Bioenergi

Global energikris?

369 inlägg 53323 visningar 35 följer Svara, dela mm...   

Re: Global energikris?

r93  
Alvarsson skrev:Vi får lära av Danmark. 55% av deras elproduktion kommer från vind. Mig veterligen så har dom ingen kärnkraft. Till 2035 skall 85% av deras behov komma från vind.

Det låter stabilt, undrar varför importerar el så gott som dagligen.

Ska vi gör lika så behöver vi bygga ut vindkraften med 3000 procent i runda slängar, en dag som denna.

Jag har lagt förslag på sjukhuset att istället för två 16 cylindriga dieslar så kan vi ha ett vindkraftverk istället, som reservkraft, för det känns väldigt onödigt att bränna diesel en gång i månaden när det ska testas.

Tyvärr är det ingen som lyssnar.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Enligt Rapport för någon vecka sedan sas det att magasin bara var fyllda till 70 % mot vad de brukar vid denna tidpunkt.
Kan man inte lita på vad som sägs i TV - massmedia?
https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf

Bäst att läsa i diagrammen själv. Du ser väl själv att det inte stämmer?

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
r93 skrev:

Det tror jag inte vi gör. De allra flesta dagarna och timmarna är vi nettoexportörer av el. Det är en av de bidragande orsakerna till att priset går upp. Exportkundernas prisnivå smittar av sig till oss. Det är sista kilowattimmen som sätter priset och svenska elproducenter säljer gärna till högbetalande Europagrannar. Men lösningen är troligen inte att ”klippa kablarna” heller.

r93  
Torbjörn Johnsen skrev:
r93 skrev:

Det tror jag inte vi gör. De allra flesta dagarna och timmarna är vi nettoexportörer av el. Det är en av de bidragande orsakerna till att priset går upp. Exportkundernas prisnivå smittar av sig till oss. Det är sista kilowattimmen som sätter priset och svenska elproducenter säljer gärna till högbetalande Europagrannar. Men lösningen är troligen inte att ”klippa kablarna” heller.

Nej, nej! Det vet jag!

Exemplet gäller Danmark, dom verkar importera varje dag.

Jag slant på mobilen.

TS

Sture Andersson  
r93 skrev:
Alvarsson skrev:Vi får lära av Danmark. 55% av deras elproduktion kommer från vind. Mig veterligen så har dom ingen kärnkraft. Till 2035 skall 85% av deras behov komma från vind.

Ska vi gör lika så behöver vi bygga ut vindkraften med 3000 procent i runda slängar, en dag som denna.

Jag har lagt förslag på sjukhuset att istället för två 16 cylindriga dieslar så kan vi ha ett vindkraftverk istället, som reservkraft, för det känns väldigt onödigt att bränna diesel en gång i månaden när det ska testas.

Tyvärr är det ingen som lyssnar.

Ett litet råd gå in på kontrollrummet Svenska kraftnät ,Sverige säljer ständigt el ,i dag är det lägsta jag sett på länge
1100 MW men då blåser det inget ,just nu är vindkraften 3,1%. Härom dan sålde dom 6500MW .
Sverige skulle kunna dra ner och fylla vattenlagren istället för att sälja ,men jag tror faktiskt dom vill ha elbrist till vintern .Sen är det ju naturligtvis så att dom tjänar multum nu ,och skiter fullständigt vad som händer till vintern.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#731528 Kina gör allt för att öka kolproduktionen för att klara energikrisen.
Ja inte ser världens koldioxidutsläpp och miljömål ut att nås inte.
https://kinamedia.se/2021/10/09/kina-ok ... omavbrott/

jannee  
#731530 Enligt Parisavtalet behöver inte Kina minska sina koldioxidutsläpp förrän 2050.
Om Sverige minskar sina utsläpp till 0 gör det varken till eller från eftersom Kina bl.a. ökar sina betydligt mer.
Förr eller senare får besserwissrarna krypa till korset och inse att kärnkraft fortfarande måste nyttjas.
I alla fall tills de får igång en fusionsreaktor.
Jorden blir allt varmare, mer turbulent väder som borde gynna vindkraften, tyvärr klarar den inte av ordentlig vind.
Vi kan ju dämma upp resterande älvar i Norrland och på så sätt rädda energiförsörjningen, men vilka vill det?
I stället får de minikraftverk som finns lite varstans inga nya miljötillstånd.
Måste vi förlita oss på vind och solenergi är vi snart ifrånseglade av de som driver en helt annan agenda.

