Bioenergi

1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

22 inlägg 11529 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

axwell  
#755449
svampbob skrev:Felet är att det är i 50 cm längd. Det blir enormt mycket mera luft än vad det blir med 30 cm ved. För mig går skamgränsen för att sälja ved i stjälpt mått vid 35 cm


Ja vi jämför samma mått, 50 cm pannved.
En god vän till mig som jag ibland behöver bistå med div hjälp .
Några år sedan fick han ett bra pris på blandved, 380 kr/ m3s, "ingen moms" i 20 m3 container, 7 mil enkel resa.
Anhörig har tillgång till lämplig lastbil med container.

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

r93  
#755454
axwell skrev:
svampbob skrev:Felet är att det är i 50 cm längd. Det blir enormt mycket mera luft än vad det blir med 30 cm ved. För mig går skamgränsen för att sälja ved i stjälpt mått vid 35 cm


Ja vi jämför samma mått, 50 cm pannved.
En god vän till mig som jag ibland behöver bistå med div hjälp .
Några år sedan fick han ett bra pris på blandved, 380 kr/ m3s, "ingen moms" i 20 m3 container, 7 mil enkel resa.
Anhörig har tillgång till lämplig lastbil med container.


I sydöstra Småland så verkar det vara omöjligt att få tag på björkmassa, har hört från flera nu som säljer ved att de vanliga kanalerna är strypta.

Min egna plan med att sälja ved i år verkar gå i stöpet med för ngn avverkning hemma blir det inte i tid.

Man får se nästa år om folk har bunkrat upp nu så det tar tvärstopp, detta året går nog att sälja hur mycket som helst.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

paan14  
#755505 Jag höjde mitt pris från 550kr per kubik 30cm ved ren Björk till 600 kr i år och har nästan sålt slut och har nu höjt priset igen... Höj priset, men ge stamkunder lite rabatt!

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Granstorp  
#755507
paan14 skrev:Jag höjde mitt pris från 550kr per kubik 30cm ved ren Björk till 600 kr i år och har nästan sålt slut och har nu höjt priset igen... Höj priset, men ge stamkunder lite rabatt!


Sålde ren björkved för 600kr/m3 förra säsongen och ingen klagade! Tyvärr finns det en inställning hos vissa köpare att bara för man äger skog ska man mer eller mindre skänka veden. Tycker allt för många säljer för billigt. Minst dubbla priset mot vad du får av skogsbolagen om du väljer att sälja som massaved. Är faktiskt ganska mycket extra arbete vi lägger ner i form av klyvning, lagring och hantering jämfört med att lägga det i längder. Vedmaskinen förbrukar rekorddyr el, traktorn och motorsågen drivs på bränsle som också är långt ifrån gratis. Tror jag sålt ved i snart tio år och vad jag minns så är det en äldre herre som tyckte jag var för dyr då han visste en som sålde billigare, jag förklarade vänligt men bestämt att mitt pris gäller. Det gick två dagar sen kom han och hämtade sin ved.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Grålle52  
#755509
svampbob skrev:Jag pratade just med en kompis och han säljer halvmeters björk stjälpt i 25 m3 flak för 15000 kr + frakt.

Är folk galna som köper till de priserna? En kund hade köpt två lass.


Om man vänder på det är det väl mer galet att ved säljs till så låga priser som blandadskog anger. Det är ju ett jäkla skitjobb; hugga, köra hem, kapa , klyva, hantera säckar etc.
Med elpriserna som kommer är det ju galet att inte se till att tjäna lite själv.

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Amatörhuggare 62  
#755525 Ja det är ju , hur mycket jobb som helst.
25 kr litern diesel
19.20 Aspen
Kedjeolja 27
Ström 1.60 Kwh
Motorsåg 8000 cirka
Kedjor å svärd gått upp, senaste månaden.
Vedmaskin stigit 40 tusen på ett år. Kör man hårt, så måste ju priset, räcka å byta upp sig också.
Kalkylen innehåller ju, hur många parametrar som helst. Man kan ju, inte bara tänka. Ja slipper ju gymkort 😉

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

fri  
#755640
Amatörhuggare 62 skrev:Ja det är ju , hur mycket jobb som helst.
25 kr litern diesel
19.20 Aspen

Jag skulle gärna vilja veta var du får tag i aspen för det priset, mer än 5kr billigare än dieseln och billigare än vanl 95oktan.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).