Bioenergi

Varför tar man bort GROT?

7 inlägg 3136 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Varför tar man bort GROT?

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47244 Varför tar man bort GROT, stubbar, annat från slutavverkningar och dyl? Då tar man ju bort energi som borde ligga kvar som näring till de kommande beståndet.

Är grön på området så de e därför jag frågar :smile:



   TS
Avatar Fallback

Re: Varför tar man bort GROT?

mrlynx  
#47251 För att man kan sälja det som flis och få flis :grin: pengar alltså.
Men det är inte rekommenderat att göra annat än på bättre boniteter för att inte utarma marken för mycket.

Avatar Fallback

Re: Varför tar man bort GROT?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47277 Bra fråga :grin: Finns väl inte så många oberoende undersökningar gjorda betr. näringsborttag,men åtminstone på magra marker skulle åtminstone inte jag tillåta uttag.

Avatar Fallback

Re: Varför tar man bort GROT?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47303 Får man inte kvar det mesta av näringen om man låter det ligga så det har barrat av innan groten tas väck.

Avatar Fallback

Re: Varför tar man bort GROT?

flisshejk  
#47312 Johan S frågar varför tar man bort grot och stubbar från slutavverkningar, mrlynx har ett svar men det finns en fördel till det underlättar betydligt både vid markberedning och plantering om det mesta av riset är borta, när det gäller näringstapp så är det inga problem vid en slutavverkning efter som man då får ett stort kväveöverskott när skogen försvinner och det är det som man kallar närigsläckage, i en gallring är det lite annorlunda där behöver man kanske på svagare marker lämna riset men hur går det till när de mesta avverkningarna görs med skördare där man tar trädet 8-10 m från vägen drar in trädet mot vägen för att få kvistarna att köra på för att undvika bla. rotskador. En stor rishög på vägen gynnar inte tillväxten i beståndet vad som sker är att du får ett kväveläckage under högen då är det bättre att ta bort alltihopa och de pengar man får ut av det kan man lägga på gödsling.

Avatar Fallback

Re: Varför tar man bort GROT?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47320 Det är vetenskapligt bevisat att borttag av grot o dyl ger tillväxtförluster ffa på svagare marker.Finns massor av fältförsök som bevisar detta.Bara en liten del av näringen utlakas.Förmultning av färska växtrester kan t.o.m förbruka en del kväve som fastläggs i marken och frigörs långsamt.Jämför med när man plöjer ned en gammal vall.Första året efter kan man t.o.m få kvävebrist p.g.a den stora grönmassa som skall brytas ned.På längre sikt får man högre mullhalt och bördigare jord.

Däremot är ju en krona i handen bättre än en tjuga om 50år,så helt fel behöver det ju inte vara.
I mina trakter är T24 en superbra bonitet vilket betyder att man får tillväxtförluster vid all borttagning av grot.Hur mycket skada det gör beror ju på vad virket kostar om väldigt många år.
Själv är jag försiktig med grot-uttag.Iofs delvis beroende på att jag tycker det är uselt betalt.1300-1800:-/ha är vad som brukar betalas och jag har inte hört någon som fått bättre betalt de senaste åren,allt biosnack till trots.

/Nisse

Avatar Fallback

Re: Varför tar man bort GROT?

John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47804 Tack tack för alla svar :smile: Nu vet jag lit mer om va de handlar om :smile:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).