mÄn 06 dec 2021, 08:13#737866
https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/s ... lman-tila/I linken en nordisk kartta, real pris och hur de transporteras fram och Äter. PÄ jobbet yngre damer som sagt pÄ skarpen finland borda mera sol och vind el och slopa totalt kÀrnkraft och tror vi finnar Àr helt oberoende av el och el Àr sÄ sjÀlvklart de faktiskt kommer ur stöpseln. Nu för nÄn vecka sedan, strömen en eftermiddag var ytterst dyr, typ dit Ät 5x sk. normalpris. Mera juljus, teslan i stöpseln och motstrid kÀrnkraft, jess!..
I nyheterna de icke sÄ roliga kÀrnakraftverket som Àr redan Àr försenat nÀra tio Är, nu faktist provkörs och dennes kapasitet sedan den Àr i bruk faktis fÄr strömmen att rÀcka och bli snÀppet biligare.
Sedan, nu i Ärtionden hackats mig att glödlappor som nu Àr förbjudna, ljuse Àr ju brÄkdelar av energi jÀmfört Ättiotalet, rakt elvÀrme har ju nu nÄn mer rÄd mednuförtiden, energiklasser hit och dit styr vad vi slÀpar frÄn butiken osv. Vad Àr de nu som drar sÄ förskrÀkligt ida? Teslan sÀger ju dom hÄrt de Àr marginelt att ladda dom?
Jag personligen styr med klockorna pÄ disk och bykmaskin till natt tidtabell, dÀrtill i planerna lÀgga en en mikserkran sÄ vattnet vintertid fÄs förvÀrmt frÄn vedpannan som ytterligare tager ner elbehovet frÄ höga pikarna. Men lag och försÀkringar sÄ borda man ju ej fÄ ha pÄ byk eller diskaparater o övervakade.
Mitt elpris Àr fast och ej bundet till hÀftiga kurvorna.
PÄ finska sidan, mÄngen djur gÄrd har solfÄngare pÄ taket och de lÀr skall vara faktist ren inbesparing och vÀrt fara pÄ vÄrvintern och ta fram dom frÄn snön