Bioenergi

Global energikris?

369 inlägg 47755 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Vedproducent  
#731807
r93 skrev:Det stämmer bra det!

Norge importerar, undrar varför?
Köp billigt, sälj dyrt?

Norge har ju i huvudsak vattenkraft. Så klart så bromsas den när det blåser mycket. Ofta blir det som du säger. Man importerar billig vindkraft när det blåser mycket och sen exporterar man vatten när det behövs och då är oftast priserna högre. Men allt annat vore dumt för alla. Det är ju så ett ellager ska fungera.

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

svampbob  
#731927 Norge har väl i princip inga reglerdammar för vattenkraften. Så jag gissar att man släpper förbi vattnet utan att låta det gå genom turbinerna när det är negativa elpriser. Det känns fel men är ekonomiskt riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Vedproducent  
#731934
svampbob skrev:Norge har väl i princip inga reglerdammar för vattenkraften. Så jag gissar att man släpper förbi vattnet utan att låta det gå genom turbinerna när det är negativa elpriser. Det känns fel men är ekonomiskt riktigt.

Norge har 86,5 TWh vattenmagasin jämfört med Sveriges 33,6 TWh.
Hur och när man bara släpper förbi vattnet kan jag inte svara på men dom har alltså totalt mycket större vattenmagasin än Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Vedproducent  
#731936 Norge använder också pumpkraft och det är ju oftast billig importerad el som används och som sen säljs när priserna är högre.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

Hema  
#732211
Alvarsson skrev:Just i detta nu producerar Svensk kärnkraft 5648MW. Sverige exporterar just i detta nu 6247MW.

Och?

Sverige har stadigt minskat sin planerbara effektproduktion (läs baskraft), så vi får väl se hur det blir framöver på vinternätterna.

De människor som valt el från elkällor som ge oplanerbar el utan frekvens-styrning eller svängmassa, borde få sin elmätare bytt. Så den bryter strömmen varje natt, när vinden inte viner. Då kanske dessa vaknar upp ur sin bubbla!

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

svampbob  
#732231 Vetenskapsförnekarna(eller ska jag kalla dom relativiserarna) som länge har styrt agendan och debatten börjar nu få mer och mer mothugg.

Jag lägger skulden på postmodernismen. Jag har länge förundrats över att Frankrike där postmodernismen uppstod ändå är det land vetenskap och universella sanningar fortfarande respekteras. Jag hörde för ett tag sedan en diskussion mellan två filosofer varav den ena var Fransman. Fransmannen förklarade att Postmodernismen aldrig hade slagit igenom i Frankrike och numera knappt berördes i debatten. Titta på framförallt den anglosaxiska världen där man nu på fullt allvar bl.a. kan hävda att män kan föda barn osv.

In the field of litigation settlements, people sometimes talk about a “win, win” scenario — a settlement structure where both sides can get some advantage and simultaneously claim victory. By that criterion, what is “green” energy (aka intermittent wind and solar power)? The public pays hundreds of billions of dollars of subsidies to get the things built, and in return it gets: sudden shortages and soaring prices for coal, oil, gas and electricity; and dramatically reduced reliability of the electrical grid, leading to periodic blackouts and risks of many more of same; and despite it all fossil fuel use doesn’t go down. It’s a “lose, lose, lose.”

https://www.manhattancontrarian.com/blo ... g-the-wall

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Skogsvaktaren  
#732233 Vi har nu hamnat i ett läge där bland annat gruvindustrin inte kan förlänga tillstånd på gruvor, än mindre starta nya för att det är så svårt att få miljötillstånd godkänt.
Här har vi många exempel: Cementa, Kallak, Aitik (Boliden) mm.
NorthVolt försöker dessutom få till gruvor för att få försörjning av litium och kobolt till sina batterier. Men det verkar omöjligt att få till detta...

Eller som det verkar att man inte skall få bruka skogen på traditionellt sätt längre, eller kanske inte alls. EU vill rädda sin co2-ststistik med att förlänga kolcykeln. Att det i praktiken inte funkar bryr de sig inte så mycket om...

Ett annat exemplet med vattenkraftverken som stängs ned och rivs för att de måste söka om tillstånden att få ha dem och de nya reglerna är så dyra att följa att det inte lönar sig.

Boliden har förresten problem att bli av med överskottet från smältverken också. Det är ett material som är mindre giftigt än stenkross och har bättre egenskaper än stenkross vid husbyggen och vägbyggen, men det får inte användas då det är en restprodukt. Produkten klassas som industriavfall och man måste istället bygga deponier för materialet, som alltså är omsmält sten som i huvudsak består av kisel och järn. Många vägar och hus i Skellefteå är redan byggda på s.k. Järnsand. Skall de rivas? Nej, det är det inga krav på. Detta är ytterligare ett exempel på hur miljökrav är på väg att förgöra möjligheterna för industrin i landet.

