Bioenergi

Större blad på träd och buskar ?

5 inlägg 3887 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Större blad på träd och buskar ?

norrskog  
#716348 Har varit i skogen nu några dagar. Och tycker mig se ovanligt stora löv på lövträden. Om det är inbillning eller om det verkligen är så fundera jag på om det kan ha med vulkanutbrottet på Island och Etna . Om svaret är ja borde tillväxten i våra skogar öka markant i många år framöver



   TS
Avatar Fallback

Re: Större blad på träd och buskar ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716396 Vi har ett mycket gynnsamt 2020 bakom oss och likaså en bra inledning av 2021 så det är bra drag i tillväxten för de flesta växter som inte står för blött.
Reagerade i går kväll på att en lönn i vallen som jag slog hade osedvanligt mörka och kraftfulla blad, något som jag inte sett hos det trädet på många år.

Användarvisningsbild

Re: Större blad på träd och buskar ?

Josephine  
#716398 Glöm inte bränderna i Australien. (och i Amazonas, Kalifornien, Sibirien) Koldioxid-halten i atmosfären ökar.

Avatar Fallback

Re: Större blad på träd och buskar ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#716409
Josephine skrev:Glöm inte bränderna i Australien. (och i Amazonas, Kalifornien, Sibirien) Koldioxid-halten i atmosfären ökar.

Koldioxidhalten har jag svårt att tro skulle påverka enskilda år, det är mer en förändring över tid.
Markfukt, frost och måttlig värme är det som gör året gynnsamt på kort sikt.
Pratar vi vulkanutbrott så tror jag till och med svavelutsläppen har större kortsiktig påverkan än koldioxiden. Kväveföreningar från utsläpp kan också ge relativt snabba effekter beroende på i vilken form de är.

Användarvisningsbild

Re: Större blad på träd och buskar ?

Fredrik Reuter  
#716410 Jag gör samma notering som dig på just blad.
Speciellt sommarn 2020 som känns som den var optimal för tillväxt. Men det verkar bara vara lövträden som växer bra, kanske också tall.

Medelålders gran ser i mångt och mycket "dassig" ut och jag har försökt sökt svar på detta hos forskningen. Här verkar det bara finnas teorier och varken växtbiologer eller produktionsforskare har något svar.

Teorierna är dock intressanta...

Inalles så är det ju annars närmast katastrofsiffror på tillväxten på nationellt plan just nu. Vill man vara krass så var tillväxten på produktiv skogsmark 95 miljoner m3sk i fjol och vi avverkade, typ, detta. Nettot, ca 30 miljoner m3sk växer i skogsområden som är undantagna från skogsbruk.

Skrev lite mer om detta på iSkogen för ett tag sedan: https://iskogen.se/skogsbruk/skogsdata- ... da-granen/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).