Bioenergi

Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden?

10 inlägg 5744 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden?

Torbjörn Johnsen  
#731458 Det är mycket fokus på stigande energipriser just nu. Elpriset drar iväg i höjden och på macken blir det allt dyrare. Populister letar enkla förklaringar och billiga poäng i den lokala politiska ankdammen men de bakomliggande orsakerna är nog mer komplexa. En anledning till att svenska elpriser skenar är att elnätet är sammankopplat med omvärlden och att priserna där är högre. Kraftbolagen exporterar överskott och den sista kilowattimmen sätter priset på marknaden.

På kontinenten har elpriserna oftast varit rejält högre än här men nu stiger de ännu mer. Orsaken är bl a att utsläppsrätterna (för att elda kol i kolkraftverk) har ökat liksom att tillgång-och-efterfrågemekanismerna gör även fossila bränslen dyrare. Putin har makt i sin naturgaskran...

Den nya situationen, om den blir bestående eller i alla fall långvarig, borde ju ha ett inflytande även på skogen. Värmepumpskalkylerna är inte lika roliga längre. Kanske ved eller pellets ändå är ett vettigare alternativ? Eller lokal fjärrvärme som eldas med skogsflis?

Oavsett hur EU ser på biobränsle så borde ju suget efter skogsfils, pellets och andra trädbränslen öka. Svebio skriver om detta på sin sajt, om att skogsflispriserna nu ökar i Baltikum. Kanske ser vi en vändning för de sorgliga biobränslepriserna nu när det närmar sig vintern? Det är något som skulle vara välkommet för svenska sågverk i alla fall. Coronaboomens sågande har byggt upp veritabla spånberg som har varit svåra att bli av med.

Det finns många faktorer som talar för att det kommer att bli en bra marknad för ved, flis, pellets och brännvedssortiment av rundvirke:

-Många villa- och lägenhetsägare som har en kamin kommer att använda den för att hålla uppvärmningskostnaderna nere. Det här gäller inte minst folk som har installerat värmepump. Den som planerar att byta värmeanläggning idag väljer inte lika självklart en bergvärmepump. Kanske en renässans för pelletspannor? Marknaden för kluven ved borde kunna bli riktigt bra och konkurrera ut lövmassavedspriset.

-Med nuvarande elpriser så kommer svenska kraftvärmeverk att elda så mycket det går för att producera el. Även om de inte har avsättning för all värme. Den går alltid att kyla bort... Behovet av skogsflis och andra träbränslen borde redan vara skapligt högt?

-Kolkraftverken på kontinenten borde skrika efter pellets och träflis idag för att ersätta några procent av den allt dyrare kolen. Varje ersatt ton kol ger dubbel vinst: lägre bränslekostnad och 0 kr i kostnad för utsläppsrätter.

Vad tror ni om biobränslemarknaden framöver?



   TS
Avatar Fallback

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

r93  
#731459 Detta frågade jag min kompis om för en dryg vecka sedan, han har jobbat på en flispanna, men nu eldar han annat.
Dock är han ju i energisvängen så han brukar vara uppdaterad.

Nåväl, enligt honom så blir inte sågverken av spån och bark, så kan man elda detta i sin panna så är bränslet nästan gratis?
Sedan vet jag inte hur det går att elda spån i en flispanna?

Däremot brasved, det kommer ta slut vid en riktig vinter, det är jag helt säker på.

Användarvisningsbild

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

Sjögården  
#731460 Rimligtvis borde lagren minska och snart kan det ge betalt igen.
Sista,(senaste?) grotuppdraget för mig slutade i ett inbetalningskort.. 😉

Avatar Fallback

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#731462 Jo nog kommer det bli skillnad men trögheten i energimarknaden är enorm. Ett snabbt beslut om att bygga en ny anläggning tar i vilket fall minst 5 år innan det är genomfört.
Möjligen kan vi se tidigareläggning av planerade och projekterade anläggningar. Jönköping har en längre tid pratat om ytterligare ett block för skogsprodukter på sin stora anläggning. Flaskhalsen har varit överföringskapaciteten av värmen men den delen bör vara löst under nästa vår.
Frågan är om inte Värtaverket också har potential att utöka med fler block?
Som läget är just nu i Småland så drunknar vi i skogsbränsle, vältor ligger länge och terminalerna är fulla, sågverken blir knappt av med såg och kutterspån.

Avatar Fallback

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

Bosse1  
#731463 De som vet hur mycket energi det finns i en m3f på bark vill nog helst inte realisera den nu.

Användarvisningsbild

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

Sjögården  
#731465 Sen är ju frågan om alla planer på att ersätta olja och kol med biobränsle pausas i några år om nu skogen inte får användas till energi i klimatstrategins tidevarv..
Vi kanske skall köra ut all spån bark och flis i närmaste dikade mossodling och sätta allt under vatten.
Då borde vi rimligtvis göra en insats för klimatet, om vi dessutom forsätter elda med olja borde det nästan ge en stjärna i protokollet.
Surgubbe idag.. 😉

Användarvisningsbild

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

Torbjörn Johnsen  
#731471 Nu är det ju inte förbjudet att elda biobränslen någonstans i EU idag vilket kan vara bra att påminna om även om det låter annorlunda i debatten. Det som diskuteras inom EU är kommande strategier och ev begränsningar. När det gäller den s k taxonomin så avses vilka investeringar som ska klassas hållbara men det innebär inte per automatik att annat blir förbjudet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

norrskog  
#732042 Om vi nu har köpt in flis några år från Brasilien så borde vi väl kunna sälja vår flis till Tyskland om vi nu inte blir av med det. Men jag är fullkomligt övertygad om att det kommer bli en brist vara i framtiden. Sågverk kan ju börja satsa på biokol om inget annat

Avatar Fallback

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732228 Köpte 10 storsäck pellets nyss och var beredd på rejält höjt pris då elen/oljan stigit. Man tänker att energipriserna är ganska tajt sammankopplade. Men tydligen funkar utbud och efterfrågemodellen för jag betalar samma som förra vintern och tom lite lägre när borregran och spån i överflöd pressar råvaran.

Användarvisningsbild

Re: Kommer energiprishöjningen att gynna ved & flismarknaden

kalhuggo  
#732247 Samma här långt bort i helvitta, t.o.m kanpanjpris 👍

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).