Bioenergi

Aktuella priser på GROT

46 inlägg 28764 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aktuella priser på GROT

Johan på hästbacken  
#756622 Hur ser marknaden ut för grot under 2022-2023 ? Vi håller på mycket med skogshygien och samlar ihop granborreved toppar.mm
Har även en hel del löv som kommer från dikesröjningar och avverkat balsampopplar runt tomter.
Vi har fått ihop en lave på 50 meters längd bredd 5 meter och ca 3,5 meters höjd.
Vad ligger priset på groten idag. Vårt grot ligger i södra Småland med köravstånd till Växjö.
Enligt insatta i branschen har Växjö Energi kört pannorna hårt i vinter och vår och satsat på att ta fram maximalt med el
Intressant med grotpriserna över hela landet eller grannländerna



   TS
Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

NIAB  
#756631 Jag sålde en hög i höstas, den blev hämtad i våras vi fick 64.60/m3, det blev 122.9m3. Det var min första flis hög som jag sålde. Vet inte om det var bra. Dalarna

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

jannee  
#756653 Denna vinter har priset här nere i söder legat på 80 till 85 kr/m3 stjälpt mått.
Priset har rasat ordentligt från min första leverans av grot från någon gång på 80 talet.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

Camaro1969  
#756654 kring 65:- m3s ifjol i hälsingland.

då kommer de alltså och flisar högen, och man räknar flisens volym.

så det är netto kan man säga efter flisningen

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

anersimyra  
#756655 På ett jobb som vi avslutade i mitten av april där vi fick ihop runt 1000 m3 grov borregran i vältan så påstod skotarföraren att betalningen för färdigflisat var fem (5) kronor kubiken..🤑🤑🤑🤑🤑😵‍💫

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

jannee  
#756661 En del kan konsten att verkligen missbjuda.
En större sågverkskoncern erbjöd sig att även ordna försäljningen av groten.
Budet var 30 kr/m3 stjälpt mått netto, dock skulle skogsägaren ändå stå för utkörningen av groten.
I princip skulle skogsägaren m.a.o. avhända sig groten utan att få någon ersättning alls.
Tittade i några gamla papper och 1984 fick jag 120 kr/m3 stjälpt mått för groten.
Vill minnas att groten betalde både markberedning och plantor, idag helt annat skall i bjällran.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

orrebosåg  
#756664 Hos mig (Tibro, Västergötland) var Södra och flisade 731 m3 2021-12-27, utbetalningen blev 80 kr/m3 + Moms
Hade skotat själv samt att det var ca 150 m3 bakved ( sågverksspill) i högarna.

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

Bert1  
#756665 Vet inte om dom i Ryd som flisar köper med el inte

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756666
orrebosåg skrev:Hos mig (Tibro, Västergötland) var Södra och flisade 731 m3 2021-12-27, utbetalningen blev 80 kr/m3 + Moms
Hade skotat själv samt att det var ca 150 m3 bakved ( sågverksspill) i högarna.

Och i juni kommer det 15-20kr till per kubik😊

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

alias  
#756707
orrebosåg skrev:Hos mig (Tibro, Västergötland) var Södra och flisade 731 m3 2021-12-27, utbetalningen blev 80 kr/m3 + Moms
Hade skotat själv samt att det var ca 150 m3 bakved ( sågverksspill) i högarna.


Södras grotprislista säger ju 110 kr/m3s. Ett netto på 80 kr/m3s skulle innebära att sönderdelning/flisning inte kostar mer än 30 kr/m3s. Jag tycker att det låter billigt, även om det var skapligt stor volym det gällde - hittade en avräkning från 2012 eller 2013 och där kostade flisningen 52 kr/m3s (skotarburen hugg).

Var det lasbilshugg som körde ditt?

Jag har uppfattat det som att flisning med lastbilshugg ofta blir lite billigare än med skotarburen dito, men dock inte hört några siffror.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Aktuella priser på GROT

orrebosåg  
#756710 Det vat en skotarhugg, knapt en dags arbete, de kör ca 1000 kubik per dag.

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

jannee  
#756712 Det skrymmer mer när man nyttjar en skotarburen tugg som tippar flisen i en balja.
En lastbilsburen tugg packar flisen betydligt hårdare då bättre få betalt per energiinnehåll.
Personligen tvivlar jag på höjda grotpriser, uppköparna verkar ha stenkoll på var konkurrenterna ger.
Dessutom verkar tillgången på grot vara högre än efterfrågan - allt avgörs tydligen på hur sträng vintern blir.

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

alias  
#756713
jannee skrev:Det skrymmer mer när man nyttjar en skotarburen tugg som tippar flisen i en balja.
En lastbilsburen tugg packar flisen betydligt hårdare då bättre få betalt per energiinnehåll.
Personligen tvivlar jag på höjda grotpriser, uppköparna verkar ha stenkoll på var konkurrenterna ger.
Dessutom verkar tillgången på grot vara högre än efterfrågan - allt avgörs tydligen på hur sträng vintern blir.


Tror du att det skiljer så mycket i kompaktering?
Efter att flisen skumpat runt en stund i containern på väg till värmeverket så förutsätter jag att den är ungefär lika kompakterad som den som huggbilen har producerat.

Blir dock inte klok på varför Södra kräver att grot med mer än 10 % barr ska täckas med papp för att vara leveransgill - det kräver inte de andra aktörerna härikring.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#756816 Skulle definitivt avvakta. Fick 150 kr/m3 för flisved i vinterns gallring, skördare och skotare kostade 210 kr/m3. Dålig buissnes.

Avatar Fallback

Re: Aktuella priser på GROT

marcus1  
#757049 Med andra ord gör kraftverken som gör el/värme rejäla vinster med era elpriser i söder🤔.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).