SKOGSFORUM ARTIKEL 

Bioenergi

Effektiv vedtillverkning

38 inlägg 24691 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Effektiv vedtillverkning

Camaro1969  
#797556 hur långt hemifrån högg du virket?

jockeGårdman  
#797573 Jag har skogen i anslutning till gården så fågelvägen 400m mellan träd och vedmaskin. Tar max10 min att köra. Men jag kan ju bara räkna på mina förutsättningar.
Långa körtider, mellanlastningar mm sänker ju timpengen i slutet rejält.

beas  
#800713 Hej vedklyvare.
Går o grunnar på att på nåt sätt öka takten i produktionen genom sitt klyva i tippkärra direkt för att sen låta veden ligga på tork i typ hög / limpa på grusplanen för att sen lastas in på sensommaren med någon form av grip på timmerkranen
Klyver i storsäck nu som får stå på tork, alla säckar häller jag ut på stort betonggolv inomhus för snabb hantering utlastning.
Tycker det funkar bra när kunder kommer med släpkärra och ska ha 2m3.
Frågan är ju om veden blir nog torr i hög ute och om det går att konstruera en bra grip kanske med hjälp av harvpinnar stor nog för att ta minst 1 m3 i varje grepp.
Har testat med stengrep fram på lastmaskin men det drar med onödigt mycket grus o sten in.

Hema  
#800741 Stort betonggolv o sedan köra med skopa på någon lastare?

LasseA  
#800751 Som jag skrev i en annan tråd här, en kamrat till mig använder sin gamla gödselplatta som ligger i söderläge, perfekt med sidor åt tre håll, lastar med snöskopa.

jannee  
#800752 Jag har märkt att veden en vedhög av större format liggande ute oftast inte torkar speciellt bra en bit in - tvärtom den kan t.o.m. vara surare än innan upparbetningen..
Yttersta halvmetern är oftast helt ok men sedan.
Numera staplar vi mer eller mindre omgående upp veden på liggande sj pallar.
Resultatet blir kanske annorlunda - bättre om man på något vis kan täcka eller skydda veden från regn.
För övrigt är att stapla upp ved är ett helt perfekt arbete för skolbarn att göra på fritiden i stället för att pillra på sina mobiler :-bd

beas  
#800757 Ja en lastmaskin med skopa används på betonggolv

Det stämmer nog att torkningen inte blir så bra i hög ute.
Kanske lika så bra att fortsätta med storsäckarna

jockeGårdman  
#800759 Jag tror att storsäck är ganska bra att torka ved i det blir tillräckligt med luft runt veden. Större högar blir svårtorkade om man inte tillsätter värme i mitten.
En stor hög huggen på våren ger att varken eller mitten av högen blir lika varm dom ytan då går delar av fukten inåt i högen och fastnar i den kalla mitten.
Sedan kostar ju varje omlastning tid och det blir mindre timpeng.
Men om man säljer försommarved som kunderna staplar till tork hemna är det ju en annan sak, då ska det vara med så lite arbete som möjligt

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).