Bioenergi

Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albach?

8 inlägg 4851 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albach?

Zhan  
#742034 Hej!
Jag vill starta mitt företag inom flisindustrin. Jag vill köpa en egen flismaskin. Vilken är bättre? Jenz eller Albach? Och hur svårt är det att få tag i reservdelar till flishuggaren?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albac

A.Lundbäck  
#742193 Har du tittat på OPErjo?
Svensk hugg som funnits länge med möjligheten till specialanpassade lösningar.
🤔 💪 🌲

Användarvisningsbild

Re: Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albac

Andypandy81  
#742214 Har du några kunder först och främst?

Användarvisningsbild

Re: Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albac

paavo25  
#742745 Sist jag var i värtahamnen, två promar och tåg astat med flis. Var kommer de ifrån? Kran är där ju och ett värmevärk, men tåget, hämntar till eller imoprterat som förs til annat verk?

Användarvisningsbild

Re: Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albac

Kallkällene  
#742782 Senast igår lämnade ett tåg Arvika som går till Värtahamnen

Användarvisningsbild

Re: Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albac

Zhan  
#742929 Jag tog en titt i OPERJO. Flisarna är väldigt lätta jämfört med Albach och Jenz. Jag har några potentiella kunder som skulle vara intresserade av flistjänster. Jag ser det här som ett nytt företag att starta för mitt eget. Försöker få så mycket information nu. @A.Lundbäck @Andypandy81

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albac

Torbjörn Johnsen  
#742934 Här finns ett reportage med tillhörande video om Albach Diamant 2000. En snabb, smidig (och dyr) maskin med hög kapacitet: Albach Diamant 2000 - ändamålsbygd flishugg (Video)

Användarvisningsbild

Re: Hur populär är flisindustrin i Sverige? Jenz eller Albac

Torbjörn Johnsen  
#742935 Jag tror att det är stor skillnad om man ska flisa på uppdrag vid t ex terminal eller värmeverk eller om man ska flisa ute vid avlägg i skogen. Ute i skogen blir det väldigt mycket logistik som påverkar arbetet. Hur flistransporten sköts, när man ska/får köra in osv. Jag tror att marknaden för flisentreprenad liknar den för skogsmaskiner. På det sättet att det alltid är tufft och utsatt att vara en liten aktör med en maskin men att det går att bedriva lönsam business för den som är stor nog att kunna erbjuda både flisning och logistik och som det är svårare för kunderna (värmeverken) att välja bort.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).