Bioenergi

Biokol

73 inlägg 23338 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Biokol

ettavgudsbarn  
#734594 är det inte så, att dels så "slukar" träd - framförallt? men även annan grönska - co2

samt att dessa plantor , "av en händelse" , växer bättre genom tillsats av co2?

jag vet inte, men tror inte på "tillfälligheter" utan det lär finnas kopplingar mellan allt.

snorungen greta t-ex som precis innan det sk covid-utbrottet - släpptes ut i världen och bölandes hotade oss till helvete om vi inte tar emot henne som en ledare i princip. samt gör folk rädda emot sin egen utandningsluft. sen fick världens folk på sig masker precis som islamkärringarna, som går runt som om de vore soptippar - medans deras män går i vita kläder - som om de vore helgon.

nä ush, vilken stollevärld. jag slänger lite krossad kol och annat skit i mina odlingsbäddar iaf så får vi se.

Avatar Fallback

Re: Biokol

torpöbo  
#734622 Läste ett inlägg på fb. "Om man binder trädets kol i form av träkol i skogen. Då försvinner inte kolet utan vi får en permanent kolsänka. På svagare/torrare bonniteter skulle till och med en tillväxtökning hos skogen kunna bli en konsekvens av kolinlagring. Därigenom skulle vi få en ökad möjlighet till mer kolinlagring jämfört med i dag.
Detta kan ju inte annat än att ses som ganska så positivt. I alla fall om man jämfört med att lägga en död hand på skogen och låta veden ligga o förmultna bort till mindre nytta.
Rent kol har en halveringstid på runt 5000 år, död ved förmultnar bort på 30-50. Kolinlagring med ren träkol torde därmed vara 100 gånger så effektiv jämfört med att lämna död ved i skogen.

Varför har vi bioeldade värmekraftverk, när vi kan ha pyrolyskraftverk och återföra träkol till skogen?"

Avatar Fallback

Re: Biokol

norrskog  
#734694 Svaret är enkelt. Gratis kol från värmekraftverk ger inte förtjänst på kalt bolagen. Forskare har kommit på att kol kan i stället för kalk bli cement. Men jobben på Gotland måste räddas till varje pris. Och vi har inte så mycket skog som skulle behövas för att byta ut kalk mot kol. Om detta skulle bli verklighet. Kommer Gran och tall vara ett minne blott om ca 100 år. Det är vi skogsägare som kan påverka omställningen till att bli klimat smarta genom att fundera på vad vi vill plantera och vad träden ska användas till. Kol sänka = blandskog. Barkborre mat , fisk mat i Norge barrskog. Tror vi kommer få se betydligt mer snabbväxande träd inom en snar framtid även i Sverige . Nu är Guds trädet klassat som en invasiv art. Liksom Parkslide . Men varför växer Parkslide så förbaskat bra nu och inte för 10 år sen. ? Helt enkelt för att detta är naturens försvar mot för mycket koldioxid i luften . Både från det vi släpper ut och det naturliga från vår natur .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Biokol

Johan på hästbacken  
#741596 Hur är det med sambandet med träkol i skogsmark och röta i granskog?
Min far uppmärksammade på 1960 talet att på skogsmark där det bedrivits träkolstillverkning- kolmilor var det oftast rötskadade granar.
Man ser kolbäddarna när kalhyggen markbereds för plantering.
Att tillföra biokol i större skala på produktiva skogsmarker är något som jag själv inte vill prova med de erfarenheter som jag och min far har haft

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Emanuel90  
#741620 Jag tycker jag ser kol lite här och där i markberedning, här är det nog från stubbar som har förkolnat i skogsbrand skulle jag tro. Har du nån teori om hur träkol skulle öka rotrötan?

Avatar Fallback

Re: Biokol

Cat554  
#741635 Trodde heller det beror på at kolmila er gravd i sandbakker. Og der kommer röta, kol eller ei. OH

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#755997 Ska för första gången prova Biokol i en odlingslåda. Egenproducerat förstås. Så i dag har jag och pojken förberett pallkragen. Så säljer jag lite också. I dag köpte en dam 100 liter bränd sågspån med lite ursållat grillkol för 600 kr tex. Men det har varit svårt att få till produktionen med sågspån då det blir för kompakt när det blir lite storlek på tunnorna.

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Erre  
#756009 Härligt med en hjälpreda. 👍

Avatar Fallback

Re: Biokol

J.A.Håkansson  
#757186
Vedproducent skrev:Ska för första gången prova Biokol i en odlingslåda. Egenproducerat förstås.

Har du ”aktiverat” kolen? Annars så växer det inte så bra de första åren. Då kolen till en början suger åt sig näringen från jorden.

Avatar Fallback

Re: Biokol

axwell  
#757189
J.A.Håkansson skrev:Har du ”aktiverat” kolen? Annars så växer det inte så bra de första åren. Då kolen till en början suger åt sig näringen från jorden.


Urin och nässelvatten kan göra susen i bädden.

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#757192
J.A.Håkansson skrev:
Vedproducent skrev:Ska för första gången prova Biokol i en odlingslåda. Egenproducerat förstås.

Har du ”aktiverat” kolen? Annars så växer det inte så bra de första åren. Då kolen till en början suger åt sig näringen från jorden.

Jag har vattnat några gånger med utspädd urin före sådd (som jag inte gjort än) och blandat i naturgödsel.

Avatar Fallback

Re: Biokol

Bosse1  
#766708 Jag trodde biokolet skulle lagras i marken, men vad är det här ?
Känner att jag talar mot mig själv :oops:

https://www.industrinyheter.se/20220809 ... produktion

300000 ton träkol motsvarar 2,5 miljoner m3 fast ved. Om jag inte räknat fel 🤣

Avatar Fallback

Re: Biokol

torpöbo  
#766709 Kommer bli lika kalt som det var innan stenkolets intåg i våra skogar över tid...
Senast redigerad av torpöbo ons 10 aug 2022, 21:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Vedproducent  
#766712
Bosse1 skrev:Jag trodde biokolet skulle lagras i marken, men vad är det här ?
Känner att jag talar mot mig själv :oops:

https://www.industrinyheter.se/20220809 ... produktion

300000 ton träkol motsvarar 2,5 miljoner m3 fast ved. Om jag inte räknat fel 🤣

Det är nog bara slarv med namnet. Är nog mer som grillkol men det passar väl bättre att säga biokol. Dom har uppfunnit en ny betydelse av ordet förmodligen. Precis som många andra ord kan betyda olika saker tex ”sladd” eller andra liknande ord som har olika innebörd beroende vad man pratar om.

Användarvisningsbild

Re: Biokol

Fredrik Reuter  
#766743 Jag skulle nog vilja säga att det är rätt då jag ser "biokol" som en förkortning för biogent kol. Motsatsen är fossilt kol eller "fossilkol" i så fall. Biokol är alltså kol som tillverkats av biomassa och därmed finns biokol som gjorts på fruktkärnor, halm, träddelar osv.

Biokolet kan sedan användas till väldigt många saker, grillkol, jordförbättrare, kolsänka, beståndsdel i asfalt, djurfoder, beståndsdel i cement, reducerare till järnmalm (som tidigare använt fossilkol) osv, osv.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).