiken flisat och levererat i höstas då fick jag 350 kr mwh och hadde ett värd på 1.1 mwh per kubik
Det gordet en skillnad på 40000 på den högen jag sålde mot att sälja till ett skogsbolag

jannee  
#838058 Här nere där jag bor skriver värmeverken kontrakt med ett flertal olika företag, som privatare kan man ej komma in och sälja ett parti, måste gå genom de/dem som har kontakt.
Vad senare flisentreprenörerna får är mer eller mindre en hemlighet, skiljer endast marginellt, förutom då Södra som oftast ligger en 50 lapp under.

Användarvisningsbild

Slommehagen1  
#838421 Ja det blev lite livat efter jag lämnat flisen dom som hadde gjort avverkningen hämta inte högen så jag fråga fall det var ok fall jag fixa det själv och det vag de för uppköparen men efter åt hadde någon högre person från bolaget ringt värmeverket och tyckte dom skulle sluta köpa från privata aktörer så det här var en ömpungt Men han från värmeverket hadde inget imorgon att köpa av mig igen

Användarvisningsbild

Ove Lindberg  
#838427 Rutten bransch.

Användarvisningsbild

T18  
#841002 Vad ligger priserna på just nu? Gästrikland/Hälsingland

Användarvisningsbild

halvproffs  
#841039 Billerud idag 110krmwh

Användarvisningsbild

Skogz  
#845429 Vad brukar kostnaden för grot bli?
Om m3s priset är 120 kr, hur mycket brukar nettot bli?

Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).