Cementa och andra företag vet inte hur de skall kunna få godkända tillstånd, särskilt eftersom Cementa inte ens fick veta på vilket sätt deras ansökan var bristfällig. Detta beror på att miljökraven är så högt ställda, men framförallt beror det på att de inte vet vilka krav de skall uppnå. Att uppfylla kraven blir att ösa pengar i ett bottenlöst hål utan att veta om det fylls upp till kanten eller inte.

Så, hur kan och skall Sverige ta sig ur detta?
Höga miljökrav är bra, men de måste ju också vägas med nyttan för samhället, just nu väger miljökraven mycket tyngre

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#732268
Skogsvaktaren skrev:Boliden har förresten problem att bli av med överskottet från smältverken också. Det är ett material som är mindre giftigt än stenkross och har bättre egenskaper än stenkross vid husbyggen och vägbyggen, men det får inte användas då det är en restprodukt. Produkten klassas som industriavfall och man måste istället bygga deponier för materialet, som alltså är omsmält sten som i huvudsak består av kisel och järn. Många vägar och hus i Skellefteå är redan byggda på s.k. Järnsand. Skall de rivas? Nej, det är det inga krav på. Detta är ytterligare ett exempel på hur miljökrav är på väg att förgöra möjligheterna för industrin i landet.

Här hade det varit bra att ta reda på vad som gäller innan man skriver en text. Enligt länsstyrelsen https://www.lansstyrelsen.se/vasterbott ... nsand.html är det en restprodukt som antingen kan klassas som "biprodukt" eller "avfall". Eftersom järnsand även innehåller zink, bly och arsenik så kan den inte användas hur som helst och Boliden har därför gett ut detaljerade användaranvisningar http://jarnsand.boliden.com/sa-har-anva ... -jarnsand/ som även länsstyrelsen hänvisar till.

Så vad är problemet? Är det någon annan myndighet som stoppar användningen?

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

svampbob  
#732269 Det är nog så att många kommuner och andra beställare är rädda för järnsanden utan egentlig anledning. pH värdet måste bli riktigt lågt för att det ska bli lakning. Northvolt vågade inte använda järnsanden för sin grundläggning av rädsla för att ett större utsläpp av syra skulle regera med järnsanden.

Det var några år då det var helt stopp för användning av järnsanden och då började Boliden planera för att göra en invallning i havet i Skellefteåhamn och sedan fylla hela invallningen med järnsand. Jag tror att det är på gång då efterfrågan numera är väldigt låg på järnsanden.

Det är överlag väldigt svårt att få acceptans för återvinning av avfall. Jag har ett antal patent inom området och trots att jag mer än väl har bevisat att jag i storskalig produktion får till en bra process som sänker nivåerna ned till under ringa risk så är det ändå lika fullt svårt att få tillstånd att bedriva verksamheten.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

norrskog  
#732316 Gärdet i Stockholm skulle väl vara en kanon plats att bygga ett 10 tal vindkraftverk på. Nu är jag ju ingen politiker men hur lobbar man för detta ska bli verklighet ? Lägger de sen ner Bromma flygplats så finns det bra plats även där

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

kalhuggo  
#732323 Och några rejäla turbiner i stockholms ström 😉

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

anersimyra  
#732327 Vindsnurror kunde ju komma i fråga då Stockholm till övervägande del består av landsbygd. Den där lilla huvudstaden är inget annat än en liten ” klick ” i landskapen Södermanland och uppland..🙂

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

axwell  
#732329 Lite vatten på din kvarn @svampbob

Bakom betalvägg så jag kan inte läsa men sr har läst valda delar i nyhetssändningarna.

Det är inte för sent, låt bli att fixera till just 2 grader och ett exakt årtal.............................

https://www.dn.se/debatt/sprid-inte-bil ... -klimatet/

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

axwell  
#732446 Östrand SCA i Timrå har framtida planer på att framställa större mängder Vätgas och att själv utnyttja sina skogsmarker för egna lite större vindkraftverk.
https://www.st.nu/2021-10-20/sca-avsloj ... as-i-timra
Hoppas den inte ligger bakom betalvägg.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

jannee  
#732484 Kvällens Rapport var verkligen pessimistisk angående utsläppen.
Det troliga är att inom den närmaste 10 års perioden kommer koldioxidutsläppen att mer eller mindre FÖRDUBBLAS.
Gå gärna in på SVT Play och hör och se Rapport information.
Det vi i Sverige håller på med är m.a.o. inte ens en piss i havet, tvärtom kommer länder med höga utsläppsnivåer konkurrera ut svensk industri.
Det borde gälla samma regler och avtal för alla länder - ELLER

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).