Användarvisningsbild

rokon  
svampbob skrev:Imorgon tror jag att jag ska beställa konstgödsel oavsett priset.

The leaders who put us in this position are doubling down on their misguided energy policies and will continue to do so until they are overthrown. I doubt they will go peacefully. Between now and then, they will use all manner of surveillance tools to spread Orwellian propaganda, misdirect blame, and crush dissent. Leading technology companies will greedily facilitate this modern incarnation of the Great Leap Forward, imaginary utopian ends justifying all manner of grotesque means.

https://doomberg.substack.com/p/starvation-diet

Den som köper konstgödsel bör även köpa Aktier i Norska Yara som är stor tillverkare av kvävegödsel, när jag lät helikopergödsla 22 ha för ca 12 år sedan med 12 ton så var det Yara skogscan Kväve i granulat med tillsatt Bor, har haft Yara lite då och då, numera stadigt även bra utdelare, samt nu TA- köpsignaler i veckochartet se tre blå signaler!
Chart bifogas om det nu funkar?
PS kom ihåg utlänska utdelande aktier bör köpas inom kapitalförsäkring, ej ISK, då i alla fall Nordnet hjälper till att återbörda den i utlandet dragna utdelningsskatten, skulle tro att Avaza har samma sevice också. Ds

r93  
#731537 Kanske, läste precis att norska motsvarigheten till lantmännen stoppat all försäljning av konstgödsel, bara för att producenterna ska hinna/klara tillverka det som är beställt.

Matpriserna kommer skena nästa år, allt kommer skena nästa år. Det känns inte bra.

Annat jag läste nu på twitter var att kolen är slut i uttar paradesh (?) en del av Indien, och där kör man nu rullande strömavbrott, 100 miljoner människor är påverkade.

Ingen bra källa dock.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
jannee skrev:Enligt Parisavtalet behöver inte Kina minska sina koldioxidutsläpp förrän 2050.
Om Sverige minskar sina utsläpp till 0 gör det varken till eller från eftersom Kina bl.a. ökar sina betydligt mer.
Förr eller senare får besserwissrarna krypa till korset och inse att kärnkraft fortfarande måste nyttjas.
Jorden blir allt varmare, mer turbulent väder som borde gynna vindkraften, tyvärr klarar den inte av ordentlig vind.
Vi kan ju dämma upp resterande älvar i Norrland och på så sätt rädda energiförsörjningen, men vilka vill det?
Måste vi förlita oss på vind och solenergi är vi snart ifrånseglade av de som driver en helt annan agenda.

Nja Kina har lovat att börja minska utsläppen 2030. Sen har man senare sagt att man ska vara klimatneutrala till 2060. Så ju högre nivå man startar från att börja minska ju svårare blir det givetvis att nå målet.

r93  
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Enligt Parisavtalet behöver inte Kina minska sina koldioxidutsläpp förrän 2050.

Nja Kina har lovat att börja minska utsläppen 2030. Sen har man senare sagt att man ska vara klimatneutrala till 2060. Så ju högre nivå man startar från att börja minska ju svårare blir det givetvis att nå målet.

Nja, idag sas det på jobbet att dom hade reviderat detta, nu skulle dom öka ända till 2040 om jag förstod det rätt.

Ingen källa dock

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
#731549 Jag har inte sett att dom kommit med något nytt. Det skulle annars kommit sista Juli. Men strunt samma det ser inte ut att gå åt rätt håll i alla fall.
https://supermiljobloggen.se/dumheter/k ... klimatmal/

Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Enligt Rapport för någon vecka sedan sas det att magasin bara var fyllda till 70 % mot vad de brukar vid denna tidpunkt.
Kan man inte lita på vad som sägs i TV - massmedia?
https://www.energiforetagen.se/globalas ... apport.pdf

Bäst att läsa i diagrammen själv. Du ser väl själv att det inte stämmer?

Kurvorna visar att magasinen är fyllda till 70% av max. Antingen har någon slarvat med att tolka kurvorna eller så man något annat i Rapport. Fyllnadsgraden hittills under hösten ligger ju 5-10% under medel för de senaste 60 åren.

r93  
#731552 Nä, det gör det verkligen inte, en arbetskamrat hade laddat ner ”electricity map” där ser man vad världens länder använder för el, helt otroligt hur mycket kol och olja det är!

TS

jannee  
#731557 Per capita leder (är värst) Saudiarabien koldioxidutsläppen, förvånansvärt släpper Norge ut dubbelt gentemot Sverige.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).