Bioenergi

Global energikris?

369 inlägg 47952 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Suneland  
#737933 Vi har massor med folk som ligger och maxbelastar sina säkringar(på fastpris) med diverse kryptovalutor..

Många har solceller så dom måste förbruka det dom levererat ut på nätet i sommar..

För att inte tala om den mängd statligt subventionerade serverhallar från alla möjliga bigtechbolag..

Själv funderar jag på att koppla bort mig från nätet men ännu kan jag inte motivera det extra arbete det skulle innebära.. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Vedproducent  
#738507 Finlands kärnkraftsfiasko som strax är 13 år försenat har kommit något lite närmare en start. Men när det kan kopplas in på elnätet kan ingen säga än.
https://www.nyteknik.se/energi/dunderfo ... et-7025927

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

HannuRöj  
#738528 Även om allt går som planerat med starten, inte förran juli.
Kapasitetet i Olkiluoto efter utökning ska motsvara en tredjedel av Finlands elkonsumption.

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

svampbob  
#739211 Klippt från senaste Doomberg

“An error doesn't become a mistake until you refuse to correct it.” – Orlando Aloysius Battista

If one wanted to destroy an economy from within, it would be hard to do a better job than what Germany is doing to itself. By systematically shutting down baseload-critical nuclear power facilities and replacing them with intermittent renewable energy, Germany has left itself – and by extension, the entire European Union – vulnerable to shortages of reliable sources of electricity. Not satisfied with that error, Germany has further impaled itself by attacking its suppliers of natural gas – the remaining option for producing reliable baseload power, having ruled out nuclear and coal – turning a mistake into a predictable catastrophe.

Och länken https://doomberg.substack.com/p/califor ... grG3msYMNI

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

Arvid0  
#739225
svampbob skrev:Klippt från senaste Doomberg

“An error doesn't become a mistake until you refuse to correct it.” – Orlando Aloysius Battista

If one wanted to destroy an economy from within, it would be hard to do a better job than what Germany is doing to itself. By systematically shutting down baseload-critical nuclear power facilities and replacing them with intermittent renewable energy, Germany has left itself – and by extension, the entire European Union – vulnerable to shortages of reliable sources of electricity. Not satisfied with that error, Germany has further impaled itself by attacking its suppliers of natural gas – the remaining option for producing reliable baseload power, having ruled out nuclear and coal – turning a mistake into a predictable catastrophe.

Och länken https://doomberg.substack.com/p/califor ... grG3msYMNI



Doomberg, ett anonymt cyniskt nyhetsbrev. Är det mer än tyckande, trovärdigt? (Undrar seriöst)

"Subscribe to Doomberg to feed your worst fears with the sweet nectars of penetrating logic and sharp visuals. Doomberg is especially useful on days when you are feeling confident about the future. Five minutes on Doomberg will set you straight."

Känns ju som motsatsen till att vara objektiv.

Användarvisningsbild

Re: Global energikris?

svampbob  
#739229 Grant Williams hade kycklingen som gäst nu i höst och mycket bättre betyg kan man inte få. Visst finns det lite vassa formuleringar men det är väldigt skarpa och pålästa kycklingar. Jag tror inte att kommer att komma så många fler gratisavsnitt utan även denna sida kommer att försvinna bakom en betalvägg.

My guest in the latest episode of The Grant Williams Podcast is two things - a fast-rising star in the Twitterspshere who's been producing some of the most readable and insightful commentary on the economy, financial markets and politics over the past several months... and a green cartoon chicken.

In this fascinating conversation, we discuss his journey so far, the motivations behind his deciding to put claw to keyboard and several of the topics he's covered so brilliantly in recent weeks including the nascent energy crisis, supply chain shortages, inflation and the remarkable situation in the uranium market...

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

norrskog  
#739759
Suneland skrev:Vi har massor med folk som ligger och maxbelastar sina säkringar(på fastpris) med diverse kryptovalutor..

Många har solceller så dom måste förbruka det dom levererat ut på nätet i sommar..

För att inte tala om den mängd statligt subventionerade serverhallar från alla möjliga bigtechbolag..

Själv funderar jag på att koppla bort mig från nätet men ännu kan jag inte motivera det extra arbete det skulle innebära.. m🤔


Har man en liten stuga är det inte mycket jobb med att bli fri från nätet.

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

norrskog  
#741346 Såg nu att diesel priset på vissa ställen ligger på 22.17

Avatar Fallback

Re: Global energikris?

r93  
#762293
norrskog skrev:Såg nu att diesel priset på vissa ställen ligger på 22.17


Det var billigt 😜

Ibland är det kul att läsa gamla trådar!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).