Bioenergi

omräkning MWh eller m3s till m3fub

3 inlägg 5708 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

omräkning MWh eller m3s till m3fub

renkavle  
#748001 Hej!

Jag läste i skriften ”Mätning av trädbränslen” från SDC (2014-05-26, sidan 12), att det är ”olämpligt” att tillämpa måttslaget m3fub på grot.

Text: "Träddelar och grot innehåller varierande andel av grenar och barr/löv. Grenarna i sin tur består av ved och bark,
på klena grenar är barkandelen mycket hög. Det innebär att måttslaget m3fub är olämpligt på dessa sortiment."

Betyder det att det är ”olämpligt” att räkna om grot från värmevärde (MWh) eller stjälpt volym (m3s) till fast volym under bark (m3fub)?

Finns det någon branschpraxis för omräkning av MWh eller m3s till m3fub? Eller... finns det ingen branschpraxis?

På sidan https://www.skogssverige.se/omvandlare finns det en omvandlare från m3s till m3fub. Är den då lämplig att använda för omvandling av grot?

Tacksam för svar!



   TS
Avatar Fallback

Re: omräkning MWh eller m3s till m3fub

alias  
#748006
renkavle skrev:Hej!

Jag läste i skriften ”Mätning av trädbränslen” från SDC (2014-05-26, sidan 12), att det är ”olämpligt” att tillämpa måttslaget m3fub på grot.

Text: "Träddelar och grot innehåller varierande andel av grenar och barr/löv. Grenarna i sin tur består av ved och bark,
på klena grenar är barkandelen mycket hög. Det innebär att måttslaget m3fub är olämpligt på dessa sortiment."

Betyder det att det är ”olämpligt” att räkna om grot från värmevärde (MWh) eller stjälpt volym (m3s) till fast volym under bark (m3fub)?

Finns det någon branschpraxis för omräkning av MWh eller m3s till m3fub? Eller... finns det ingen branschpraxis?

På sidan https://www.skogssverige.se/omvandlare finns det en omvandlare från m3s till m3fub. Är den då lämplig att använda för omvandling av grot?

Tacksam för svar!


Den enda situation som jag kan komma på, när man har behov av att blanda in m3fub som enhet för skogsbränsle är om man har någon mindre trave med brännved (prissatt i kr/m3fub) som man överväger att låta flisa tillsammans med groten när flishuggen ändå är på plats. Då är det ju relevant att jämföra m3fubpriset på brännveden med vad man får betalt för flisen i kr/m3s eller MWh.

Observera att tabellen i länken är svårläst då raderna med omvandlingstalen är förskjutna i höjd jmf med måttenheterna till vänster.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: omräkning MWh eller m3s till m3fub

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748582 Säger bara att fub aldrig ska vara med i bränsle egentligen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).