Bioenergi

1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

22 inlägg 11536 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Torbjörn Johnsen  
#752707 Ukrainakriget och behovet av att bli kvitt rysk olja och gas gör att marknaden för brännved skenar. Allt fler vill ha möjlighet att värma sig om gasen stryps eller samhällets normala energifunktioner slås ut. Lösningen är uppenbarligen vedeldning. Redan innan Rysslands invasion av Ukraina hade vi en situation med höjda energipriser vilket även fick "värmepumpseldarna" här i Sverige planera för vedföråd till kaminen. Efter den 24 februari är det helt andra krafter som släppts i rörelse och vi kommer antagligen att se en bränslevedsboom som vi sällan skådat tidigare.

De första tecknen kommer nu med officiella siffror från Österrike för perioden slutet av februari-början av mars. Priset på bränsleved av löv (troligen mest bok) närmar sig 1000 kr/m3fub i vissa regioner enligt den senaste statisitken.

Det skulle vara intressant att höra lite från er som håller på med vedproduktion i lite större skala i Norge, Sverige och Finland om hur situationen ser ut? Många förfrågningar? Stigande priser? Nya typer av kunder?



   TS
Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752711 Ägaren till grannforumet Maskinisten skrev om de priserna. Har för mig att han verkar från Hamburg.

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752716 Och hopplöst att få 220 kr/m3 travat ? Aldrig hört att vednasare sänker sina priser när massaved sänks......
Senast redigerad av bengt.a tor 17 mar 2022, 17:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Amatörhuggare 62  
#752717 Ren Ek södra 180 kr +cert. Huggit timmer.
Å tagit ut fallande ved. Innan flisriset 🤔

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

80-90  
#752737 Vet att det betalas ca 600 kr m3t i Norge till skogsägarna för Björk . E väl de lite större vedtillverkarna runt Oslo som betalar det .

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

80-90  
#752766 https://www.finn.no/251676166 ser på Finn.no att priserna sticker iväg

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

blandadskog  
#755219 Jag säljer en hel del ved, både längder och huggen. Tar 275 kr travat mått för blandved. 400 kr stjälp mått för huggen ved 35 cm blandved. Jag är noga med kvaliteten och har en stabil och nöjd kundkrets sedan ganska många år. Har i år höjt priset något, få se till hösten vartåt det tar vägen med priserna. Kan inte påstå att lönsamheten är strålande, men det går runt i alla fall.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Grålle52  
#755243
blandadskog skrev:Jag säljer en hel del ved, både längder och huggen. Tar 275 kr travat mått för blandved. 400 kr stjälp mått för huggen ved 35 cm blandved. Jag är noga med kvaliteten och har en stabil och nöjd kundkrets sedan ganska många år. Har i år höjt priset något, få se till hösten vartåt det tar vägen med priserna. Kan inte påstå att lönsamheten är strålande, men det går runt i alla fall.


Då kan jag ju köpa av dig så säljer jag det vidare för 450kr/m3 stjälpt

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Kim74  
#755245 Bor i Österbotten Finland.
Köpte tidigare i vinter björkmassa för 32 euro plus moms/fm3. Köpte just ytterligare ett på ca 60 m3 björkmassa för 35 euro plus moms per fm3. Därtill kommer frakten på ännu. Borde bli typ 3 euro per fm3.

Har sålt under flera år björkved för 50 euro/lm3 (innehåller 24% moms). Tycker det är för billigt, men då priset är detta i vår region så vad kan man? Tänker höja priset till hösten i och med att råvaran plus bränslet stigit i pris. Tror nog efterfrågan finns fast priset skulle vara 60 euro/lm3.

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

blandadskog  
#755412 Som jag skrev i mitt tidigare inlägg är lönsamheten inte strålande. Jag känner av att det finns en hel del vednasare som säljer för betydligt lägre pris än jag tar. Skall höja priset något till hösten få se hur det går. Ser då och då hur dessa svarthandlare säljer huggen ved för 300 kr och längder hemkört för 200 kr! Jag tar 400 Kr +moms respektive 275Kr + men de flesta kunder vill gärna slippa skatten och då blir det som det blir! Kan bara hoppas att de Europeiska priserna kommer hit.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

svampbob  
#755421 Jag pratade just med en kompis och han säljer halvmeters björk stjälpt i 25 m3 flak för 15000 kr + frakt.

Är folk galna som köper till de priserna? En kund hade köpt två lass.

Avatar Fallback

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

axwell  
#755424
svampbob skrev:Jag pratade just med en kompis och han säljer halvmeters björk stjälpt i 25 m3 flak för 15000 kr + frakt.

Är folk galna som köper till de priserna? En kund hade köpt två lass.


Ser inget större fel i det, 600 kr/m3s(om jag inte räknar helt galet).
Lite mer än det dom betalar i medelpadskusten men billigt i Sthl.-trakten.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

Vedproducent  
#755434
svampbob skrev:Jag pratade just med en kompis och han säljer halvmeters björk stjälpt i 25 m3 flak för 15000 kr + frakt.

Är folk galna som köper till de priserna? En kund hade köpt två lass.

Ja där är nog priserna ungefär på många ställen. Precis vad jag tar också. Det är nog väldigt billigt egentligen och kommer stiga sen till hösten. Nu blir det mer en nordisk vedmarknad då mycket från öst försvinner. I Norge betalades det priser upp mot 3000 nok för en kubik stjälpt björkved 30 cm i vintras och det var före Ukrainaeländet började.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

svampbob  
#755440
axwell skrev:
svampbob skrev:Jag pratade just med en kompis och han säljer halvmeters björk stjälpt i 25 m3 flak för 15000 kr + frakt.

Är folk galna som köper till de priserna? En kund hade köpt två lass.


Ser inget större fel i det, 600 kr/m3s(om jag inte räknar helt galet).
Lite mer än det dom betalar i medelpadskusten men billigt i Sthl.-trakten.


Felet är att det är i 50 cm längd. Det blir enormt mycket mera luft än vad det blir med 30 cm ved. För mig går skamgränsen för att sälja ved i stjälpt mått vid 35 cm.

Användarvisningsbild

Re: 1000 kr/m3fub - het bränslevedsmarknad i Europa

svampbob  
#755441
Vedproducent skrev:
svampbob skrev:Jag pratade just med en kompis och han säljer halvmeters björk stjälpt i 25 m3 flak för 15000 kr + frakt.

Är folk galna som köper till de priserna? En kund hade köpt två lass.

Ja där är nog priserna ungefär på många ställen. Precis vad jag tar också. Det är nog väldigt billigt egentligen och kommer stiga sen till hösten. Nu blir det mer en nordisk vedmarknad då mycket från öst försvinner. I Norge betalades det priser upp mot 3000 nok för en kubik stjälpt björkved 30 cm i vintras och det var före Ukrainaeländet började.


Ja nu är det nog så att det man behöver ska man köpa så snabbt som möjligt. Jag tänker byta till sommardäck på X5:an på en vecka men beställde ändå idag nya vinterdäck för att nästa vinter kommer det att vara väldigt dyrt och svårt att få tag på däck. Fick den sista omgången Gislaved som fanns i Sverige.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).